Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
راهکار معاون وزیر صنعت جهت جلوگیری از خام فروشی
 

راهکار معاون وزیر صنعت جهت جلوگیری از خام فروشی

چهارشنبه، 27 بهمن 1395 | Article Rating

رئیس هیات عامل ایمیدرو و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت  به لزوم اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید و عرضه مواد خام در بورس کالای ایران اشاره کرد.

مهدی کرباسیان گفت: باید این موضوع را بپذیریم که در ابتدا برای جلوگیری از خام فروشی، باید ارزش افزوده در داخل کشور بالا ببریم، به طور مثال یک تن سنگ آهن در بهترین حالت بین ۴۰ تا ۷۰ دلار معامله می شود و از هزینه فرآوری بالایی برخوردار است؛ بنابراین این محصول باید در چند مرحله به فولاد و محصولات صنایع پایین دستی تبدیل شود.

کرباسیان ادامه داد: به این ترتیب سنگ آهن مسیر مهمی را در زنجیره تولید و تبدیل شدن به محصولات دیگر طی می کند و این در شرایطی است که صنایع پایین دستی نیاز به حمایت دارند.

معاون وزیر صنعت گفت: براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، مواد خام معدنی باید ابتدا در بورس کالا و برای تامین نیاز بازار داخل عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، صادرات شود، اجرای این قانون زمینه جلوگیری از خام فروشی، حمایت از تولید و صنایع پایین دستی را فراهم می کند.

وی افزود: بورس کالای ایران به عنوان بازاری نظامند و شفاف در کشور، همیشه از اقتصاد و صنایع در مسیر توسعه و بهبود روند مبادلات حمایت کرده و به نظر می رسد با اجرای ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، شاهد اصلاح ساختار بازار کالاهای مختلف از جمله محصولات خام معدنی باشیم.

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: عرضه محصولات در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب فقدان در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می شود که در نهایت زمینه انحصار در خرید را به وجود می آورد؛ بنابراین باید از امکانات و شفافیت بورس کالا استفاده کرد و در مسیری روشن در اقتصاد گام برداشت.

بورس کالا می تواند محور اصلی تامین مالی صنعت فولاد باشد

کرباسیان در پایان به لزوم بهره گیری فولادسازان از ابزارهای تامین مالی بورس کالا گفت: قطعا برای تامین مالی نباید تنها به بازار پول تکیه کنیم بلکه باید از ظرفیت های بازار سرمایه نیز بهره مند شویم؛ در این زمینه در بازار سرمایه اقدامات قابل تقدیری انجام شده است، اما بازار سرمایه هنوز نتوانسته به رقیبی قدرتمند برای سیستم بانکی در حوزه تامین مالی باشد.

او گفت: این در حالی است که ابزارهای بورس کالا از جمله سلف موازی استاندارد می تواند به یکی از محورهای اصلی تامین مالی صنایع و به خصوص فولادسازان تبدیل شود.


تصاویر
  • راهکار معاون وزیر صنعت جهت جلوگیری از خام فروشی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها