Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
صادرات صنایع فولادی زیر ذره بین کارشناسان
 

صادرات صنایع فولادی زیر ذره بین کارشناسان

شنبه، 21 دی 1392 | Article Rating
رکود سنگینی که این روزها بر بازار فولاد حاکم شده از اصلی ترین مشکلات صنعت فولاد به شمار می رود، زخمی که از روز اول وجود داشته اما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به چشم می خورد و کاهش تقاضا موجب شده تا فعالان بازار فولاد با بیم و امید روزگار خود را بگذرانند.
در حالی که بازار فولاد با شروع فصل زمستان رکود سنگینی را پشت سر می گذارد چندی پیش معاون وزیر صنعت از آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی بدون محدودیت میزان و نوع محصول تا پایان خرداد ماه 1393 خبر داد و هدف از این تصمیم را حمایت از تولیدکنندگان و با توجه به مصرف داخلی دانست.
در همین راستا جهانبخش شکری، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد معتقد است، آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی در واقع اقدامی مثبت تلقی می شود به شرطی که ابتدا نیاز بازار داخل تامین شود.
مدیر عامل مجتمع فولاد غرب علت آزاد سازی صادرات محصولات فولادی تا پایان خرداد 93 را ناتوانی بازار خواند و افزود: دلیل اتخاذ این تصمیم آینده مبهم بازار فولاد است وی همچنین گفت به دلیل رکود گسترده ای که اکنون در بازار فولاد حکم فرماست و با شروع فصل زمستان نیز تشدید شده این تصمیم شاید بتواند مقداری بازار را تکان دهد.
از سویی سیدرسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: آزادسازی صادرات شمش و محصولات فولادی لطمه ای به بازار داخل نخواهد زد.
وی افزود: با توجه به رکودی که در صنعت فولاد به وجود آمده اتخاذ این تصمیم را بهترین فرصت برای صادرات شمش و محصولات فولادی دانست.
به گزارش فولاد نیوز، وی اضافه کرد: صنعت فولاد ایران در راه خودکفایی گام برمی دارد و اکنون این فرصت ایجاد شده که تولیدکنندگان داخلی ظرفیت های صادراتی پیدا کنند. وی همچنین قیمت محصولات فولادی ایران کمتر از نرخ های جهانی دانست و افزود چنانچه با نرخ های ارز مبادله ای نیز محاسبه کنیم، صادرات مقرون به صرفه است و باید از آن استقبال کرد.
مجید منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی آزاد سازی محصولات فولادی را گامی موثر جهت خارج شدن از رکود فعلی دانست و افزود: پیش بینی آینده صنعت فولاد یکی از دلایل محدودیت زمانی آزادسازی صادرات محصولات فولادی است لذا باید منتظر اتفاقاتی که ممکن است در سال آینده رخ دهد، ماند اما در صورت ادامه روند کنونی آزادسازی صادرات تا مهرماه نیز تمدید می شود.
با تمام این تفاسیر می توان گفت به عقیده برخی کارشناسان این تصمیم می تواند در شرایط کنونی از تولید فولاد و فولادسازان کشور حمایت کند و تقاضا برای فولاد ساخت ایران را افزایش دهد،این دسته از کارشناسان معتقدند در شرایط رکود حاکم بر بخش تولید و کاهش تقاضا، صادرات فولاد نه تنها به بازار داخلی لطمه ای وارد نمی کند بلکه عملا باعث رونق فولاد سازی و تحرک در صنعت فولاد می شود، و ارزش افزوده آن در سایر بخش های اقتصادی و صنعتی، منشا تحول و گردش مالی خواهد شد. اگر دولت و کارشناسان و مسوولین این مهم را درک کنند و در کنار تثبیت نرخ ارز و آزادسازی صادرات، شرایط را برای بازگشت تعادل به اقتصاد فراهم نمایند کم کم به سمت و سوی بازگشت رونق به صنعت فولاد خواهیم رسید.
تصاویر
  • صادرات صنایع فولادی زیر ذره بین کارشناسان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها