Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
۲ عامل مهم در عرضه تخصصی فولاد در بازارهای جهانی
 

۲ عامل مهم در عرضه تخصصی فولاد در بازارهای جهانی

یکشنبه، 24 مرداد 1395 | Article Rating
عرضه فولاد با قیمت رقابتی در بازارهای جهانی و توجه حضور قدرتمند چین و دشوار بودن عرضه محصولات در بازارهای جهانی دو عاملی است که سرمایه گذاران در عرصه صادرات فولاد باید به آن توجه کنند.


ایجاد شرکت های مدیریت صادرات در بسیاری از حوزه ها برای تخصصی شدن تجارت الزامی به نظر می رسد. 


سیدبهادراحرامیان مدیرعامل فولاد یزد درباره شکل گیری این شرکت ها و تخصصی شدن تجارت فولاد گفت: صادرات فولاد یک تخصص است و چند عامل در تجارت این فلز اهمیت دارد. مهم ترین و اولین عامل در تجارت فولاد به عنوان یک کالای اولیه قیمت فروش محصول است. هرچقدر قیمت فولاد صادراتی ایران نسبت به فولاد دیگر رقبا در بازارهای جهانی کمتر باشد، بهتر می فروشد. برندها در فروش فولاد در بازارهای جهانی نقش چندانی ندارد. فولاد یک کالای استاندارد است و هرکس که قیمت مناسب تری داشته باشد می تواند بازار را به دست بگیرد.


احرامیان گفت: تحولات دو سال گذشته در بازارهای جهانی فولاد مسئله ای است که باید در صادرات تخصصی این محصول در نظر گرفت. بازار جهانی در سه سال گذشته بطور کامل تغییر کرده است و بازارهای صادراتی بهیچ وجه سهل الوصول نیست. افزایش صادرات چین و قبضه کردن بازار های جهانی توسط شرکت های چینی شرایط بازارهای جهانی را تغییر داده است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه در چهارسال گذشته عرضه فولاد در بازارهای جهانی آسان تر بود گفت: نکته مهمی که سرمایه گذاران در عرصه صادرات فولاد باید مد نظر داشته باشند ادامه وضعیت حضور قوی چین در بازارهای جهانی است. ورود به بازارهای جهانی به دلیل قدرت گرفتن چین به راحتی چند سال گذشته نیست و این شرایط به احتمال زیاد در میان مدت و در دراز مدت ادامه می یابد. کشور چین در سال 2014 و 2015 مبادله بین المللی فولاد را از 30 میلیون تن به 150 میلیون تن رساند و این در حالی است که کل مبادلات بین المللی فولاد 350 میلیون تن است. چینی ها سهمشان را در این حجم از مبادله فولاد از 10 درصد به 40 درصد رساندند. 4 برابر شدن حجم مبادله فولاد چین یک اقدام شگفت انگیز است و این به معنی کنار زدن رقبا و تنگ کردن عرصه صادرات فولاد دیگر کشورها در بازارهای جهانی است.

احرامیان ادامه داد: در حال حاضر و باتوجه به سهم بزرگ چین از مبادلات بین المللی فولاد کار برای تولیدکنندگان ایرانی سخت است و با چالش های زیادی در بازارهای جهانی فولاد مواجهیم. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان داخلی عمق تغییرات در بازارهای جهانی فولاد را درک نکرده اند. شرایط تغییر کرده است و ایران برای رسیدن به جایگاه بهتر در بازار فولاد جهان باید راه دشواری را طی کند. بازارهای جهانی فولاد لقمه چرب و نرمی برای تولیدکنندگان ایرانی نیست و رقبای سرسختی در این عرصه فعالیت می کنند.

به گزارش استیل ایران به نقل از سایت خبری اتاق ایران، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در آسیب شناسی صنعت فولاد ایران و موانع تقویت جایگاه ایران در بازارهای صادراتی گفت: صنعت فولاد ایران با هدف پاسخگویی به نیازهای داخلی شکل گرفته است. طیف وسیعی از بنگاه های صنعت فولاد مشغول تولید قسمتی کوچک از زنجیره تولید محصولات فولادی اند. در ایران آهن اسفنجی، شمش فولادی و صنایع تولید نورد داریم که هرکدام به بخشی از زنجیره می پردازند و این در حالی است که می توانیم با ایجاد کارخانجات مجتمعی زنجیره تولید یا دست کم بیش از دو زنجیره تولید را در یک واحد صنعتی متمرکز کنیم و در بازارهای صادراتی حرفی برای گفتن داشته باشیم. در حال حاضر به جز چند مورد انگشت شمار در صنعت فولاد کارخانجات مجتمعی نداریم.
تصاویر
  • ۲ عامل مهم در عرضه تخصصی فولاد در بازارهای جهانی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها