Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

پیش‌‌شرط‌ های تک‌ نرخی کردن ارز

ﺳﻪشنبه، 28 اردیبهشت 1395 | Article Rating

علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی خبر از تدوین راهکارهای ساختاری برای کاهش حجم مطالبات در طرح اصلاح نظام بانکی می‌دهد و در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید می‌کند که ۶راهکار اصلی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش حجم مطالبات معوق بانکی داشته باشد.

او همچنین درباره وضعیت نرخ تورم در آینده و پیش‌‌شرط‌های تک‌نرخی کردن ارز اشاره‌ای کوتاه می‌کند که مشروح آن را می‌خوانید.

 

مطالبات معوق بانکی همچنان رو به افزایش است و امروز به یکی از چالش‌های اصلی سیستم بانکی تبدیل شده است. چه راهکارهایی برای کاهش میزان این مطالبات وجود دارد؟

هم‌اکنون نظام بانکی حداکثر تلاش خود را برای کاهش مطالبات معوق بانکی انجام می‌دهد، اما به‌ویژه در طرح‌هایی  اصلاح نظام بانکی موضوع کاهش مطالبات معوق بانکی در دست بررسی است و قرار است یک راهکار ساختاری برای آن اندیشه شود. درحال حاضر همه تلاش می‌کنند تا میزان این مطالبات کاهش یابد.


شما در اظهارات خود تاکید کردید که راهکارهای کاهش مطالبات معوق در طرح اصلاح نظام بانکی در دست بررسی است. فکر می‌کنید در صورت تایید و اجرای راهکارها، حجم مطالبات معوق بانکی تا پایان امسال روند کاهشی را طی کند یا ما همچنان شاهد افزایش حجم آن خواهیم بود؟
عدد خاصی دراین باره نمی‌توان گفت اما در همایش سیاست‌های پولی و بانکی در این باره به‌طور تفصیلی صحبت می‌شود.


به اعتقاد شما بهترین راهکار برای کاهش مطالبات معوق بانکی چیست؟
یک راهکار این است که شرکت‌هایی که به‌عنوان‌ ای‌ام‌سی فعالیت می‌کنند، بخشی از مطالبات را خریداری و ترازنامه را آزاد کنند. راهکار دوم استفاده از اوراق رهنی است که اخیرا بانک مرکزی موافقت کرده که بانک مسکن 300میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن را منتشر کند که راهکار خوبی است؛ به این صورت که مانده تسهیلات را در بازار بفروشند تا منابع جدید کسب کنند. استفاده از اهرم‌های قانونی مثل تملیک دارایی‌ها، استفاده بهینه‌ از اختیارت بانک‌ها، پیگیری مطالبات معوق و جلوگیری از ایجاد آن از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند حجم مطالبات معوق بانکی را کاهش دهد.


شما در اظهارات قبلی خود از کاهش نرخ تورم در فصل پاییز خبر داده بودید. فکر می‌کنید این روند کاهشی تا پایان امسال ادامه داشته باشد یا اینکه روند کاهشی این نرخ معکوس خواهد شد؟
روند نرخ تورم همچنان کاهشی خواهد بود، ضمن‌ اینکه پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم در ماه‌های آینده به زیر 10درصد برسد و این نرخ تک رقمی شود.


تاکنون وعده‌های زیادی برای اجرای سیاست تک‌نرخی کردن ارز داده شده اما هنوز عملیاتی نشده است. به اعتقاد شما این سیاست چه زمانی محقق می‌شود؟
بانک مرکزی قبلا اعلام کرده که نیمه دوم امسال ارز تک نرخی می‌شود.


پیش‌شرط اصلی تک نرخی کردن ارز از نگاه رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی چیست؟
اینکه محدودیت‌ها کمی برطرف شود، روابط بانکی با دنیا عادی و دسترسی به منابع ارزی فراهم شود. بالاخره ارز تک نرخی الزامات مختلفی دارد که مسئولان ارزی بانک مرکزی در حال پیگیری آن هستند.


سند راهبردی بانکداری بدون ربا آماده شد

 علی دیواندری، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در نشست خبری بیست‌وششمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی ضمن تشریح برنامه‌های این همایش درباره سند راهبردی بانکداری بدون ربا گفت: «به‌زودی این سند در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد و در سال ۹۵ و ۹۶ نقشه عملیاتی این سند را تهیه خواهیم کرد.» او اضافه کرد: «این سند باید از کنترل بخش نظارتی بانک مرکزی و فیلترهای نظارت شرعی عبور کند تا قابل ابلاغ شود. قانون بانکداری بدون ربا، قانون کامل و جامعی برای اهداف بانکی کشور نبود.» او در ادامه تنگنای اعتباری را چالش مهم نظام بانکی ذکر کرد و گفت: «چالش کلیدی تنگنای اعتباری از پارسال در سیستم بانکی آغاز شده و امسال نیز ادامه می‌یابد.» او درباره چسبندگی نرخ‌های سود به سمت بالا در سپرده‌گیری‌های بانکی، درباره دیگر چالش‌های نظام بانکی نیز توضیح داد: «این موضوع نیز مربوط به حوزه تنگنای اعتباری می‌شود اما در عین حال بانک‌ها دچار مشکلات نقدینگی هستند که باید از این مشکلات فاصله بگیرند و تقویت شوند.» دیواندری آغاز به‌کار گروه حاکمیت شرکتی و بررسی شفافیت ترازنامه بانک‌ها، استرس تست برای سنجش میزان سلامت نظام بانکی از نظر مطالبات معوق و پایدار، تهیه گزارش برای پیش‌بینی نرخ تورم، تهیه گزارش ثابت مالی و گزارش نیازمندی‌ها و مشکلات بنگاه‌های اقتصادی کلان را از جمله برنامه‌های این پژوهشکده در سال جاری ذکر کرد.





منبع:مهر

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها