Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

واکنش ها به اجرایی شدن توافق ژنو

دوشنبه، 23 دی 1392 | Article Rating
روز گذشته عباس عراقچی گفت: ایران و گروه 1+5 توافق کرده اند که از 20 ژانویه (30 دی) گام اول از توافق ژنو اجرایی شود. وی گفت: «شش کشور این راه حل ها را پذیرفته اند و در داخل جمهوری اسلامی ایران نیز همه نهادهای ذیربط راه حل ها را ارزیابی و موافقت خود را اعلام کردند.»

پس از اعلام توافق ایران و 1+5 باراک اوباما در بیانیه ای با استقبال از توافق بین ایران و 1+5 این اقدام را گام مهمی در روند فعالیت هسته ای ایران ظرف دهه های اخیر دانست. 

وی از تمرکز واشنگتن بر روی روند اجرایی شدن توافق مذکور با توجه به حساسیت غرب در مورد ماهیت برنامه هسته ای ایران خبر داد.  رییس جمهور آمریکا تاکید کرد این توافق با سختی به دست آمده و برای حفظ امنیت و صلح منطقه و جهان، اکنون زمان آن رسیده که به دیپلماسی فرصت موفقیت بدهیم.

اوباما با اشاره به این که از بیستم ژانویه روند اجرای توافق آغاز خواهد شد، در مورد دستیابی طرفین به یک راه حل جامع ابراز امیدواری کرد.

اوباما با بیان اینکه هر نوع تحریم جدید کنگره علیه ایران را وتو می‌کنم، افزود: «تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل کند، کاهش نسبی تحریم‌ها ادامه می‌یابد.»

همچنین "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه ای اعلام کرد اکنون طرفین مذاکره خواهان تایید روند اجرای این توافقنامه از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی می شوند. به گفته وی آژانس انرژی اتمی عهده دار نظارت لازم بر روند اجرای این توافق شده است. 

اما وزیر امور خارجه آمریکا بعد از اعلام زمان اجرای توافقنامه هسته ای ژنو، آن را گامی مهمی دانست که طی 10 سال اخیر برداشته شده است. 

جان کری که برای دیدار با "لوران فابیوس" و "سرگئی لاوروف" وزیران خارجه فرانسه و روسیه به پاریس سفر کرده در ادامه با دشوار خواندن مسیر منتهی به توافق هسته ای ژنو، گفت: این نخستین بار طی یک دهه گذشته است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی موقتا باز می‌ ایستد و حتی به عقب باز می‌گردد.

"اشتاین‌مایر" وزیر خارجه آلمان نیز شامگاه یکشنبه از آغاز اجرای توافق‌نامه ژنو استقبال کرد. بر اساس بیانیه‌ای که وزارت خارجه آلمان شامگاه یکشنبه منتشر کرد، فرانک-والتر اشتاین‌مایر گفت: «پس از سال‌ها و پس از مذاکرات نفسگیر موفق شدیم برای اولین بار به توافقی قابل اتکا با گام‌های مشخص، روشن و قابل کنترل برای تهدید برنامه اتمی ایران برسیم.»

اشتاین‌مایر آغاز اجرای توافق‌نامه ژنو را "گام مهم رو به جلو" خواند که می‌تواند مقدمه ادامه کار باشد.

وی گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که ارزش دارد با سخت‌کوشی مذاکره کرد و موضع مشخصی اتخاذ نمود. بر پایه این گام، به سرعت به سوی مرحله مهم و بعدی گفت‌وگوها با ایران برای رسیدن به توافقی نهایی پیش می‌رویم».

«ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس نیز با تائید تفاهم بر سر تاریخ و نحوه اجرای توافق ژنو، گفته است: اجرایی شدن این توافق در روز 20 ژانویه گامی مهم در راستای حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران است.

«ویلیام هیگ» با انتشار بیانیه ای گفت: من از این که گروه (1+5) و ایران در مورد اجرایی شدن ˈبرنامه اقدام مشترکˈ که در 24 نوامبر سال 2013 (سوم آذر) در ژنو امضاء شد، به توافق رسیده اند، استقبال می کنم.

وی با بیان اینکه این اولین مرحله برای اجرایی شدن ˈبرنامه اقدام مشترکˈ از روز 20 ژانویه (30 دی) محسوب می شود، اظهار داشت: این مرحله در واقع یک گام مهم به سمت حل و فصل مسالمت آمیز موضوع هسته ای ایران و آغاز مذاکرات جامع و فراگیر خواهد بود.

بر اساس توافقنامه ژنو، ایران متعهد می شود که در شش ماه آینده برنامه غنی سازی اورانیوم خود را محدود کند، تأسیسات هسته ای اراک را توسعه ندهد و امکان بازرسی های بیشتر را برای آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کند.

در مقابل گروه ۱+۵ (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) متعهد شده اند که تحریم فلزات گرانبها، پتروشیمی و صنعت خودروسازی را کاهش دهند، در این شش ماه تحریم های جدید وضع نکنند و امکان دسترسی ایران به بخشی از منابع ارزی حاصل از فروش نفت را فراهم کنند.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها