Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
روند صعودی قیمت مقاطع در هفته گذشته
 

روند صعودی قیمت مقاطع در هفته گذشته

یکشنبه، 02 آبان 1395 | Article Rating

بازار محصولات فولادی در هفته گذشته جز در بازار مقاطع روند نسبتا ثابتی را پشت‌سر گذاشت.بررسی‌های مرکز خدمات فولاد ایران نشان می‌دهد قیمت مقاطع در هفته گذشته صعودی بوده است.

روز شنبه متوسط قیمت میلگرد 14 تا 25 در اصفهان 15900 ریال بود که تا پایان هفته به 16100 ریال رسید. محصول اهواز هم اول هفته 15100 ریال بود که تا آخر هفته هر کیلو 20 تومان افزایش یافت. بیشترین تغییر در قیمت مربوط به تیرآهن به‌خصوص سایز 14 بود که هر روز با افزایش قیمت روبه‌رو‌ بود. اوایل هفته متوسط قیمت تیرآهن 14، 16 و 18 در اصفهان هر کیلو 16600 ریال بود که با بازارسازی ذوب‌آهن به 17000 ریال رسید. تغییر قیمت نبشی و ناودانی از روز یکشنبه شروع شد، ولی از روز سه‌شنبه به بعد قیمت این کالاها رو به کاهش گذاشت، افزایش قیمت در حد هر کیلو 300 ریال بود که در پایان هفته تا 100 تومان کاهش یافت، تلاش تولیدکنندگان فولاد این است که معاملات را به‌صورت نقدی و با قیمت بالاتر انجام دهند، اما دو عامل اجازه این کار را نمی‌دهد: اول تقاضای پایین و دوم رقابت. تغییر دادن قیمت باعث افزایش تقاضا نخواهد شد. در شرایط فعلی بازار آهن آنچنان حساس است که به این تغییرات اعتنا نمی‌کند.

سرمایه‌هایی که در بازار فولاد بوده به سپرده‌های بانکی تبدیل شده، سود‌آوری بازار فولاد بسیار کمتر از بهره سپرده‌هاست ضمن آنکه بسیاری از تجار فولاد به دلیل مسائلی که در رابطه با مالیات دارند حاضر نیستند خودشان را درگیر کنند، بنابراین تغییر قیمت به معنای افزایش تقاضا یا رونق کسب و کار نیست. تنها دامنه سود بعضی از کارخانه‌ها را ممکن است بهبود بخشد اما برای کارخانه‌های کوچک این یک دردسر است چون با افزایش قیمت میلگرد قیمت شمش و قراضه هم تغییر می‌کند. کارخانه‌های کوچک که متکی به شمش‌های ارزان‌قیمت هستند با بالا رفتن قیمت شمش ضرر خواهند کرد.در شرایطی که کارخانه‌ها برای فروش محصول خود مشکل دارند، خبرهایی مبنی بر راه‌اندازی کارخانه‌های جدید شنیده می‌شود. مسوولان مربوطه با افتخار از این مقوله صحبت می‌کنند ولی هیچ‌کس در بند آن نیست که محصول این کارخانه‌ها کجا به فروش خواهد رسید؟ معلوم نیست با بحران کم‌آبی، چند درصد از آب کشاورزی خرج تولید فولاد می‌شود، ما امروز همان راهی را می‌رویم که چینی‌ها 10 سال قبل رفتند و حالا صنعت فولاد تبدیل به معضلی برایشان شده که راه فراری برایش ندارند.


تصاویر
  • روند صعودی قیمت مقاطع در هفته گذشته
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها