Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازار فولاد، کماکان در انتظار
 

بازار فولاد، کماکان در انتظار

چهارشنبه، 02 بهمن 1392 | Article Rating
به‌رغم آنکه بارها معامله‌گران و فعالان بازار فولاد اعلام کردند قیمت مقاطعی همچون میلگرد به کف رسیده و بیش از این سطح قیمت‌ها کاهش نمی‌یابد، اما به‌طور روزانه شاهد نزول قیمت‌ها در بازار مقاطع هستيم.
روز گذشته نیز در ادامه این داستان دنباله‌دار، اکثر مقاطع با ریزش چند تومانی قیمت در بازار مواجه شدند. این در حالی است که فولادسازان خصوصی از جمله فولاد گیلان، الیگودرز، ظفربناب، نیشابور و نیک صدرای طوس و... نیز بهای میلگردهای تولیدی را در اکثر سایزها در بازه 5 تا 30 تومان کاهش دادند. در این میان برخی از دست‌اندرکاران بازار معتقدند با آنکه کارخانه‌های تولیدی حجم تولید را به‌منظور تامین نیازهای مالی و پوشش برخی از هزینه‌های خود کاهش داده‌اند، اما هنوز به ضرر نرسیده‌اند وگرنه واحد فولادی را تعطیل می‌کردند. در مقابل این ادعا نیز عده‌ای دیگر می‌گویند، تعطیلی یک کارخانه فولادی و راه‌ اندازی مجدد آن در زمان بهبود معاملات و روند دادوستدها هزینه‌های به مراتب بالاتری برای کارخانه‌دار به همراه دارد که گاه تحمل و تخصیص این هزینه و گردش مالی بالا غیرممکن است، از این‌رو فولادسازان کم‌توان‌تر و به‌خصوص خصوصی‌ها چاره‌ای به جز تحمل شرایط جاری و کاهش روزانه قیمت به امید ترغیب خریداران برای معامله محصولات خود ندارند.
هم‌اکنون معاملات محصولات فولادی در بازار و بورس کالا، هم دستخوش رکود واقعی تقاضا قرار گرفته و هم رکود روانی ناشی از انتظار برای خرید ارزان‌تر در آینده. در همین حال روز گذشته قائم‌مقام بانک مرکزی نیز از کاهش نرخ ارز طی روزها و ماه‌های آینده خبر داد و گفت: 2/4 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران طی دوره زمانی شش ماهه از طریق حساب‌های بانک مرکزی وارد کشور می‌شود که اتفاق بزرگی برای کشور به حساب می‌آید، از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ ارز را عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌کند با نظر به گشایش‌های ارزی ایجاد شده طبیعی است که انتظار داشته باشیم نرخ ارز به سمت کاهش تغییر کند.
با توجه به این گفته‌ها، اگر افت نرخ ارز در خلال روزها و ماه‌های آتی محقق شود، قیمت‌ها در بازار فولاد بیش از پیش تحت فشارهای کاهنده قرار گرفته و افت می‌کند، مگر آنکه معاملات در این بازار به‌دلیل رونق در صنایع پایین‌دست از رکود خارج شده و به علت ورود حجم عظیمی از تقاضاهای انباشت شده در خلال ماه‌های گذشته، با تحرک و استقبال خوبی از سوی خریداران انجام شود. در این صورت پیش‌بینی غالب این است که صرف‌نظر از نوسانات نزولی نرخ ارز، شاهد ریزش قیمت‌ها در سطح بازار فولاد نباشیم.   در میان نوسانات نزولی قیمت‌ها در بازار مقاطع و ضعف معاملات، سه‌شنبه رینگ فولاد نیز تنها شاهد عرضه یک محصول فولادی در تالار صنعتی بود. در این روز فولاد خوزستان، 8 هزار و 50 تن سلف شمش بلوم را با قیمت 1400 تومان به شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخت.
تصاویر
  • بازار فولاد، کماکان در انتظار
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها