Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

پايبندي به تفاهمات ژنو، شرط تداوم مذاكرات است

دوشنبه، 16 دی 1392 | Article Rating
آيت‌الله هاشمي رفسنجاني صبح امروز در ديدار گروه پارلماني كميسيون سياست خارجي مجلس سناي ايتاليا، تعامل وگفت وگو را راهي عقلاني براي هر گره سياسي دانست و با اشاره به گسترش تروريست‌ها در سايه حمايت‌هاي غرب و آمريكا در افغانستان و عراق، گفت: اين ويروس در جايي كه توليد و تقويت شد، نمي‌ماند و در اوّلين فرصتي كه به دست آورد، در همه جا سرايت مي‌كند.

به گزارش آفتاب، ايشان افزود: آمريكا نمي‌تواند ادعا كند كه جغرافيايش را از گزند تروريست‌ها دور كرده، چون جنازه‌هاي سربازان آمريكايي كه به خانواده‌هايشان تحويل مي‌شود، محصول بذري است كه دولت‌هاي تندروي آمريكا در عراق و افغانستان كاشتند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به پرسش رئيس كميسيون سياست خارجي سناي ايتاليا درخصوص آينده مذاكرات ژنو، گفت: اعتماد متقابل و احترام و پايبندي به تفاهمات موقت، شرط تداوم مذاكرات است.

ايشان افزود: كشورهاي اروپايي و آمريكا كه طي ساليان متمادي، بي‌اعتمادي نسبت به ايران را در شعارها به مردم جهان تلقين مي‌كردند، الان در آزموني بزرگ قرار گرفته‌اند و بايد خود در قول و عمل به جهانيان ثابت كنند كه مي‌توان به حرف‌هاي آنها اعتماد كرد.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در ادامه سخنان خويش با يادآوري سوابق فرهنگي و تمدني مردم ايتاليا در تاريخ جهان و سابقه همكاري دولت ايتاليا با جمهوري اسلامي ايران در دوران سازندگي، گفت: همكاري ايران و ايتاليا در فضاي ملتهب پس از جنگ 8 ساله عراق عليه ايران مي‌تواند نمونه‌اي از همكاري همه كشورهاي اروپايي در شرايط فعلي باشد.

ايشان افزود: مردم ايران با انتخاب انديشه اعتدالي در انتخابات اخير اين تفكر را شرط همكاري با همه ملت‌ها و دولت‌ها اعلام كردند و دنيا هم نبايد بگذارد افراطيون، مخصوصاً صهيونيست‌ها مانع تداوم مذاكرات شوند.

ايشان با انتقاد از عملكرد آمريكا و كشورهاي غربي در مسايل منطقه‌اي، گفت: بحران در منطقه به نفع هيچ كشوري نيست و مطمئن باشيد با دخالت‌هاي نظامي حل نمي‌شود و اگر به ظاهر حل شود، آتش زير خاكستر است.

آقاي سناتور پي‌يرفرد نياندو كازيني نيز در اين ديدار با ستايش از رويكرد مثبت ايران در مذاكرات ژنو و تلاش مسؤولين جمهوري اسلامي براي جلب اعتماد جهاني گفت: انتظار دنيا از مردم ايران همين بود و اميدواريم در مذاكرات به شرايطي برسيم كه فضاي گذشته ديگر بر روابط سايه نيندازد.

رئيس كميسيون سياست خارجي سناي ايتاليا دربارة نتايج مذاكرات ژنو گفت: ما مورد انتقاديم كه درها را به سوي ايران گشوده‌ايم و شما را هم در داخل نقد مي‌كنند كه درها را به سوي غربي‌ها باز كرده‌ايد كه ضمن احترام به همه ديدگاهها، بايد مواظب باشيم تا تندروها با فشارهاي سياسي، دريچه‌هاي گشوده شده را نبندند.

وي با اشاره به وجود شخصيت‌هاي عقلاني در رأس تصميم‌سازي‌ها و تصميم‌گيري‌هاي مسايل هسته‌اي ايران، گفت: تاريخ دربارة اين برهه قضاوت خواهد كرد كه چگونه عقلاي قوم با هم نشستند و فضايي را كه ديگران براي جنگ آماده كرده بودند، به سوي صلح و آرامش بردند.

آقاي كازيني در خصوص ويژگي‌هاي سياسي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در نگاه جهانيان گفت: دنيا به صحت گفتار جناب‌عالي در تمام 35 سال اخير احترام مي‌گذارد و مي‌داند با انديشه‌هاي انساني به فكر روابط توأم با احترام ايران و همه كشورها بوديد.

وي دربارة جايگاه ايران در جهان گفت: از منظر فرهنگ، اقتصاد و سياست ايران هميشه جزوي از راه‌حل‌ها براي رسيدن به بهترين‌ها بود.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها