Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد بر بازار داخلی
 

تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد بر بازار داخلی

یکشنبه، 20 تیر 1395 | Article Rating

فرآیند ادغام دو شرکت «بائواستیل» و «ووهان استیل» به تازگی در چین آغاز شد و مقامات چینی نیز این اقدام را در کاهش میزان تولید فولاد چین تاثیرگذار دانسته‌اند.

چین که گوی سبقت در تولید فولاد را از سایر کشورها ربوده و در جایگاه نخست تولید فولاد در جهان ایستاده نقش تعیین‌کننده و تاثیرگذاری در روند بازارهای جهانی فولاد ایفا می‌کند.  درواقع به دنبال کاهش میزان تولید فولاد در این کشور قیمت‌های جهانی افزایش‌یافته که به دنبال آن بازار فولاد ایران نیز تحت‌تاثیر این نوسانات جهانی قرار خواهد گرفت.ما تحلیل کارشناسان فولاد را درباره تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد بر بازار داخلی بررسی کرده ایم.


وابسته نبودن به بازارهای جهانی
رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور معتقد است کاهش تولید فولاد از عوامل مختلفی مانند ادغام شرکت‌های مختلف و تشکیل بنگاه‌های بزرگ نشات می‌گیرد که در این زمینه برخی از شرکت‌های کوچک تعطیل می‌شوند تا ظرفیت بهینه‌ای در بنگاه‌های بزرگ ایجاد شود که این امر به طور قطع زمان‌بر خواهد بود و حدود یک سال به طول می‌انجامد.
بهرام سبحانی می‌گوید: در مدت توقف فعالیت واحدهای تولیدی شرکت‌های مختلف به منظور ایجاد ظرفیت بیشتر، میزان تولید فولاد کاهش می‌یابد و این امر بر قیمت فولاد نیز تاثیرگذار خواهد بود.
سبحانی با اشاره به اینکه رشد قیمت فولاد در چند وقت اخیر کمتر از ۱۰ درصد بوده، در باره اثرگذاری این موضوع بر وضعیت شرکت‌های داخلی تولیدکننده فولاد اظهار می‌کند: قیمت فروش فولاد در بازارهای جهانی به علاوه تعرفه واردات فولاد در کشور، قیمت پایه فولاد را تشکیل می‌دهد و بر این اساس می‌توان گفت افزایش قیمت‌های جهانی تاثیری بر مجموعه‌های تولیدکننده فولاد در داخل کشور ندارد زیرا به نظر می‌رسد باید روند واردات فولاد در کشورکندتر شود. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان می‌افزاید: بخش عمده‌ای از محصولات تولیدی در بازارهای داخلی عرضه می‌شود و از این رو می‌توان گفت شرکت‌های فولادی وابستگی زیادی به بازارهای جهانی ندارند. بر این اساس کاهش میزان واردات فولاد باعث استفاده از ظرفیت‌های خالی تولید و رشد تولید محصولات می‌شود و در نهایت این موضوع در کنار رشد قیمت‌های جهانی می‌تواند سبب بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌های فولادی شود. سبحانی درباره راهکارهای موجود به منظور احیای صنعت فولاد و رشد بالندگی این صنعت اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد باید پیرو اقدامات چین برنامه‌هایی برای ادغام واحدهای کوچک تولیدی و تشکیل بنگاه‌های بزرگتر اجرایی شود تا ظرفیت تولید محصولات افزایش یابد و رقابت‌پذیری شرکت‌ها بیشتر شود.  در کنار آن نیز باید زنجیره تولید فولاد تکمیل شود تا هم‌افزایی و ارزش‌افزوده ایجاد شود.


تاثیر نوسان قیمت‌های جهانی
در همین حال یک کارشناس صنعت فولاد اظهار می‌کند: بازار فولاد ایران همواره متاثر از افزایش قیمت جهانی فولاد بوده است؛ با مقایسه نمودار محصولات فولادی ایران با قیمت‌های جهانی می‌توان به این نکته پی برد که این قیمت‌ها با یکدیگر همگرایی دارند. محمدرضا دانشگر معتقد است اگر چین در این سیاست خود پافشاری کند و باعث شود افزایش قیمت‌های جهانی فولاد تداوم داشته باشد بی‌شک این موضوع در بازار فولاد ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. به گفته دانشگر، این افزایش قیمت‌های بین‌المللی به طور مقطعی منجر به ایجاد شوک در بازار فولاد ایران می‌شود اما با توجه به اینکه ظرفیت‌های خالی برای تولید فولاد در چین وجود دارد در مدت یک یا دوماه آینده وجود این ظرفیت‌های خالی باعث می‌شود تا این افزایش قیمت جبران و قیمت‌ها دوباره در یک سطح متعادلی نگه داشته شود. این کارشناس صنعت فولاد عنوان می‌کند: به طور طبیعی واردات فولاد تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی است درصورتی که قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کند تمایل برای واردات نیز کاهش پیدا خواهد کرد و برعکس.  دانشگر ادامه می‌دهد: سال گذشته بیشترین واردات فولاد در زمینه انواع ورق‌های فولادی به ویژه در ضخامت‌های پایین بوده که فکر می‌کنم امسال نیز همان روند واردات سال گذشته را شاهد باشیم، از این رو افزایش قیمت جهانی فولاد تاثیر چندانی روی واردات به کشور ما ندارد.


صادرات مازاد تولید
مدیرعامل فولاداکسین نیز در این زمینه تصریح می‌کند: کاهش یا افزایش قیمت فولاد در کشور از قیمت‌های جهانی متاثر است؛ این افزایش قیمت‌ها در اقتصاد ایران روی واردات و صادرات فولاد نیز تاثیرگذار است. عزیر قنواتی بیان می‌کند: با افزایش قیمت جهانی فولاد صادرات فولاد از کشور ما نیز توجیه پیدا خواهد کرد و از میزان واردات فولاد و محصولات فولادی کاسته خواهد شد. آنطور که قنواتی می‌گوید، افزایش قیمت جهانی فولاد یک نوع تعرفه برای کشور ما به شمار می‌رود زیرا از واردات بی‌رویه فولاد به کشور جلوگیری می‌شود. مدیرعامل فولاداکسین ادامه می‌دهد: هر اندازه قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کند مازاد مصرف فولاد داخلی توجیه صادراتی پیدا خواهد کرد اما اینکه از لحاظ تاثیر آن بر قیمت‌های داخلی، باید گفت که این تاثیرپذیری خیلی قابل پیش‌بینی نیست زیرا نرخ داخلی فولاد متاثر از اجرای پروژه‌های عمرانی، تزریق پول و همچنین سیاست‌های داخل کشور است. قنواتی می‌گوید: امروزه شرکت‌هایی می‌توانند دوام داشته باشند که برنامه‌های بلندمدتی را تدوین کنند درواقع زمانی‌که میزان تولید کاهش پیدا می‌کند شرکت‌های کوچک‌تر یا تعطیل می‌شوند یا اینکه برای پایداری ادغام خواهند شد تا همیشه به فعالیت خود ادامه دهند. مدیرعامل فولاداکسین خاطرنشان می‌کند: مسئولان داخلی نسبت به اتفاقات بین‌المللی باید حساس باشند و به طور مداوم مسائل بیرونی را رصد کنند تا بتوانند با توجه به این تغییر و تحولات برای اقتصاد کشور نیز برنامه‌ریزی داشته باشند.
تصاویر
  • تاثیر افزایش قیمت جهانی فولاد بر بازار داخلی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها