Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
یک قدم تا بهره‌برداری از گندله‌سازی فولاد مبارکه در سنگان
 

یک قدم تا بهره‌برداری از گندله‌سازی فولاد مبارکه در سنگان

یکشنبه، 30 خرداد 1395 | Article Rating
وزير صنعت، معدن و تجارت و تعدادي از معاونان وی به همراه مديرعامل شرکت فولاد مبارکه، معاون اجراي پروژه هاي توسعه فولاد مبارکه، مديرعامل شرکت سنگ و آهن فولاد سنگان و مسئولان استاني از چگونگي پيشرفت گندله سازي و کنسانتره فولادمبارکه در سنگان بازديد کردند.


در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به گندله سازی فولادمبارکه در سنگان اعلان شد: یک قدم تا بهره برداری از گندله سازی سنگان


به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، وزير صنعت، معدن و تجارت در سفر يک روزه خود با حضور در پروژه هاي گندله سازي و فرآوري سنگ آهن فولاد مبارکه در معادن سنگان از نزديک در جريان پيشرفت هاي اين پروژه قرار گرفت که ضمن اظهار خوشحالي از روند رو به رشد و پيشرفت پروژه ها بر بهره برداري هرچه سريعتر گندله سازي تأکيد و اظهار کرد: سرمايه گذاري مناسب و توجيه پذير سرمايه گذاران بخش خصوصي مانند فولاد مبارکه در معادن سنگان بسيار ارزشمند است. منطقه سنگان داراي ظرفيتهاي بسيار زيادي است و مي تواند نقش بسيار مؤثري در حوزه اشتغال و درآمدزايي داشته باشد و حضور بخش خصوصي در اين معادن موجب رونق و توجه به اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي مي شود که بايد از اقداماتي که شرکت فولاد مبارکه در اين منطقه انجام داده، تشکر کرد در واقع فولاد مبارکه در اجراي پروژه سنگان توانسته نمره 100 کسب کند و اميدواريم با توجه به پيشرفت مناسب اين پروژه به زودي شاهد راه اندازي و بهره برداري از گندله سازي اين شرکت باشيم.

نعمت زاده افزود: مسئولان محلي و استاني، همه دست در دست هم، بايد کمک کنند تا سرمايه گذاراني که در اين منطقه فعال هستند بتوانند طرح ها و پروژه هاي در دست اقدام خود را به سرانجام برسانند چرا که با راه اندازي اين طرحها و کمک به توليد، دانش و مديريت در اين منطقه رشد پيدا کرده و موجب اشتغالزايي بيشتر مي شود.

وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر همه سرمايه گذاراني که در اين منطقه سرمايه گذاري کرده اند در حال هزينه کردن هستند، بايد منابع مالي نيز فراهم شود تا طرح هاي توسعه با توقف مواجه نشود. البته جاي خوشحالي دارد که با توجه به شرايط بحراني فولاد و سنگ آهن در چند سال گذشته، شرکتهاي سرمايه گذار توانسته اند پروژه هاي در دست احداث خود را به پيش ببرند در حالي که در برخي از نقاط دنيا طرح هايي از اين دست متوقف مانده است.

وي در ادامه با اشاره به لزوم انجام فعاليتهاي اجتماعي از سوي سرمايه گذاران خاطرنشان کرد: اگرچه تمام سعي و تلاش سرمايه گذاران بر اين است که طرح هاي خود را به بهره برداري برسانند اما بايد به اين مهم هم توجه شود که پرداختن به فعاليتهاي اجتماعي به خصوص حفظ محيط زيست نيز از اولويت هاي اجراي اين پروژه ها است.

نعمت زاده گفت: براي تأمين زيرساختها، هم برنامه ريزي شده و هم با وزراي مرتبط جلسات متعدد تشکيل شده تا بتوانيم امکانات اين مجموعه را فراهم کنيم. اميدواريم با راهاندازي پروژه هاي گندله سازي، طرح هاي فرآوري سنگ آهن هم فعال شوند تا با اين اقدام بهره وري نيز افزايش يابد.

بنا بر اين گزارش، بهرام سبحاني مديرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان نيز با تشريح وضعيت موجود پروژه هاي گندله سازي و فراوري سنگ آهن فولادمبارکه در معادن سنگان گفت: فولاد مبارکه اصفهان به منظور اجراي سياست اقتصاد مقاومتي و جلوگيري از خام فروشي بر آن شد تا با ايجاد واحدهاي کنسانتره و گندله سازي و فرآوري سنگ آهن با ظرفيت توليد 5 ميليون تن کنسانتره آهن و 5 ميليون تن گندله در سال از خام فروشي جلوگيري کند.

مديرعامل فولاد مبارکه افزود: پروژه هاي گندله سازي و فرآوري سنگ آهن فولاد مبارکه در منطقه سنگان در زميني به مساحت 500 هکتار واقع شده و به منظور استفاده از توان سازندگان داخلي و بومي سازي تجهيزات، بخش عمده تجهيزات موردنياز اين واحدها، از داخل کشور تأمين شده و سهم کمي از اين تجهيزات که امکان ساخت آن در داخل نبود از کشورهاي خارجي تأمين شده است و با راه اندازي اين دو طرح براي 1000 نفر به صورت مستقيم و 5 هزار نفر به صورت غيرمستقيم اشتغالزايي بوجود خواهد آمد.

سبحاني با اشاره به چالش هاي پيش روي اين پروژه ها به منظور بهره برداري هرچه سريعتر گفت: معادن سنگان ظرفيت بسيار مناسبي براي پيشرفت به سمت قطب معدني کشور را دارد. منابع خدادادي سنگ آهن در اين منطقه باعث شده تا سرمايه گذاران بخش خصوصي با رغبت بيشتري در اين منطقه سرمايه گذاري کنند اما آنچه که بايد بيش از پيش به آن توجه شود رفع مشکلات زيربنايي در اين منطقه است تا سرمايه گذاران با اطمينان خاطر بيشتري در اين منطقه به توسعه فعاليتهاي خود بپردازند. آب، برق و گاز و موضوع حمل و نقل از جمله موارد زيربنايي است که همه مسئولان محلي و استاني بايد در اين راه ياري رسان شرکتهاي سرمايه گذار باشند.

اين گزارش حاکي است، احمد سعيدبخش معاون اجراي پروژه هاي فولادمبارکه نيز در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط فولاد مبارکه در معادن سنگان گفت: ذخاير سنگ آهن موجود در منطقه سنگان بالغ بر 1.2 ميليارد تن برآورد شده است و طرح هاي توسعه در حال اجرا در منطقه سنگان شامل احداث کارخانه هاي کنسانتره و گندله سنگ آهن جهت توليد 17.5 ميليون تن کنسانتره و 15 ميليون تن گندله است که با سرمايه گذاري بخش خصوصي شروع شده و در حال پيشرفت است. شرکت فولاد مبارکه اصفهان نيز با برنامه ريزي براي تهيه مواد اوليه خود بر آن شد تا در اين معادن سرمايه گذاري نمايد. اگرچه طرحهاي گندله سازي و فرآوري سنگ آهن در اين معادن نياز به سرمايه گذاري عظيمي دارد اما با حضور فولاد مبارکه در اين منطقه توانستيم علاوه بر شروع و ادامه پروژه، از ديگر پروژه هاي موجود در منطقه سنگان که زودتر از فولاد مبارکه شروع کرده بودند سبقت بگيريم که اين مهم با سعي و تلاش همکاران ما در اين پروژه ها رقم خورده و جاي تحسين دارد.

سعيدبخش تأمين زيرساختها را دغدغه مسئولين پروژه سنگان دانست و افزود: به منظور تأمين آب مصرفي اين طرح يک حلقه چاه با دبي 30 ليتر در ثانيه در اختيار پروژه قرارداده شده که با تقويت پمپ ها از 10 به 30 ليتر در ثانيه بخشي از مشکل تأمين آب حل خواهد شد. در خصوص تأمين برق هم با توجه به روابط فيمابين شرکت فولاد مبارکه و مجموعه سرمايه گذاري اوپال، توافق شده که در حال حاضر برق موردنياز از طريق اين مجموعه تأمين شود. در واقع مصارفي که به منظور بهره برداري از طرح هاي سرمايه گذاري فولاد مبارکه در سنگان برنامه ريزي شده بدين صورت است که مصرف برق 110 مگاوات، مصرف آب حدود 120 ليتر در ثانيه معادل 432 مترمکعب در ساعت و گاز حدود 16 هزار نرمال مترمکعب در ساعت است که رسيدن به اين ارقام نيازمند همکاري و کمک همه مسئولان محلي و استاني است.

معاون اجراي پروژه ها گفت: موضوع مهم ديگري که بايد به آن توجه شود حمل و نقل ريلي در معادن سنگان است. با توجه به اينکه ريل موجود در اين منطقه به صورت تک خطه است، قبل از اينکه در آينده و با راه اندازي کامل طرح هاي سرمايه گذاري، موضوع حمل ريلي به چالش تبديل شود مسئولان محلي و استاني بايد چاره انديشي کنند.

وي در ادامه توجه جدي به موضوع صرفه جويي و بازيافت آب را ضروري خواند و گفت: موضوع بهره برداري از منابع آبهاي زيرزميني از جمله موارد مهمي است که با توجه به اقليم خشک منطقه سنگان از اهميت بيشتري برخوردار است. در ابتداي شروع عمليات اجرايي اين پروژه ها و در راستاي سياست هاي فولاد مبارکه مبني بر استفاده بهينه از آب مصرفي در صنعت بر آن شديم تا با مذاکره با مسئولان مشهد از پساب شهري استفاده کنیم که اين پيشنهاد هم با توجه به خشکسالي همه گير در کشور از تب و تاب اوليه از سوي مسئولان مشهد افتاده و رغبت کمتري در ادامه نشان داده شد.

بنا بر اين گزارش در جريان اين بازديد، ميرمحمدي مدير عامل شرکت سنگ و آهن فولاد سنگان با بيان اين مطلب که تا پايان مهرماه سال جاري عمليات نصب تجهيزات، تکميل و راه اندازي آزمايشي اوليه پروژه گندله سازي سنگان انجام مي شود، گفت: به منظور تأمين سهم عمده نياز شرکت فولاد مبارکه به مواد اوليه اين پروژه در دستور کار قرار گرفت که با راه اندازي و بهره برداري از واحد گندله سازي اين نياز مرتفع خواهد شد و بخشي از دغدغه تأمين مواد اوليه فولاد مبارکه کاسته خواهد شد.

ميرمحمدي افزود: سرمايه گذاري اين پروژه ها بدين صورت است که در پروژه احداث کارخانه گندله سازي که طراحي، تأمين و نصب تجهيزات و اجراي کليه سازه ها، تأسيسات مکانيکي و برقي پروژه به روش EPC است مبلغ اوليه بالغ بر 2 هزار و سيصد ميليارد ريال و 100 ميليون يورو، در مجموع 6 هزار و پانصد ميليارد ريال برنامه ريزي شده و در پروژه احداث کارخانه فرآوري که اجراي کارخانه کنسانتره سنگان به روش طرح و ساخت برنامه ريزي شده بالغ بر 3 هزار و 600 ميليارد ريال و 140 ميليون يورو و در مجموع 9 هزار و 200 ميليارد ريال برنامه ريزي شده که هم اکنون پروژه گندله سازي، بيش از 85 درصد و پروژه فرآوري سنگ آهن يا کنسانتره بيش از 27 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

تصاویر
  • یک قدم تا بهره‌برداری از گندله‌سازی فولاد مبارکه در سنگان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها