Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
رشد 77 درصدی صادرات محصولات فولادی
 

رشد 77 درصدی صادرات محصولات فولادی

شنبه، 23 مرداد 1395 | Article Rating

آمارهای گمرک در چهار ماه ابتدایی امسال نشان می دهد صنعت فولاد توانسته در این مدت با رساندن حجم صادرات محصولات خود به بالای 2 میلیون تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل 77 درصد رشد صادرات را تجربه کند.

گسترش رکود در کشور در سال های اخیر موجب شده که اغلب صنایع کشور از روی ناچاری در ظرفیت های پایین به تولید خود ادامه دهند. از دید کارشناسان اقتصادی، یکی از دلایل عمده رکود در کشور، کاهش قیمت نفت، افزایش هزینه های دولت، کاهش سهم عمران و سرمایه گذاری در بودجه و نهایتاً کاهش شدید تقاضای مؤثر داخلی است.

اتفاقی که با افزایش هزینه های خانوار در عین تثبیت یا کاهش درآمدهای آن اتفاق افتاده و نتیجه آن فاصله، کاهش قدرت خرید جامعه در کالاهای بادوام و کاهش نرخ پس انداز در کل اقتصاد است.

به گونه ای که بر اساس آمار اعلامی مرکز آمار، شکاف هزینه و درآمد خانوار در سال 94 به 1.7 میلیون تومان و به نفع هزینه ها افزایش یافته و این عدد نشان می دهد خانوار ایرانی به طور متوسط ماهانه 1.7 میلیون از پس انداز بلندمدت خود را صرف امور جاری کرده و توانایی چندانی برای خرید کالاهای بادوام نظیر مسکن، خودرو و لوازم خانگی ندارند.

*صادرات به عنوان راه حل خروج از رکود

در چنین حالتی، نسخه رکودزدای کارشناسان اقتصادی تمرکز بر صادرات و استفاده از تقاضای خارجی برای رفع مشکل مازاد عرضه است. سیاستی که بارها از سوی کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار گرفته و اقتصاد شکوفای شرق آسیا از نمونه های موفق آن محسوب می شود.

افزایش صادرات برای صنایع ایرانی به دلایل متعددی از جمله یکسان نبودن نرخ ارز، قطع ارتباطات بانکی، از دست رفتن سهم بازار در سال های تحریم و بهای تمام شده زیاد تولیدات داخلی اقدامی بسیار سخت بوده و به راحتی قابل دسترسی نیست اما با همه این شرایط، دولت و بخش خصوصی در سال های اخیر تمرکز خود را به توسعه این امر اختصاص داده و بعضاً در برخی محصولات شاهد افزایش آمار صادرات هستیم.

تصاویر
  • رشد 77 درصدی صادرات محصولات فولادی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها