Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
کیفیت محصولات ذوب‌آهن، قابل رقابت با فولادسازان برتر دنیا
 

کیفیت محصولات ذوب‌آهن، قابل رقابت با فولادسازان برتر دنیا

شنبه، 13 شهریور 1395 | Article Rating

نیره پیروزبخت، رییس سازمان ملی استاندارد ایران و جمعی از مسئولان این سازمان، ضمن حضور در ذوب‌آهن اصفهان و بازدید از بخش‌های مختلف خط تولید آن ازجمله کارگاه تولید ریل ملی و تیرآهن بال‌پهن، با مدیرعامل و جمعی از مسئولان شرکت دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیروزبخت در این دیدار، ذوب‌آهن اصفهان را یکی از پیشکسوتان صنایع کشور و یک صنعت مادر توصیف کرد و یادآور شد: پروژه تولید ریل ملی ذوب‌آهن که امکان تولید تیرآهن بال‌پهن هم در آن وجود دارد، نشان‌دهنده روند رو به رشد و پیشرفت فناوریک این شرکت است. وی تاکید کرد: کیفیت محصولات ذوب‌آهن به‌گونه‌ای است که قابلیت رقابت با فولادسازان برتر در سطح دنیا را دارد. 


نقش ذوب‌آهن در پروژه‌های ملی 
رییس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به مجهز بودن ذوب‌آهن برای تولید ریل آهن خاطرنشان کرد: خوشبختانه ذوب‌آهن اصفهان به منظور تولید ریل تمام لوازم کنترل کیفی را خریداری و نصب کرده و عیوب نیز شناسایی شده و برای رفع آن اقدام شده است. درواقع راه‌آهن جمهوری اسلامی به‌عنوان مشتری اصلی این ریل باید درباره کیفیت ریل ذوب‌آهن با این شرکت تفاهم کند. پیروزبخت با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب به اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: به یاد داشته باشیم که مقام معظم رهبری امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیده است، از این‌رو اکنون که ذوب‌آهن به عنوان یک واحد تولید داخلی با تمام توان، محصولی باکیفیت تولید می‌کند، راه‌آهن جمهوری اسلامی نیز باید با این نگرش ریل ملی را ارزیابی کند که از تولیدکننده داخلی حمایت لازم را به عمل آورد. وی در ادامه درباره همکاری سازمان ملی استاندارد ایران برای این پروژه ملی تصریح کرد: سازمان ملی استاندارد ایران نیز به‌عنوان سازمان نظارتی با هر دوی این سازمان‌ها همکاری لازم را انجام می‌دهد تا منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از محصولات داخلی درباره ریل اجرا شود. این مقام مسئول در ادامه درباره قدمت ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: ذوب‌آهن اصفهان که قدمت بالایی در بین صنایع کشور دارد، از همان ابتدای تاسیس، خود را بر اساس استانداردها تجهیز کرده و از ۳ دهه قبل در تدوین استانداردهای ملی نقش‌آفرینی محوری داشته است. پیروزبخت درباره پایبندی این شرکت به استانداردهای جهانی تصریح کرد: واحدی که خود تدوین‌کننده استاندارد است، هرگز غیراستاندارد عمل نمی‌کند و چنین واحدی محصولات بسیار پرکیفیتی تولید می‌کند که قادر به رقابت در سطح جهانی است. 
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های افزایش کیفیت در واحدهای تولیدی، افزایش ایستگاه‌های کنترل کیفی در استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت است، عنوان کرد: هم‌اکنون ذوب‌آهن دستگاه‌های بسیار پیشرفته و مدرنی برای کنترل کیفیت نصب کرده که این اقدام یک گام اساسی در کمک به تولید ملی و ارتقای کیفیت محصولات داخلی محسوب می‌شود. این اقدام‌ها موجب ارتقای استانداردهای ساختمان‌سازی در کشور نیز می‌شود که امید است با مجموع این توانایی‌ها شاهد رشد و پیشرفت روزافزون این صنعت مهم در کشور باشیم.

 


مشکلات ذوب‌آهن 
همچنین احمد صادقی، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این دیدار در سخنانی به مشکلات اقتصادی ذوب‌آهن پرداخت و عنوان کرد: برای حل مشکلات اقتصادی ذوب‌آهن، اقدام‌های گسترده‌ای در داخل شرکت برنامه‌ریزی و اجرا شده که برخی از آنها شامل کاهش قیمت تمام‌شده، تولید ریل و تیرآهن بال پهن، اجرای پروژه بیم بلنک در ریخته‌گری برای تولید تیرآهن با سایزهای بسیار بالاتر از محصولات کنونی، تولید محصولات آلیاژی، استفاده از گندله برای افزایش راندمان کوره و... می‌شود. 

صادقی در ادامه راهکار حل مشکلات ذوب‌آهن را فراتر از خود شرکت برشمرد و عنوان کرد: برای حل مشکلات ذوب‌آهن، تنها اقدام این شرکت کافی نیست، بلکه در بیرون از این سازمان نیز انتظار داریم با عرضه محصولات بی‌کیفیت مقابله شود تا صنایعی مانند ذوب‌آهن که به کیفیت محصولات خود تاکید دارند، متضرر نشوند. 


ایران، هفدهمین تولیدکننده ریل 
به گزارش صمت، نام ایران در ردیف هفدهمین کشور تولیدکننده ریل در جهان قرار دارد. لازم به یادآوری است که تولید ریل در سال ۷۰ برای نخستین‌بار در ایران و در ذوب‌آهن اصفهان با تولید ریل U۳۳ ویژه خطوط فرعی و سرعت‌های پایین آغاز شد. در این راستا در آن زمان تلاش بسیاری شد که دستگاه‌های مرتبط از این پروژه حمایت لازم را به عمل آوردند تا ذوب‌آهن بتواند ریل۶۰UIC ویژه سرعت‌های بالا را نیز تولید کند که به دلایل مختلف تولید ریل با وقفه روبه‌رو شد. اما ریل U۳۳ تولیدی شرکت در آن سال‌ها در ایستگاه‌های مواد اولیه درون مجموعه و ایستگاه زرین‌شهر نصب شد. پروژه تولید ریل ملی هم‌اکنون به آستانه راه‌اندازی رسیده تا نام ایران را در ردیف هفدهمین تولیدکنندگان ریل در جهان قرار دهد.


تولید تیرآهن بال‌پهن
همچنین در ادامه پروژه ریل، طرح تولید تیرآهن بال‌پهن که تحولی شگرف را در صنعت ساخت‌وساز و ارتقای سازه‌های صنعتی و ساختمانی رقم می‌زند، آغاز شده و با اجرای این پروژه علاوه بر تکمیل سایز تیرآهن‌های سنگین فعلی تا ۵۰۰‌I شرایط لازم برای تولید تیرآهن‌های بال پهن تا سایز۳۰۰‌H نیز فراهم خواهد شد. محصول یادشده موسوم به «۲۰۰‌IPBL» یک نوع تیرآهن بال‌پهن سبک است. تیرآهن بال پهن H۲۰ سبک در سازه‌ها و ساختمان‌های بلندمرتبه، ستون‌ها و پل‌ها کاربرد دارد و جایگزین قوطی ورق می‌شود. در حال حاضر در ساختمان‌های نیمه‌بلند از قوطی ورق استفاده می‌شود که به‌دلیل جوشکاری، استاندارد و مقاومت لازم را ندارد، در حالی‌که با استفاده از تیرآهن بال‌پهن این مشکلات حل می‌شود. در ضمن تولید این محصول، سبب بی‌نیازی کشور از واردات می‌شود.

     

تصاویر
  • کیفیت محصولات ذوب‌آهن، قابل رقابت با فولادسازان برتر دنیا
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها