Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

لاریجانی: هنوز دولت هیچ پیشنهادی را برای نرخ بنزین به مجلس نداده است

شنبه، 05 بهمن 1392 | Article Rating
رییس مجلس شورای اسلامی با حضور در ایسنا در خصوص نرخ بنزین در سال آینده گفت: هنوز دولت هیچ پیشنهادی را برای نرخ بنزین به مجلس نداده است.

دکتر علی لاریجانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دانشجویان ستاره‌دار و بازگشت به تحصیل دانشجویانی که حکم قضایی ندارند گفت: آنچه برای ما مهم است این است که در کشور قانون رعایت شود. این مهم‌ترین چیزی است که می‌تواند آرامش ایجاد کند. اینکه بخواهد سلیقه‌ای عمل شود دردی را دوا نمی‌کند. باید برای حکمرانی پایه‌ای داشته باشیم و آن اجرای قانون است. البته اگر قانون اشکال دارد می‌توان قانون را عوض کرد بنابراین هم وزارت علوم باید پایبند به قانون باشد و هم آنچه ما در مجلس می‌خواهیم باید چارچوب قانونی در آن لحاظ شده باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم چیزی بیشتر از این بخواهیم. اگر وزارت علوم معتقد است قانون اشکال دارد برای اصلاح قانون پیشنهاد بدهد. آنچه نزاع را در حوزه اقتصاد،‌ سیاست و مسائل اجتماعی کاهش می‌دهد پایبندی به قانون است.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جایی که ما در دولت قبل لطمه خوردیم همین بود. یعنی وقتی به جای قانونگرایی، سلیقه‌گرایی حاکم می‌شود اشکالات ایجاد می‌شود، نباید آن تجربه را تکرار کنیم. هم دولت که شعار پایبندی به قانون می‌دهد باید به آن عمل کند و هم مجلس باید مقید به قانون باشد. علاج این مسائل این است که همه قانون را درست رعایت کنند اما اگر قانون رعایت نشود مسائل سلیقه‌ای به وجود می‌آید لذا توصیه من این است که وزارت علوم چارچوب‌های قانونی را رعایت کند. ما هم از این موضع حمایت می‌کنیم که قوانین در وزارت علوم و سایر وزارتخانه‌ها به درستی اجرا شود.

وی در خصوص این که آیا بازگشت به تحصیل دانشجویان اگر طبق قانون باشد ایرادی ندارد گفت: چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند. ما نمی‌توانیم خارج از قانون از وزارتخانه چیزی بخواهیم.

لاریجانی در باره بخش سلامت کشور گفت: موضوع سلامت موضوع مهمی در کشور است. انتظار این بود که در قانون هدفمندی یارانه‌ها به این بخش توجه شود اما این قانون به نحو دیگری اجرا شد و این بخش سهمی از هدفمندی نداشت.

وی افزود: سال قبل هم ما این توصیه را به دولت کردیم که اگر بخواهید فاز دوم را اجرا کند باید بخشی از آن را به سلامت اختصاص دهید. آن موقع وزارت بهداشت گفت اگر شش هزار میلیارد به بودجه ما اضافه شود می‌توانیم سلامت را در کشور تقریبا (نه قطعا) مجانی کنیم. ما هم در همان لایحه بودجه‌ای که داده بودند به این موضوع توجه کردیم اما اصلا مرحله دوم اجرا نشد و دولت هم قائل به این موضوع نبود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این دولت هم با دوستان مختلف از جمله وزیر بهداشت و آقایان دیگر صحبت کردیم. آنها هم در مقام فکر قبول دارند که در گام بعدی هدفمندی موضوع مهم سلامت در کشور را حل و فصل کنیم. طبعا اگر دولت بخواهد پیشنهاد جدیدی برای هدفمندی بدهد باید این را لحاظ کند و ما هم در مجلس از این موضوع حمایت می‌کنیم زیرا این کار را لازم می‌دانیم. مخصوصا که هزینه برخی بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار زیاد است و راهی جز این نیست که یک سرمایه‌گذاری در این زمینه داشته باشیم البته در حال حاضر گفته می‌شود که حجم سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از پیش‌بینی‌های قبلی است.

وی تاکید کرد: در هر حال اگر این کار انجام شود حتما ما در مجلس از آن حمایت می‌کنیم. اگرچه دولت هنوز پیشنهادش را برای هدفمندی ارائه نکرده است. قرار بود در این هفته دولت لایحه‌ای بدهد و پیشنهادی مطرح کند. هرگاه این کار انجام شود ما هم در کمیسیون تلفیق آن را به سامانی می‌رسانیم. جدای از این هم در مجلس روی این موضوع فکر می‌شود که اگر فاز دوم هدفمندی اجرا نشد راه‌های دیگری که بشود به حوزه سلامت کمک کرد، چیست. از جمله ما در مالیات بر ارزش افزوده تغییری ایجاد کنیم با همین نگاه که بتوانیم به حوزه سلامت کمک کنیم، البته اقدام اصلی باید در جریان اجرای فاز دوم هدفمندی صورت گیرد. اگر این کار انجام شود گام بزرگی است و به نظرم برای کشور خیلی مفید خواهد بود.

لاریجانی در خصوص برخی خبرها در زمینه پیشنهاد افزایش نرخ بنزین به 1800 تومان در سال آینده گفت: دولت واقعا پیشنهادی در خصوص افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ما نداده است. اینها همه حدس و گمان است و من دوستان رسانه‌ای را از طرح این سوال پرهیز می‌دهم زیرا اینها تورم انتظاری بلاوجه در جامعه ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: تا وقتی که دولت لایحه‌اش را نداده و موضوع بررسی نشده نباید به آن دامن زد زیرا این خود باعث افزایش تورم می‌شود. واقعا پیشنهادی به ما ندادند ، حتی در جلسه‌ای که من با مسئولین دولت داشتم، آقای جهانگیری این مساله را مطرح نکرد. البته اینکه موضوعی در سطح کارشناسی گفته شود، متفاوت است.

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص اختصاص ردیف بودجه مشخص برای اعطای وام ازدواج به جوانان در بودجه سال آینده گفت: با اختصاص ردیف اعتباری در بانک‌ها برای وام ازدواج موافقیم به شرط اینکه مشکلی برای بانک‌ها ایجاد نکند زیرا بانک‌ها هم وضعیت خیلی مناسبی ندارند و فرمایشات مختلف دستوری به بانک‌ها زیاد داده شده که دچار خفگی تسهیلات شده‌اند. ما باید منفذی درست کنیم که آنها بتوانند سر پا بایستند. در کل این فکر را خوب می‌دانیم که برای ازدواج جوانان وام مقتضی داده شود. البته من اطلاع ندارم که این پیشنهاد در لایحه وجود دارد یا نه، ولی در این جهت توصیه خواهم کرد.

وی در خصوص طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس و این که گفته می‌شود این طرح با طرح افزایش جمعیت شورای عالی انقلاب فرهنگی موازی‌کاری دارد گفت: لایحه جمعیت لایحه‌ای است که دولت آن را ارائه کرده و مربوط به کار موازی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. بحث‌هایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بود را دولت به صورت لایحه در آورد و در حال حاضر هم یک سالی است که در کمیسیون‌های بهداشت و فرهنگی روی آن کار می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: نسخه‌ای از این طرح که آماده شده را به من دادند. در آن ملاحظات زیادی در نظر گرفته شده و زمینه کلی لایحه، تشویق جامعه به جمعیت بیشتر است آن هم بر اساس اینکه ما نمی‌خواهیم ظرف 10 سال بعد جامعه ما از نظر جمعیتی پیر شود البته نسبتی را رعایت کردند که افراط و تفریط نشود و الگویی در نظر گرفته شده است اما به هر حال باید این موضوع در مجلس مورد بحث قرار گیرد. ملاحظاتی باید برای کار خانم‌ها در نظر گرفته شود یا برخی تشویق‌ها برای بچه‌دار شدن وجود داشته باشد، البته این لایحه بار مالی نسبتا قابل توجهی هم دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: فکر می‌کنم کلا گیر ما در بخش اجراست. ما قوانین در این زمینه کم نداریم. البته مشکلی باشد می‌توان طرح و لایحه‌ای آورد اما مهم این است که در جامعه زمینه‌هایی را برای بروز و ظهور بیشتر نقش‌آفرینی زنان در بخش‌های مختلف فراهم کنیم یعنی زنان بتوانند در حرفه مورد علاقه‌شان کار کنند. این حتما باید متوازن باشد و جنبه‌های حمایتی هم داشته باشد زیرا زنان در جامعه ما مسئولیت خانواده را هم دارند و نباید این را به هم ریخت. خانواده قانون مهمی برای ساختار خانواده است؛ بنابراین جنبه‌های حمایتی باید رعایت شود. در دولت قبل هم فکرهایی در این زمینه شده بود که می‌شود در این بخش هم در مجلس کار بیشتری صورت گیرد.
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها