Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ضرورت تکنولوژی‌هاي جديد در صنعت فولاد
 

ضرورت تکنولوژی‌هاي جديد در صنعت فولاد

پنجشنبه، 25 شهریور 1395 | Article Rating

 صنعت فولاد از جمله صنايعي است که ارتقا و توسعه آن به طور مستقيم در رشد اقتصادي و توليد ناخالص داخلي کشورها تاثير مي گذارد به طوري که رابطه مستقيم بين سرانه مصرف فولاد و توليد ناخالص داخلي کشورها وجود دارد. اين صنعت به دليل ايجاد اشتغال، وابستگي زياد صنايع پايين دستي، کاربرد در توسعه زيرساخت ها و امکان صادرات و ارز آوري براي کشورها، کالاي استراتژيک خوانده شده، بنابراين توسعه اين صنعت هميشه در اهداف و اقدامات استراتژيک کشورها لحاظ مي شود. نکته حائز اهميت در اينجا چرخه عمر بلند تکنولوژي صنعت، شدت رقابت در اين صنعت و توليد مازاد بر تقاضا طي سال هاي گذشته و حال و حتي آينده است که اين صنعت را با چالش هاي قيمتي و بازار مواجه ساخته است. بنابراين شرکت هاي فولادساز چاره اي جز تمرکز بر ارتقاي بهره وري در فرآيندهاي خود ندارند تا بتوانند کيفيت و قيمت محصولات خود را با سايرين قابل رقابت کنند. در همين اثنا از مهم ترين مولفه هاي رشد بهره وري در سازمان ها استفاده از تکنولوژي هاي نوين است که بتوان با به کارگيري آنها سرعت فرآيندها را افزايش داد، مصارف عمومي و انرژي از جمله برق، گاز و آب را کاهش داد، محصولات ويژه و خاص توليد کرد، سبد محصولات را توسعه داد و در نهايت رضايت مشتريان را جلب کرد.

بنابراين براي شرکت هاي فولادساز شناسايي تکنولوژي ها که از تقاضاي بازار شروع مي شود و سپس ارزيابي، انتخاب و جايگزيني چرخه آن را تکميل مي کند امري اجتناب ناپذير است. فرآيندهاي احياي ذوبي در حال توسعه بوده و پلنت هاي کوچکي در دنيا با ظرفيت پايين از آنها استفاده مي کنند. تکنولوژي کلان براي توليد فولاد خام در دنيا استفاده مي شود و در سال هاي اخير اين روش ها توسعه، تجديد و بهبود يافته اند. براي مثال در حوزه آهن سازي فولاد مبارکه نصب و راه اندازي مگامدول هاي احياي مستقيم، استفاده از بازياب حرارتي جديد براي ذخيره بيشتر انرژي در واحد احياي مستقيم، نصب سيستم هاي آناليز تصويري روي ديسک هاي گندله سازي، نصب سرندهاي دو طبقه اي در واحد گندله سازي نمونه هايي از تکنولوژي هاي جديد در اين حوزه است.

در حوزه فولادسازي راه اندازي تجهيزات توليد محصولات کيفي، استفاده از لانس KT در بدنه کوره براي دمش اکسيژن، استفاده از ترانس هاي 140 مگاولتي و سيستم سولفورزدايي از نمونه موارد در حوزه فولادسازي است. در حوزه نورد هم استفاده از سيستم هيدروليک H16 کلاف پيچ در نورد گرم، نصب درايوهايي روي موتورهاي امولشن نورد دو قفسه اي براي کاهش مصرف انرژي، نصب سيستم بازرسي سطح ورق (پارسي تک) و نصب سيستم هاي جديد اندازه گيري ضخامت پوشش ورق در واحد رنگي و گالوانيزه را مي توان اشاره کرد. موارد فوق که از نمونه تکنولوژي هاي خرد به کار گرفته شده در شرکت فولاد مبارکه است، در راستاي مضاميني است که در بخش اول مطالب اشاره شد تا اين شرکت در شرايط کنوني در بازار فولاد، پايدار باقي بماند.

فرزاد ارزاني

معاون تکنولوژي فولاد مبارکه





منبع:دنیای اقتصاد

تصاویر
  • ضرورت تکنولوژی‌هاي جديد در صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها