Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
افتتاح ریل ملی تا پایان شهریور
 

افتتاح ریل ملی تا پایان شهریور

شنبه، 13 شهریور 1395 | Article Rating
تا پایان شهریور ریل ملی با حضور مقام‌های کشوری افتتاح خواهد شد. این خبر را مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد.


از پاییز سال گذشته ریل ملی آماده بهره‌برداری است اما افتتاح آن در دهه فجر سال ۹۴ و تا پایان آن سال به‌دلیل کمبود نقدینگی و شرایط نامساعد بازار فولاد کشور در چند سال گذشته میسر نشد.

تاخیر در تولید ریل ملی
تمام تلاش ذوب‌آهنی‌ها بر این بود که تا پایان نیمه نخست ۹۵ این پروژه ملی به خط پایان خود برسد. در این‌باره محمدرضا کجباف، مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان، بهمن سال گذشته گفته بود: پروژه تولید ریل ملی پیشرفت ۹۰درصدی داشته و مدیران این شرکت عزم جدی برای اجرایی‌کردن این پروژه دارند، اما به‌دلیل مشکلات نقدینگی این پروژه به تعویق افتاده و اندکی با تاخیر انجام خواهد شد. 

کجباف تصریح کرد: پیشرفت طرح تولید ریل ملی کشور بستگی به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت فولاد دارد، اما با توجه به عزم جدی که در ذوب‌آهن اصفهان برای اجرای این پروژه وجود دارد امیدواریم تا نیمه نخست سال۹۵ به اتمام برسد. با این حال تاخیرهای مکرر ذوب‌آهن در بهره‌برداری از این پروژه راه‌آهن ایران، تنها مشتری دست به نقد ذوب‌آهنی‌ها را با تردید مواجه کرده است. آنها معتقدند با توجه به نیاز فوری ایران به خطوط ریلی در کشور و امکان واردات آن، تاخیر در بهره‌برداری در تولید ریل ملی، ذوب‌آهن را پاسخگو می‌کند، زیرا در صورت تاخیرهای دوباره چاره‌ای جز در اختیار گذاشتن این بازار به طرف‌های خارجی وجود نخواهد داشت.

هرچند ذوب‌آهن در طول سال‌های گذشته با حمایت‌هایی که شده بحث خط تولید ریل را پیگیری کرده، اما موضوع قابل توجه این است که هنوز این خط به تولید نهایی نرسیده است. مدیرعامل راه‌آهن ایران در این‌باره هفته پیش اعلام کرد، در راستای حمایت از تولید ملی این شرکت حاضر شده بدهی ۲۰۰میلیارد تومانی ذوب‌آهن را نادیده بگیرد و برای عقد قرارداد نرخ ریل را ۳۰درصد گران‌تر از ریل چینی محاسبه کند. با این وجود اما شاید شرایط خاص تولید این کالا در ایران همچنان پیگیری این طرح‌ها را خارج از صرفه اقتصادی تعریف کند.

نیمه دوم شهریور در انتظار افتتاح 
محمدرضا کجباف مدیر روابط عمومی و سخنگوی ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به اینکه بالاخره تولید ریل چه زمانی به تولید نهایی می‌رسد و کیفیت ریل مورد تایید است یا نه و آیا قیمت تمام‌شده ریل ملی گران‌تر از خارجی آن است، عنوان کرد: من به‌عنوان سخنگوی ذوب‌آهن اعلام می‌کنم خط ریل به مرحله نهایی و تولید آن به پایان رسیده است. کجباف در ادامه با اشاره به بازدیدهای مختلف از ریل ذوب‌آهن به منظور تایید کیفیت آن خاطرنشان کرد: رییس سازمان ملی استاندارد ایران، نیره پیروزبخت چند وقت پیش از خط ریل ذوب‌آهن بازدید کردند و کیفیت آن به تایید رسید. 

مدیرعامل شستا و مدیرعامل صدر تامین نیز از پروژه بازدید به عمل آوردند. همچنین مدیرکل راه‌آهن استان اصفهان تا اکنون در ۴ نوبت از خط تولید ریل بازدید کردند. وی تاکید کرد: من به‌عنوان سخنگوی ذوب‌آهن اعلام می‌کنم که ما هیچ مشکلی در تولید ریل نداریم و تولید آن به انتهای خود رسیده است. تمام مراحل کار ازجمله تست سرد و گرم نیز به پایان رسیده و کار آن عملیاتی شده است. هیات‌های مختلف نیز در بازدید خود از ذوب‌آهن کیفیت خط تولید ریل را تایید کرده‌اند. حتی وزیر راه و شهرسازی، چند وقت پیش اعلام کرده بود، با اظهارنظر رییس سازمان ملی استاندارد مبنی بر استاندارد بودن ریل ذوب‌آهن، ما با اطمینان خاطر خریدار ریل ذوب‌آهن هستیم.

بر همین اساس سخنگوی ذوب‌آهن اصفهان اعلام کرد: در حال حاضر نیز برای افتتاح رسمی ریل ملی ایران منتظر مقامات عالی کشور، رییس‌جمهور یا معاون رییس‌جمهور هستیم که این مهم در نیمه دوم شهریور اتفاق خواهد افتاد. وی در پاسخ به این پرسش که برخی مدعی‌اند ریل ملی گران‌تر از خارجی تمام می‌شود، گفت: در مقوله قیمت چندین نوبت احمد صادقی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان عنوان کردند، قیمت ما به‌طور قطع قابل رقابت در جهان و به احتمال زیاد از قیمت‌های جهانی نیز پایین‌تر خواهد بود. کجباف تاکید کرد: پایین‌بودن قیمت ما به این دلیل است که ما تولیدکننده داخلی هستیم و قصد داریم راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و توسعه خطوط ریلی را حمایت کنیم. پس به‌طور یقین قیمت ما گران‌تر از قیمت جهانی نخواهد بود. وی در پاسخ به این پرسش که موضوع بدهی ذوب‌آهن به راه‌آهن چیست، اظهار کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی برای ما مواد اولیه از معدن حمل کرده که در این‌باره با راه‌آهن یک توافق ضمنی کردیم. 

کجباف توضیح داد: قرار شد راه‌آهن برای ما مواد معدنی حمل کند و ما نیز قرار شد به آنها ریل بدهیم، یعنی قرار ضمنی ما یک قرار پایاپای بود. طلب راه‌آهن بابت حمل مواد اولیه است و ما نیز به ذوب‌آهن در قبال آن ریل می‌دهیم.

تصاویر
  • افتتاح ریل ملی تا پایان شهریور
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها