Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
زنجیره فولاد کردستان وارد مرحله جدیدی شده است
 

زنجیره فولاد کردستان وارد مرحله جدیدی شده است

شنبه، 13 شهریور 1395 | Article Rating
مسئولان و تیم مشاور فنی پروژه زنجیره فولاد کردستان تحقیقات میدانی مکان سنجی زنجیره فولاد کردستان را انجام دادند.


پس از رایزنی های موثر مسئولان اقتصادی کردستان بالاخره زنگ راه اندازی زنجیره فولاد در کردستان زده شد و مسئولان و تیم مهندسین مشاور فنی پروژه زنجیره فولاد کردستان نتیجه تحقیقات ومطالعات خود را با حضور مسئولان ارشد اقتصادی کردستان درمیان گذاشتند.

در این جلسه که معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، رییس سازمان برنامه و بودجه کردستان و رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان حضور داشتند نخست کارشناسان شرکت مهندسین مشاور فولاد تکنیک در حوزه های مختلف اطلاعات و مطالعات خود درباره راه های اجرایی کردن زنجیره فولاد کردستان را طرح کردند.

*زنجیره فولاد کردستان وارد مرحله جدیدی شده است

محمد دره وزمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: که با نظر مساعد وزیر صنعت، معدن و تجارت وسازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و شرکت ملی فولاد ایران زنجیره فولاد کردستان به مرحله نوینی وارد شده است.

او گفت: جلوگیری از خام فروشی و فرآوری سنگ آهن کردستان یکی از دغدغه های مردم ودولت است.

به گفته وی اکنون کار مکان یابی زنجیره فولاد در دستور کار قرار گرفته و عملا زنگ اجرایی شدن این پروژه زده شده است.

زنجیره فولاد کردستان شامل شش واحد تولیدی است که قرار است سنگ آهن معادن سنگ آهن کردستان را فرآوری کند. 

کارخانه های تولید کنسانتره سنگ آهن، گندله سازی، احیای مستقیم، فولاد سازی، آهک سازی وواحد نورد وآهن گرم ورق واحدهای پیش بینی شده برای ایجاد زنجیره فولاد کردستان است که قرار است ظرف مدت سه تا چهارسال آینده با سرمایه گذاری سه هزار وهشت صد میلیارد تومان در کردستان احداث شود.

*کردستان صنعتی می شود

اما این حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بود که به جهت اهمیت موضوع یک روز کاری با کارشناسان و مدیران مرتبط با صنعت فولاد درجلسه نشست که موانع اجرایی پروژه زنجیره فولاد کردستان را حل و فصل کند؛ چه اینکه او درسخنانش در این نشست به تصریح گفت اجرای این پروژه ارزش افزوده و تکنولوژی با خود می آورد و استان را صنعتی می کند.

او گفت که مردم کردستان قدردان کوشش های آقای نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت به جهت جلب توجه مجموعه دولت ودست اندرکاران دولت وبخش خصوصی به سنگ آهن به عنوان یکی از پتانسیل های کردستان هستند.

از نظر این مقام ارشد اقتصادی کردستان، مسئله اصلی کردستان ایجاد اشتغال است و کردستان دانش آموختگان زیادی در حوزه های فنی دارد که برای اشتغال آنها باید متناسب با صنعت چاره اندیشی شود.

فیروزی به تصریح از مدیران دستگاه های اجرایی خواست که همکاری صمیمانه ای برای راه اندازی زنجیره فولاد کردستان به عنوان بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ کردستان با سرمایه گذاران داشته باشند.

او افزود: زنجیره فولاد یعنی زنجیره ارزش که همه بخش های کردستان به آن نیاز دارد.

فیروزی گفت: اقدامات سازنده مدیران در همکاری با سرمایه گذاران زنجیره فولاد در کردستان می تواند الگویی موفق از همکاری مدیریت اجرایی کردستان با سرمایه گذاران بدست بدهد. او اطمینان داد که مسئولان با احساس مسئولیت با سرعت و در کمترین زمان سربعا خواسته سرمایه گذاران را پاسخگو هستند و اینگونه بود که دستور داد همه مسئولان با مسئولان و کارشناسان طرح به مشورت بنشینند و ظرف یک روز همه خواسته های سرمایه گذاران برآورده شود.

ایجاد زنجیره فولاد درکردستان از جمله تلاش های بود که مسئولان ارشد اقتصادی کردستان توانستند درسفر آبان ماه سال 93 وزیر صنعت، معدن وتجارت را متقاعد کردند که برای توسعه کردستان نسبت به ایجاد صنایع مادر تخصصی از جمله ایجاد زنجیره فولاد کردستان کنند.

* صنعت مادر موتور محرکه اشتغال صنعتی است

بهرام نصرالهی زاده رییس سازمان برنامه وبودجه کردستان نیزبا اشاره به سابقه پیگیری مدیران اقتصادی دولت تدبیر وامید در کردستان برای اجرای این پروژه گفت که آنها با آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای اجرای این پروژه درکردستان دیدار کرده ونظرمساعد ایشان را برای حمایت همه جانبه دولت از اجرای زنجیره فولاد درکردستان اخذ کرده اند.

او گفت: صنعت مادر موتور محرکه اشتغال صنعتی وکمک به حل بحران اشتغال است وبه همین جهت راه اندازی این پروژه از نظر او آنقدربا اهمیت تلقی شد که حاضر شد به سرمایه گذاران بگوید « ما یک سد آب را دو دستی تقدیم می کنیم.» این پروژه سالانه هشت ونیم میلیون مترمکعب آب نیاز دارد.
اجرای این پروژه در550 هکتار ودر دومنطقه استان پیش بینی شده ومی تواند برای دوهزار و300 نفر بصورت مستقیم ایجاد اشتغال کند.

*اعلام آمادگی برای همکاری با سرمایه گذاران خارجی

احمدی از مدیران شرکت ملی فولاد ایران نیز با اشاره به پیگیری های رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان برای اجرای این پروژه تلاش او را ستود و اذعان کرد که پیگیری مداوم او منجر به ایجاد صنعت فولاد درکردستان شد.

او برای همکاری با سرمایه گذاران خارجی در اجرای این پروژه استقبال کرد و گفت از هرگونه همکاری با سرمایه گذاران خارجی دراجرای پروژه زنجیره فولاد کردستان استقبال می شود.

او خواستار کمک مدیران استان و همکاری آنان با تیم کارشناسان و مدیران بخش های انرژی برای اجرای زودهنگام پروژه شد.

*زنجیره فولاد کردستان زنجیره کامل است

اما به گفته محجوب مدیر تیم مطالعاتی پروژه درشرکت مهندسین مشاور فولاد تکنیک، زنجیره فولاد کردستان زنجیره کامل است یعنی از سنگ آهن تا محصول نهایی.

او تایید کرد که مطالعات اقتصادی پروژه پایان یافته و بازار این محصول و نیز میزان سرمایه گذاری آن که سه هزار وهشت صد میلیاردتومان است، ارزیابی شده است.

او گفت کردستان به جهت معادن سنگ آهن با عیار مناسب از استان های اولویت دار تولید فولاد درکشور است اما از نظر این کارشناس مکان سنجی این پروژه بسیار اهمیت دارد.

*شرق کردستان محل احداث زنجیره فولاد کردستان

به گزارش استیل ایران به نقل از ماین نیوز، کارشناسانی که زنجیره فولاد کردستان را مطالعه کرده اند عموما براین عقیده اند که بهترین مکانهای اجرای این پروژه شرق کردستان است و به همین جهت آنها در روزهای حضور در کردستان تحقیقات میدانی وسیعی را در شرق استان به انجام رسانند که بتوانند محل مناسب اجرای این پروژه را مکان یابی کنند.

براساس برآوردهای کارشناسی معادن کشف شده کردستان از لحاظ میزان ذخیره سنگ آهن، استان چهارم کشور است. 

به گفته مهدی مرادی معاون معدن سازمان صنعت،معدن وتجارت کردستان این میزان بیش از 90میلیون تن است.

شهرک بیجار، گلالی قروه، ظفرآباد دیواندره، سراب بیجار، میمون آباد قروه، افکند بیجار، صاحب سقز و قوله گوره سقز از جمله معادن کنونی سنگ آهن کردستان هستند.

تصاویر
  • زنجیره فولاد کردستان وارد مرحله جدیدی شده است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها