Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
روند افزایش قیمت سنگ آهن ادامه می‌یابد؟
 

روند افزایش قیمت سنگ آهن ادامه می‌یابد؟

پنجشنبه، 22 مهر 1395 | Article Rating

در سال جاری میلادی تاکنون، قیمت سنگ آهن ۳۰ درصد رشد کرده و درباره افق بازار این ماده خام در ماه های آینده دیدگاه های متناقضی مطرح شده است. این هفته قیمت سنگ آهن رشد کرده و علت آن آغاز بکار بازارهای چین پس از یک هفته تعطیلات در این کشور است. در دو سال اخیر نیز پس از تعطیلات "هفته طلایی" قیمت سنگ آهن افزایش پیدا کرده اما امسال به دلیل تغییراتی که در وضعیت اقتصاد چین رخ داده ممکن است روند افزایش قیمت ها ادامه پیدا نکند. قیمت هر تن سنگ آهن در بنادر چین اکنون بالاتر از 56 دلار است. قیمت میلگرد و زغال سنگ در هفته جاری رشد کرده است.

حال این سوال مطرح است که از این پس روند تغییرات قیمت سنگ آهن به چه شکل خواهد بود؟ مانند سال های اخیر، قیمت ها تحت تاثیر تحولات اقتصاد چین قرار دارد و ما در ادامه به برخی جنبه های اقتصاد این کشور که بزرگ ترین مصرف کننده سنگ آهن است اشاره خواهیم کرد.

طی هفته های اخیر گزارش های منتشر شده از اقتصاد چین مثبت بوده و روز چمعه چند خبر مهم از اقتصاد این کشور منتشر خواهد شد. در بخش های تولید کارخانه ای و خدمات چین، اخیرا بر میزان فعالیت ها افزوده شده است و گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند اعلام کرده تقاضا برای فولاد در چین افزایش خواهد یافت زیرا طرح های زیرساختی و مسکن افزایش یافته اند.

اما این تمام ماجرا نیست. در ماه های اخیر نشانه هایی از شکل گیری حباب در بخش مسکن چین پدیدار شده و برخی شهرها برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن محدودیت هایی برای خرید و فروش اعمال کرده اند. از سوی دیگر وضعیت صادرات و واردات چین در ماه های اخیر خوب نبوده و بر حجم بدهی های مشکوک الوصول افزوده شده است.

با آنکه برخی ضعف ها در اقتصاد چین وجود دارد و اقدامات دولت برای رفع آنها به نتیجه مورد نظر نرسیده است اما تحلیلگران اتفاق نظر دارند که وضعیت اقتصاد این کشور به سمت ثبات در حرکت است. دولت چین برای سال جاری میلادی، نرخ هدف برای رشد اقتصاد را 6.5 درصد تا 7 درصد تعیین کرده و نهادهای تحلیلگر معتقدند این نرخ تحقق خواهد یافت.

از سوی دیگر اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیلاری کلینتون به پیروزی برسد رویه های تجاری آمریکا و چین تغییر بزرگی نخواهد کرد و این بدان معناست که اوضاع بد نخواهد شد. بدین ترتیب انتظار می رود بر تقاضای چین برای سنگ آهن افزوده شود.

البته برخی نهادهای تحلیلگر معتقدند قیمت سنگ آهن در ماه های آینده کاهش خواهد یافت و دلیل آن رشد عرضه است. چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن یعنی بی اچ پی بیلیتون، ریوتینتو، ویل اس ای و فورتسکیو سرمایه گذاری های عظیمی برای بالا بردن ظرفیت تولید خود کرده اند و قصد ندارند از عرضه سنگ آهن بکاهند.

با توجه به آنچه گفته شد می توان انتظار داشت قیمت سنگ آهن در ماه های آینده در سطوح کنونی باقی بماند. قبلا پیش بینی شده بود قیمت ها به زیر 50 دلار در هر تن کاهش خواهد یافت.

تصاویر
  • روند افزایش قیمت سنگ آهن ادامه می‌یابد؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها