Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تداوم رکود ادامه دار در صنعت فولاد
 

تداوم رکود ادامه دار در صنعت فولاد

شنبه، 05 بهمن 1392 | Article Rating
بازار فولاد ایران در هفته ای که گذشت تغییر خاصی را به خود ندید این بازار همچنان در رکود به سر می برد و تولیدکنندگان با علم به این قضیه که این بازار تا دو سه ماه آینده نیز تغییری نخواهد کرد به فعالیت خود ادامه می دهند.
از سوی دیگر کارخانه ها که نگران حذف یارانه انرژی هستند با احتیاط کالا را عرضه می کنند. آنها ترجیح می دهند از طریق کاستن از تولید نیاز مالی و هزینه های خود را به حداقل برسانند و به نظر می رسد با ادامه این روند تا سه ماه دیگر رویه تقاضا با بهبود مواجه نشود. فعالان معتقدند با این شرایط باید منتظر ماند تا کف قیمت ها را دید. اما آنچه مسلم است این که کارخانه های تولیدکننده مقاطع هنوز به زیان نرسیده اند در غیر این صورت تولید را متوقف می کردند.
به گزارش «فولاد نیوز»، در بازار مقاطع همانند هفته های سیر نزولی قیمت ها ادامه داشت. در این حوزه همه کارخانه ها قیمت محصولات خود را کاهش دادند و حداقل افت قیمت 30 تومان هر کیلو بود و نکته جالب توجه ایینکه علیرغم این کاهش باز هم خریداری نبود. اکثر بنکدارها از اعلام موجودی کالا فرار می کنند چون هر روز قیمت ها کاهش می یابد در حالی که تقاضا نیست. این روند باعث تقویت این دیدگاه شده است که قیمت ها تا مرز هر کیلو 1450 تومان برای میلگرد هم افت خواهد کرد، این استدلال بر پایه قیمت آهن اسفنجی نیز استوار است.
بیلت هفته ای نزولی را پشت سر گذاشت. در ابتدای هفته بیلت سایز 150 میلیمتر در انزلی هر کیلو 1510 تا 1515 تومان قیمت گذاری شد که قیمت این محصول تا آخر هفته به 1490 تومان رسید. بیلت کارخانه های داخلی که اول هفته 1430 تا 1440 تومان معامله می شد تا آخر هفته با 20 تومان کاهش قیمت روبرو شد. هفته گذشته فولاد خوزستان 19 هزار تن شمش را با قیمت پایه 1400 تومان فروخت. با وجود این که این شرکت از جذابیت نخو پرداخت برای خریداران خبر داده بود ولی از نظر قیمت تمام شده مقاطع چندان مطلوب خریدران نبود.چرا که قیمت تمام شده شمش با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، هزینه های حمل و نقل ،حداقل قیمت تمام شده مقاطع 1630 تومان بود در حالی که قیمت فروش مقاطع محصول اهواز و نیشابور در هفته گذشته به زیر این قیمت رسید.
قیمت ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول انزلی از اول هفته نزولی بود و از 1850 تومان در هر کیلو در به 1830 تومان رسید.
ورق های 5/2 تا 15 میلیمتر مبارکه هم بطور متوسط هر کیلو 10 تومان افت قیمت داشت ضمن آنکه بنکدارها دیگر تمایلی به خرید کالا از مبارکه ندارند چون سودآوری آنها تقریبا به صفر رسیده است.
ورق های اکسین ضخامت 10 و 12 میلیمتر با افت تا 40 تومان هر کیلو در بازار روبرو شد علت این بود که بعد از مدتی توقف، این کالاها در بازار عرضه شد. ولی بقیه سازها تا 30 تومان هر کیلو نسبت به اول هفته افت قیمت داشت علت این امر بیشتر رقابت محصولات کاویان است که سهم بازار اکسین را جذب می کند.
ورق سرد هم هفته بی رونقی را پشت سر گذاشت علیرغم آنکه موجودی کالا کم است ولی تقاضا هم نیست.
ورق گالوانیزه همچنان با رکود روبرو بود، قیمت ها هم بطور متوسط تا هر کیلو 20 تومان پایین آمد.
در حالی که بازار فولاد با رکود گسترده ای مواجه شده است قائم مقام بانک مرکزی چند روز پیش خبر از کاهش نرخ ارز طی روزها و ماه‌های آینده داد که این موضوع اگر محقق شود، قیمت‌ها در بازار فولاد بیش از پیش افت می‌کند،و معاملات را تحت تاثیر قرار می دهد با تمام این تفاسیر نگاه این صنعت به آینده ، و امیدوار به وقایع پیش رو است.  
تصاویر
  • تداوم رکود ادامه دار در صنعت فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها