Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تولید بیلت و بلوم در فولاد مبارکه برای تامین نیاز نوردکاران
 

تولید بیلت و بلوم در فولاد مبارکه برای تامین نیاز نوردکاران

یکشنبه، 30 خرداد 1395 | Article Rating
تولید 'بیلت'(Billet) و 'بلوم' (Bloom) در فولاد مبارکه اصفهان با هدف تامین نیاز نوردکاران داخلی در دستور کار این مجتمع قرار گرفت.

معاون بهره برداری این شرکت روز شنبه با اشاره به تشکیل جلسه کمیته مدیریت فولاد مبارکه با حضور مدیرعامل و اعضای این کمیته گفت:با توجه به ضرورت تامین شمش فولادی بیلت و بلوم برای واحدهای نورد با هدف کاهش چالش های موجود در فعال سازی زنجیره تولید محصولات فولادی، کارشناسان شرکت فولاد مبارکه اقدام به بررسی امکان تولید بیلت و بلوم مورد نیاز این واحدها کردند. 
محمود ارباب زاده افزود: بدین منظور تیم فنی متشکل از مدیران و کارشناسان واحدهای فولادسازی، ریخته گری مداوم، تعمیرگاه مرکزی، متالوژی و روش های تولید، تکنولوژی و فروش و بازاریابی با بررسی دقیق موضوع، راهکارهای اصلی را بعنوان اقدامات کوتاه مدت و میان مدت مورد بررسی قرار دادند. 
ارباب زاده با بیان اینکه دو راهکار در برنامه های کوتاه مدت ابلاغ شده و در حال پیگیری است، گفت: راهکار اول اصلاح قالب ریخته گری یکی از ماشین های تولید تختال برای تولید بلوم با ابعاد 300در 200 میلیمتر است که قطعات آن طراحی و ساخته شده و در حال نصب بر روی قالب است. 
وی با اشاره به دومین راهکار ارائه شده افزود: با استفاده از توان واحد نورد گرم، تختال های موجود در قفسه رافینگ تبدیل به شمش با ضخامت 150 میلیمتر شده و سپس با بوش به شمش های با ابعاد 150 در 150 میلیمتر تبدیل خواهد شد که این موارد در دستور کار فولاد مبارکه قرار گرفته است. 
معاون بهره برداری شرکت فولاد مبارکه گفت: در اولین فرصت شمش های با ابعاد 200 در 300 و 150 در 150 میلیمتر تولید و به مشتریان داخلی عرضه خواهد شد. 
وی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی فنی راهکار میان مدت نیز صورت گرفته و اکنون جانمایی آن در حال انجام است، گفت: نصب یک واحد بیلت ریزی در کنار خطوط ریخته گری موجود پیش بینی شده است تا با بهره گیری از مذاب تولیدی ناشی از ظرفیت افزوده شده به واحد فولاد سازی، برای تولید شمش های بیلت استفاده شود. 
ارباب زاده با اشاره به چگونگی اجرای این طرح افزود: مذاکرات اولیه با سازندگان این ماشین ها در حال انجام است و پیش بینی می شود با توجه به توان بالای مهندسان داخلی و مشاوره شرکت های مطرح بین المللی، در کوتاه ترین زمان ممکن، این ماشین ها نصب و تولید انواع بیلت مورد نیاز در فولاد مبارکه آغاز شود. 
بیلت و بلوم، کالاهای فولادی نیمه ساخته محسوب می‌شود که برای تبدیل آنها به محصول نهایی باید یک یا چند مرحله دیگر فرآوری شود. 
تفاوت این محصولات در ابعاد و شکل سطح مقطع آنهاست. 
بیلت(Billet) برخلاف شمش طویل بوده و سطح مقطع آن دایره یا مربعی با عرضی کمتر از 15cm است. 
بیلت از طریق ریخته‌گری مستقیم، اکستروژن(بیرون رانی) یا از طریق نورد شمش بدست می‌آید.
از بیلت بیشتر برای تولید میلگرد و سیم استفاده می‌شود. 
اگر عرض بیلت بیش از 15cm (یا سطح مقطع آن بیش از 230cm2) باشد، آن را بلوم (Bloom) می‌نامند و به همین دلیل معمولاً این دو کالا را در یک دسته(بلوم و بیلت) جای می‌دهند. 
از بلوم برای ساخت ریل، تیر آهن، قوطی و ... استفاده می‌شود. 
فولاد مبارکه بزرگترین مجتمع صنعتی کشور و بزرگترین تولیدکننده فولاد تخت در خاورمیانه است. 
این مجتمع فولادی با سهم بیش از 50 درصدی در تولید فولاد کشور دارای ارزش فعلی 200 هزار میلیارد ریال است. 
به گزارش استیل ایران به نقل از ایرنا، شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 میلیون تُن ظرفیت آهن اسفنجی بزرگترین تولیدکننده آهن اسفنجی در جهان محسوب می شود. 
مجتمع فولاد مبارکه واقع در 75 کیلومتری جنوب غرب اصفهان دارای 35 کیلومتر مربع وسعت و 17 کیلومترمربع سالن تولید است. 

تصاویر
  • تولید بیلت و بلوم در فولاد مبارکه برای تامین نیاز نوردکاران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها