Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

سخت‌گیری مالیاتی، بخش خصوصی را ضعیف‌تر کرد

شنبه، 30 مرداد 1395 | Article Rating

رییس کمیسیون خصوصی‌سازی، رقابت و سلامت اداری اتاق بازرگانی ایران با ارزیابی عملکرد سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم در سه سال گذشته رویکرد کلی برنامه‌های اقتصادی دولت را منطقی ارزیابی کرد و در عین حال نقدهایی را به بخش مالیات و یارانه ها وارد دانست.

یلدا راهدار  گفت: دولت یازدهم در شرایط خیلی سختی به لحاظ اقتصادی دولت را تحویل گرفت و زمانی که دولت یازدهم سر کار آمد ذخیره گندم برای ۱۷ روز بود اما امروز برای ۷۰۰ روز ذخیره گندم در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: دولت یازدهم به دلیل شرایط سختی که به لحاظ تحریم‌ها وجود داشت ناچار بود که اولویت اول خود را در موضوع دیپلماسی و حل مسئله تحریم‌ها بگذارد که بزرگترین دستاورد دولت است اما فشار این ماجرا باعث شد که دولت از مسائل اقتصادی غافل شود.

رییس کمیسیون خصوصی‌سازی اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد: اینکه استراتژی مشخص و شفافی در بدنه دولت نسبت به شرایط اقتصادی وجود نداشت، مسئله اصلی که دولت یازدهم با آن دست به گریبان است و نسبت به آن نقد وجود دارد مسئله رکود است.

راهدار افزود: دولت یازدهم بزرگترین دستاوردش در حوزه اقتصادی این بوده است که توانست با سیاست هایی نوسانات نرخ ارز را کنترل کند اما رکود به دلیل تنگناهای مالی که وجود داشت و اتفاقاتی که در پایان دولت قبل مثل کمبود نقدینگی افتاده بود در دولت یازدهم خود را نشان داد و دولت یازدهم هم از پس آن بر نیامد.

وی ادامه داد: اما یک موضوع را نمی توان از نظر دور داشت و آن اینکه رویکرد دولت نسبت به اقتصاد منطقی است به این دلیل که نیامد با تزریق و چاپ پول یا قرض کردن پول را به جامعه وارد کند و نقدینگی را متورم کند و رونق کاذب به وجود بیاورد. درست است که ما فعالان اقتصادی شرایط سختی را از سر می گذارانیم اما متوجه هستیم که دولت در حوزه اقتصاد منطقی عمل کرده است و به سمتی در حرکت است که سر و سامانی به وضعیت اقتصادی بدهد.

به گزارش استیل ایران به نقل از ایسنا، رییس کمیسیون خصوصی سازی اتاق بازرگانی تصریح کرد: یکی از حوزه هایی که فعالان اقتصادی نسبت به آن نقد دارند حوزه مالیات است. همه کشورها وقتی دچار رکود می شوند در این بخش مقداری سهل گرفته می شود تا از رکود خارج شوند در صورتی که دولت یازدهم امروز می خواهد همه کمبودهایش را از طریق اخذ مالیات از بخش خصوصی دریافت کند. فشار دولت در بخش مالیات و نپرداختن بدهی های خود باعث شده است که بخش خصوصی هر روز ضعیف‌تر شود.

وی اضافه کرد: در حوزه یارانه ها این انتظار وجود داشت که دولت شجاعانه برخورد کند. هنوز سهم صنعت پرداخت نشده است، هنوز آن هایی که نباید یارانه بگیرند از لیست خارج نشده‌اند.

راهدار همچنین عنوان کرد که با وجود همه انتقاداتی که به دولت وجود دارد اما دولت در حال تلاش است که از پیچ سخت اقتصادی عبور کند.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها