Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

افزایش 38درصدی بهای آب و برق روی میز دولت

ﺳﻪشنبه، 01 بهمن 1392 | Article Rating
از ابتدای نیمه دوم امسال بحث افزایش قیمت‌های آب و برق به صورت جدی در دولت در حال بررسی است، اما به‌دلیل ملاحظاتی از سوی دولت در سال جاری، ماده قانونی افزایش 38درصدی بهای مصرف آب و برق که در قالب بودجه سال 1392 مصوب شده بود، اجرایی نشد.
در حالی موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در متن ماده واحده لایحه بودجه سال 1393 لحاظ نشده که دولت قرار است در قالب لایحه‌ای جداگانه موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس ارائه کند.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی گمانه‌زنی برای قیمت جدید حامل‌های مختلف انرژی در فاز دوم هدفمندی محور خبرهای این روزها قرار گرفته که پیشنهاد وزارت نیرو برای قیمت آب و برق در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اجرای همان مصوبه افزایش 38درصدی بهای مصرف آب و برق مجلس است. پیشنهادی که در صورت تصویب، قیمت آب حداقل به 345تومان و حداکثر به 414تومان در هر مترمکعب و برق به 59تومان در هر کیلووات ساعت می‌رسد.
پیشنهاد وزارت نیرو برای قیمت آب و برق در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی است که در گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد جایگاه هدفمندی یارانه‌ها در قالب لایحه بودجه سال 1393 کل کشور مورد بررسی قرار داده، آمده است: با توجه به شرایط رکود تورمی اقتصاد ایران، افزایش بدون هدف قیمت حامل‌های انرژی به تشدید این شرایط منجر خواهد شد و تحقق اهداف قانون هدفمند کردن را نیز با ابهام بیشتری مواجه می‌سازد. بر اساس گزارش دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس، با توجه به عدم توفیق کامل در اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح قانون و تغییر نوع نگاه به هدفمند کردن یارانه‌ها بر اجرای شتاب‌زده مرحله دوم قانون ارجحیت دارد.
رقمی نهایی نشده است
در مورد سناریوهای قیمتی آب و برق در سال آینده در قالب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو می‌گوید: پیشنهاد وزارت نیرو برای افزایش نرخ آب و برق در سال 1393، افزایش ۳۸درصدی است، اما هنوز هیچ رقمی در دولت و ستاد هدفمندی نهایی نشده است.
علیرضا دائمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: تاکنون جلساتی در دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها برای بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص میزان افزایش نرخ آب و برق مصرفی در سال 1393 برگزار شده، اما تا امروز هیچ سناریویی نهایی نشده است.
افزایش ۳۸درصدی قیمت‌ها کم است
در همین حال، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز با بیان اینکه میزان افزایش قیمت برق برای سال آینده هنوز مشخص نیست، گفت: قیمت برق اگر ۳۸درصد هم افزایش یابد، باز هم با قیمت تمام‌شده بدون احتساب هزینه سوخت فاصله هست. هوشنگ فلاحتیان در گفت و گو با خبرگزاری فارس در خصوص اینکه آیا افزایش قیمت برق برای سال ‌آینده قطعی است، گفت: اصلاح تعرفه‌های آب و برق توسط دولت در حال انجام است و بعد از اتمام این بررسی‌ها هر تصمیمی که در دولت گرفته شود لازم‌الاجرا خواهد بود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: قانون به وزارت نیرو اجازه داده که قیمت برق را 38درصد افزایش دهد و اینکه به چه میزان این موضوع محقق شود، باید صبر کرد و دید که در دولت چه تصمیمی گرفته می‌شود.
عدم توازن بین منابع و مصارف
فلاحتیان اظهار کرد: در حال حاضر توازنی بین منابع و مصارف برق وجود ندارد و به این دلیل هم است که قانون این افزایش 38درصدی را صادر کرده است، وزارت نیرو هم منتظر نهایی شدن تصمیم دولت برای تعیین قیمت برق در سال آینده است.
معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد افزایش قیمت برق برای سال آینده قطعی است، گفت: تصمیم نهایی برای افزایش قیمت برق بر عهده دولت است، اما حتی اگر دولت با این 38درصد هم موافقت کند فاصله زیادی با قیمت تمام شده برق وجود دارد.
فلاحتیان افزود: اگر افزایش 38درصدی قیمت برق تصویب شود، هنوز به قیمت تبدیل انرژی به همراه هزینه‌های انتقال و تولید برق بدون هزینه سوخت نمی‌رسد.
وی اضافه کرد: قیمت تمام شده برق بدون هزینه سوخت 68تومان است؛ اگر افزایش 38درصدی بهای برق تصویب شود قیمت برق برای هر کیلووات ساعت به 3/59 تومان می‌رسد، بنابراین باز هم با عدد 68 تومان که بدون هزینه سوخت است، فاصله داریم. بر اساس این گزارش، در حال حاضر متوسط قیمت فروش هر کیلووات ساعت برق 43تومان است.
فلاحتیان همچنین در خصوص اینکه با کاهش تحریم‌ها صنعت برق چه وضعیتی پیدا خواهد کرد، گفت: به‌رغم اعمال تحریم در چند سال اخیر از کیفیت خدمات کاسته نشده است، اما به هر حال طبیعی است با لغو تحریم‌ها می‌توانیم تعاملات خود را با سایر کشورها افزایش دهیم.
لازمه به‌روز‌رسانی تجهیزات
در مورد قیمت آب نیز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران معتقد است با تعرفه‌ کنونی آب، تجهیزات به روز نخواهند شد و کیفیت خدمات در سطح خوب باقی نمی‌ماند.
محمد پرورش در گفت‌وگو با «ایسنا»، در مورد احتمال ثابت ماندن تعرفه‌ آب با تاکید بر اینکه مردم از ما خدمات می‌خواهند و خدمات نیاز به هزینه دارد، گفت: هنوز در تعیین تعرفه اتفاقی نیفتاده، اما ما به عنوان متولی باید بتوانیم تاسیسات را به روز کنیم و از نظر کمیت و کیفیت خدمات خوب ارائه دهیم. با این قیمت کنونی آب توفیقی در این زمینه حاصل نمی‌شود. وی تصریح کرد: قیمت آب باید منطقی شود، در حال حاضر قیمت هر مترمکعب آب 250 تا 300 تومان است و با این پول نمی‌شود در تولید و توزیع هزینه کرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با تاکید بر اینکه باید آب از کیفیت خوبی برخوردار باشد، گفت: با این وضعیت در آینده آسیب‌پذیر می‌شویم. قیمت آب باید منطقی شود تا بتوانیم خدمات خوبی ارائه دهیم. در فضای گرانی، کیفیت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و اکنون فاصله زیادی بین درآمد و هزینه است.
پرورش اظهار کرد: سکوت‌ها یک جاهایی غیرقابل جبران خواهند بود. قیمت کنونی آب به گونه‌ای است که نمی‌توان شبکه را به روز کرد، بنابراین باید در این زمینه ورود جدی کنیم.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها