Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
گروه فولادمبارکه با ظرفیت تولید 11میلیون تن آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده جهان
 

گروه فولادمبارکه با ظرفیت تولید 11میلیون تن آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده جهان

دوشنبه، 03 خرداد 1395 | Article Rating
نخستین گردهمایی مدیران ایمیدرو در سال 95 با محوریت " برنامه ها و چشم انداز معدن و صنایع معدنی در اقتصادمقاومتی " به میزبانی فولاد مبارکه برگزار گردید.

در این گردهمایی رییس هیأت عامل ایمیدرو به تشریح برنامه ها و چشم انداز معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی پرداخت و مدیران عامل شرکت ها و مجریان طرح های ایمیدرو نیز  به ارائه اهدف و برنامههای مجموعههای خود در سال 95 پرداختند.
در این گردهمایی دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان ضمن خوشامدگویی به حضار با اشاره به شرایط فولادمبارکه گفت: شرکت فولادمبارکه بزرگترین تولیدکننده ورق های فولادی تخت در خاورمیانه و شمال آفریقا است که با سهم بیش از 50 درصدی در کشور و 22 درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا توانسته بخش عمده ای از نیاز بازار داخل و خارج را تأمین نماید.
سبحانی فولادمبارکه را بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان با ظرفیت بیش از 11میلیون تن در سال خواند و افزود: ارزش فعلی گروه فولادمبارکه معادل 200 هزار میلیارد ریال است که به عنوان بزرگ ترین شرکت بورسی نیز شناخته شده است و توانسته سهم یک درصدی تولید ناخالص داخلی و سهم5 درصدی در تولید ناخالص ملی در بخش صنعت را از آن خود نماید.
مدیرعامل فولادمبارکه، این شرکت را تنها شرکت فولادی خواند که به صورت زنجیره ای از سنگ معدن تا محصول نهایی در حال فعالیت است و افزود: فعالیتهای متعدد و مهمی تاکنون در این بنگاه صنعتی صورت گرفته اما برخی از مهمترین فعالیتهایی که در مدت اخیر با همکاری و همدلی کارکنان فولادمبارکه به آن دست یافتیم را میتوان چنین برشمرد: توسعه سبد محصولات در راستای پاسخگویی به نیاز خودروسازان و صنایع نفت و گاز در محیطهای ترش و شیرین و همچنین اجرای طرحهای توسعه با ساخت و بهره برداری واحدهای فولادسازی مانند هرمزگان ، فولادسپید دشت و .... البته در همین راستا توسعه ظرفیت های گروه فولادمبارکه با امضای سه قرارداد در سفر رییس محترم جمهور به رم شامل توسعه فولادهرمزگان، فولادسپید دشت و خط دوم نورد گرم از دیگر فعالیتهای مهمی است که در فولادمبارکه محقق گردیده است.
دکترسبحانی تولید و فروش حدود 10 میلیون تن فولادهای ویژه در طی 10 سال گذشته را یکی دیگر از فعالیتهای مهم فولادمبارکه ذکر کرد و ادامه داد: با امضاء سند همکاری با شرکت فولاداکسین و تولید ورق های خاص توانستیم قطع وابستگی به ورق های مورد نیاز صنعت نفت و گاز در کشور را شاهد باشیم، علاوه بر این با تولید ورقهای آج دار و رنگ چروک به سوی تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر نیز رفته ایم.
سبحانی درآمد فولادمبارکه از محل فروش محصولات خود را از سال 82 تاکنون قابل توجه خواند و گفت: در سال 93 با 10 هزار میلیارد تومان بیش از همه سالهای گذشته درآمد کسب کردیم و در سال 94 به دلیل رکود بازار داخل و افت قیمتهای جهانی فولاد با کاهش 19درصدی فروش مواجه شدیم تا جاییکه بازار جهانی با افت 60 درصدی قیمت ورق از 550 دلار به 260 دلار رسید که در داخل هم مجبور شدیم با توجه به انجام واردات کاهش قیمت و کاهش درآمد داشته باشیم در حالی که هزینهها افزایش داشته است.
وی درباره فروش محصولات فولاد مبارکه افزود: در طی سالهای پس از بهره برداری، میزان فروش محصولات 70 میلیون تن در بازار داخل و 16 میلیون تن در بازار خارج بوده که ارزش این فروش بالغ بر 35 میلیارد دلار میباشد که با صادرات حدود 16 میلیون تن محصولات فولادی از ابتدا تاکنون باعث ارزآوری بیش از6.5 میلیارد دلار برای کشور شده ایم و برند فولادمبارکه توانسته در بازارهای جهانی تثبیت شود.
سبحانی ادامه داد: یکی از مواردی که به ناروا به فولادمبارکه تهمت زده میشود خشک شدن زایندهرود است ولی سهمی که فولادمبارکه از برداشت آب زاینده رود داشته 29 میلیون مترمکعب بوده که حدود یک درصد سهم آبریز زایندهرود است. در واقع مصرف آب فولادمبارکه 3 صدم درصد از آب قابل استحصال کل کشور و 16 درصد آب مصرفی فولادسازان داخلی است در صورتیکه حدود 50 درصد فولاد تولیدی در کشور تنها در فولادمبارکه تولید میشود.
دکتر سبحانی با اشاره به کاهش مصرف آب در فولادمبارکه گفت: با اقداماتی که در شرکت فولادمبارکه انجام شده توانستیم برای تولید هر تن فولاد، میزان مصرف آب را 68 درصد نسبت به طراحی اولیه کاهش دهیم یعنی از 16.6 مترمکعب بر تن به رقم 5.33 مترمکعب بر تن برسانیم که همین رقم در یک شرکت تولیدکننده فولادی مطرح در جهان مانند تاتااستیل 6 مترمکعب بر تن فولاد است و این رقم کاهش مصرف آب در حالی عملی شده که طی 25 سال گذشته شاهد رشد تولید بودهایم و تمامی آب مصرفی در فرآیند تولید، دوباره مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه همچنین در راستای توجه به اقتصاد مقاومتی، درباره تأمین قطعات فولاد از داخل کشور اظهار داشت: کارخانه فولامبارکه توسط شرکتهای اروپایی طراحی و راهاندازی شد که به منظور تأمین قطعات یدکی و مصرفی از داخل،گروهی با عنوان بومی سازی و مهندسی معکوس در فولادمبارکه شکل گرفت که مسئولیت این را داشت که تمام اطلاعات و نقشههای قطعات یدکی و مواد مصرفی را بررسی کنند تا در اختیار سازندگان داخلی قراردهیم و نتیجه این اقدامات این شده که  با سعی و تلاش مجدانه کارکنان فولادمبارکه از سال 1390 موضوع بومیسازی و استفاده از توان سازندگان داخلی در فولادمبارکه قوت گرفت تا جاییکه توانستیم در سال 94 بیش از 82 درصد از قطعات مورد نیاز فولادمبارکه را از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنیم که این امر با تکیه بر تجارب مدیران داخلی کشور و همت تولیدکنندگان عملی شده است و صرفه جویی حاصل از بومی سازی قطعات یدکی و تجهیزات به صورت تجمعی در فاصله 81 تا 94 به بیش از 2000 میلیارد تومان بالغ گردد.
مدیرعامل فولادمبارکه چالش های پیش روی این بنگاه صنعتی در مسیر توسعه را قابل تأمل خواند و تصریح کرد: با اینکه فولادمبارکه همواره بر بهرهوری و استفاده بهینه از منابع تأکید دارد اما همچنان این واحد صنعتی با چالشهایی روبرو است که دست یابی به اهداف از پیش تعیین شده را با سختی همراه میسازد. تأمین حاملهای انرژی مانند آب، گاز و برق، تأمین سنگ آهن و گندله مورد نیاز داخلی، تأمین منابع مالی ارزان قیمت مورد نیاز جهت اجرای طرح های توسعه و محدودیت در زیرساخت های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی و اسکله ها از جمله مواردی است که در کنار هزینه های مالی سنگین فولادسازان کشور در حدود 3 هزار میلیارد تومان در سال باعث شده تا پیمودن مسیر توسعه را با سختی همراه سازد.
سبحانی روند بهبود بهره وری منابع انسانی جهت رسیدن به رقبای جهانی که به عنوان الگو از آنها یاد میکنیم را مهم دانست و افزود: استاندارد این بهره وری در دنیا 1050 تن فولاد به ازای هر نفر است در صورتی که این رقم در فولادمبارکه 385 تن به ازای هر نفر است که امیدواریم با راهاندازی طرح های توسعه و افزایش ظرفیت تولید، چالش تورم نیروی انسانی را برطرف کنیم تا به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.
بنا بر این گزارش دکترمهدی کرباسیان، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت و رئیس هیأت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در گردهمایی مدیران ایمیدرو با اشاره به اینکه تولیدات صادرات محور، راهبرد معدن و صنایع معدنی در اقتصاد مقاومتی است گفت: صادراتی شدن تولیدات معدنی و صنایع معدنی از راهبرد های اساسی این بخش در اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
کرباسیان با تأکید بر مطلب فوق تصریح کرد: در سال گذشته چنانچه شاهد صدور 4.2 میلیون تن فولاد نبودیم، این صنعت در کشور به شدت دچار بحران می شد و این در حالی است که قیمت جهانی تولیدات این بخش با افت بیش از 50 درصدی همراه شده بود. سال گذشته بحران عمیق بخش معدن و صنایع معدنی وجود داشت که همچنان گریبانگیر صنعت فولاد هست. مشکلات جهانی سبب شده بسیاری از کارخانه ها با نیمی از ظرفیت تولید فعالیت کنند اما ایران توانست با رویکرد صادراتی در صنعت فولاد که زنجیره بالایی از محصولات را در برمی گیرد بخش زیادی از چالش ها را پشت سربگذارد.
وی افزود: بخش معدن و صنایع معدنی نقش پررنگی در اقتصاد مقاومتی دارد و باید بتواند به وظایف خود برای اعتلای این حوزه از اقتصاد ملی عمل کند. سال گذشته با هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه بودیم اما کمیته نقدینگی این سازمان با پایش های هفتگی که انجام میداد توانست علاوه بر عبور از بحران، به تزریق اعتبار و نقدینگی به طرح ها ادامه دهد به طوری که هیچ طرحی دچار رکود و توقف نشد. پروژهها حرکت کرد و سرعت گرفت وهیچ پروژه ای به دلیل مشکلات مالی متوقف نشد تا جاییکه با همه کاستیها ایمیدرو توانست موفق باشد. درواقع ایمیدرو نسبت به سال 92 پیشرفت قابل توجهی داشت و شرکتهای وابسته هم توانستند خود را بازسازی کنند .
کرباسیان یادآور شد: سال گذشته با توجه به وجود تحریم ها، نه تنها برای صنعت، بلکه برای کشور سال سختی بود.
رییس هیأت عامل ایمیدرو، تحرک در طرح ها و گشایش های مالی را از نتایج برجام توصیف کرد و اظهار داشت: در حالی که تا پیش از برجام، شرکت های صاحب نام خارجی حاضر به پاسخ دادن به تقاضای طرف های ایرانی نبودند اما پس از آن رویداد، طرف های خارجی دست همکاری به سوی ایران دراز کردند که نتیجه آن نیز امضای تفاهمنامههای سرمایه گذاری و همکاری با شرکتهای بزرگ جهانی بود.
مدیرعامل ایمیدرو، این امر را از حمایت های مردم و رهبری معظم انقلاب و زحمات دولت دانست و گفت:  اخیراً در سومین نشست اقتصادی ایران و اروپا که در زوریخ سوییس انجام شد، بانکهای اروپایی آمادگی خود را برای تأمین اعتبار پروژههای ایران اعلام کردند هر چند در آینده شاهد گسترده شدن این روابط خواهیم شد.
کرباسیان درباره عملکرد ایمیدرو در سال 94 گفت: توسعه فعالیت های اکتشافی، از اقداماتی است که کمک فراوانی به افزایش فعالیت های معدنی در راستای اقتصاد مقاومتی می کند. به گفته وی، همکاری بخش معدن با سازمان انرژی اتمی که در بیش از 4 دهه اخیر بی سابقه بوده در سال گذشته عملی شد و یکی از ثمرات آن، کشف 6 عنصر نادر خاکی در محدوده ایران مرکزی است.
وی ادامه داد: 11برابرشدن سرمایه بیمه سرمایهگذاری فعالیت های معدنی و رسیدن به سرمایه 110میلیارد تومانی این نهاد پشتیبان معدن، از دیگر اقدامات سال قبل است.
کرباسیان در این باره گفت: حمایت از شرکت های کوچک و متوسط معدنی از جمله نقش هایی است که این صندوق در مسیر اقتصاد مقاومتی بر عهده دارد.
رییس هیأت عامل ایمیدرو افزود: در سال 95 نیز علاوه بر توسعه فعالیت های اکتشافی،  طرحهای استانی فولاد به مرور وارد مدار تولید می شوند. همچنین فعال شدن طرح تولید کنسانتره و سرباره تیتانیوم که از دهه های گذشته بر جای مانده نیز از برنامههای امسال است.
کرباسیان تصریح کرد: در سال جاری، ارزش طرحهایی که راه اندازی خواهد شد به 680 میلیون دلار می رسد.

تصاویر
  • گروه فولادمبارکه با ظرفیت تولید 11میلیون تن آهن اسفنجی، بزرگترین تولیدکننده جهان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها