Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

علت اختلال در روند کاهش‌نرخ‌سود؟

چهارشنبه، 23 تیر 1395 | Article Rating

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک‌مرکزی گفت: بانک‌ها با ایجاد صندوق‌های سپرده‌گذاری با درآمد ثابت متعهد شده‌اند سود بالا به سپرده‌گذاران بدهند. این نوع سپرده‌گذاری در صندوق با سپرده‌گذاری گران‌قیمت در بانک فرقی ندارد. مسوولان نظام بانکی باید چاره اساسی برای این صندوق‌ها که بیشتر به عنوان زائده‌ای در کنار بانک‌ها ایجاد شده‌اند و در حال حاضر مخل پیاده‌سازی سیاست‌های پولی کشور در کاهش واقعی نرخ سود بانکی هستند، بیایند.

علی دیواندری اظهارکرد: در حال حاضر یک بازار رقیب در بازار پول وجود دارد که با کاهش نرخ سود بانکی تاکنون بخش قابل توجه منابع را به سمت خود جذب کرده است. صندوق‌های سپرده‌گذاری با درآمد ثابت است که کنار بانک‌ها ایجاد شده‌اند و در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه شده‌اند.


رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح‌کرد: صندوق‌های سپرده‌گذاری عمدتاً با واسطه‌گری شرکت‌های تامین سرمایه در کنار بانک‌ها ایجاد شد‌ه‌اند. این صندوق‌ها حدود 30 درصد منابعشان را در بازار سرمایه باید سرمایه‌گذاری کنند اما برای 70 درصد منابعشان آزادی عمل دارند تا به شکل دلخواه سرمایه‌گذاری انجام دهند. عمدتاً این صندوق‌ها به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها حرکت کرده‌اند.

او ادامه داد: آنها با نرخ‌های ترجیحی سپرده‌هایی در بانک‌ها ایجاد کرده‌اند و از این طریق سود کسب می‌کنند. بنابراین زمانی که سیستم رسمی نرخ سود بانکی را کاهش می‌دهد با توجه به اینکه صندوق‌های با درآمد ثابت با نرخ ترجیحی و بیشتر از بانک‌ها سود می‌دهند از این‌رو انگیزه برای سپرده‌گذاری در این صندوق‌ها بیشتر می‌شود.

دیواندری با اشاره به اینکه در حال حاضر صندوق‌های سپرده‌گذاری با درآمد ثابت بانک‌ها اصلی‌ترین رقیب سپرده‌های بانکی هستند، تصریح کرد: وقتی نرخ سود در سیستم رسمی کاهش پیدا می‌کند به طور طبیعی منابع از سپرده‌های بانکی به سمت این صندوق‌ها حرکت می‌کند. در نتیجه این صندوق‌ها متورم خواهند شد. در حال حاضر جذابیت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت باعث شده تا مردم پول‌های خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

این کارشناس بانکی تاکید کرد: باید مسوولان نظام بانکی به این امر توجه ویژه‌ای داشته باشند و اجازه ندهند صندوق‌های با درآمد ثابت بانک‌ها بیش از این متورم شوند. چراکه باوجود این صندوق‌ها نمی‌توان انتظار داشت که به سمت کاهش نرخ سود واقعی در اقتصادمان حرکت کنیم. از طرف دیگر از هزینه تمام‌شده پول در بانک‌ها نمی‌کاهد.

به گزارش استیل ایران به نقل از اقتصادنیوز، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک‌ها با ایجاد صندوق‌های سپرده‌گذاری با درآمد ثابت متعهد شده‌اند سود بالا بدهند و این نوع سپرده‌گذاری در صندوق با سپرده‌گذاری گران‌قیمت در بانک فرقی ندارد. درحال حاضر متورم شدن صندوق‌های با درآمد ثابت نشان می‌دهد که در حدود یک سال و نیم اخیر بخشی از سپرده‌های بانکی به سمت این صندوق‌ها هجوم آورده‌اند.

این فعال نظام بانکی هشدار داد: باید چاره اساسی برای این صندوق‌ها که بیشتر به عنوان زائده‌ای در کنار بانک‌ها ایجاد شده‌اند و در حال حاضر مخل پیاده‌سازی سیاست‌های پولی کشور در کاهش واقعی نرخ سود بانکی هستند، اندیشیده شود.

دیواندری با تاکید براینکه باید این صندوق‌ها مدیریت و کنترل شوند تا به قدری متورم نشوند که چالش جدیدی رابرای نظام بانکی رقم بزنند، گفت: شاهدیم برخی بانک‌ها 25 درصد منابعشان اکنون در قالب صندوق با درآمد ثابت که در کنارشان ایجاد شده، در گردش است. این امر عواقب خطرناکی دارد و در آینده نه‌چندان دور اثرات منفی‌اش در عملکرد بانک‌ها نمایان خواهد شد.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها