Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
جوینت ونچر فولاد تکنیک با شرکت معتبر خارجی
 

جوینت ونچر فولاد تکنیک با شرکت معتبر خارجی

یکشنبه، 01 اسفند 1395 | Article Rating

مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک از تشکیل یک شرکت مهندسی مشترک بین فولاد تکنیک و یک  شرکت معتبر خارجی خبر داد.

محمد ابکاء در حاشیه هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران اظهار کرد: سال به سال این همایش‌ها که با کمک سازمان‌های مختلف برگزار می‌شود، از دیدگاه کیفی پیشرفت می‌کند. در این دوره از همایش نیز هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بهتر از دوره‌های گذشته بود. به ویژه آنکه در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های خارجی فقط برای معرفی شرکت خود حضور پیدا می‌کردند اما امسال صحبتهایی هم درباره تحلیل وضعیت فولاد نیز عنوان شد.

وی گفت: همچنین امسال کارگاه‌های برگزار شده در حاشیه همایش نیز بهتر از سال گذشته بود و در این کارگاه‌ها هم شرکت‌های خارجی و هم داخلی بحث‌های خوبی را مطرح کردند و استقبال خوبی از آنها صورت گرفت.

ابکاء درباره سخنرانان همایش و همچنین و پنل چالشی همایش با حضور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو بیان کرد: چالشی بودن این پنل باعث گرم شدن آن شد. البته کلیات فولاد در این پنل مطرح شد اما در ادامه بحث به موضوعی رسید که سال‌ها است بین انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح است. در واقع بیشتر به موضوع وضع عوارض صادراتی پرداخته شد. بطورکلی دولت، بخش خصوصی، نیمه دولتی نیز در این پنل حضور داشتند.

مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک اظهار کرد: از نکات مهمی که در سخنرانی‌ها نیز مطرح شد آن بود که برنامه‌های راه‌آهن که یکی از اصلی‌ترین موضوعات حمل‌ونقل در صنایع معدنی و فولاد است و همچنین در قیمت تمام شده تاثیرگذار است، چندان امیدوارکننده نیست. این موضوع با ظرافت بیان شد که سرمایه‌گذاران احداث واحدها و بخش خصوصی باید در این زمینه اقدام کنند. بخش خصوصی نمی‌تواند یک واحد را احداث کرده و سپس وزارت نیرو بگوید نیروگاه را نیز خودتان احداث کنید و یا راه‌آهن بگوید اگر خط آهن می‌خواهید خودتان باید مشارکت کنید.

به گفته ابکاء، زیرساخت‌ها جزء وظایف دولت است اما دولت با مشکلات مالی که دارد معتقد است بخش خصوصی و نیمه‌دولتی‌‌ها نیز باید در این حوزه مشارکت کنند. در این زمینه با وجود برگزاری جلسات متعدد همچنان همکاری عملیات قوی نشده است.

وی گفت: ما در این همایش اعلام کردیم در حوزه زیرساخت‌ها حدود 14 تا 15 میلیارد یورو منابع مالی نیاز است اما برای واحدهایی که در دست اجرا است این رقم حدود 9 میلیارد یورو است.

ابکاء تصریح کرد: در حوزه راه‌آهن تا به امروز تنها 13هزار کیلومتر خط آهن احداث شده است اما در برنامه چشم‌انداز 1404 این رقم 25 هزار کیلومتر است که به نظر می‌رسد عملیاتی نباشد. در این رابطه جلساتی با صنایع معدنی و فولادی‌ها داشتیم که عنوان شد 3 هزار و 600 کیلومتر برای زنجیره فولاد باید راه‌آهن احداث شود اما در تامین منابع با مشکل مواجه است. این موضوع در بنادر نیز وجود دارد و در این حوزه هم با مشکل مواجه هستیم. دولت باید در حوزه زیرساخت‌ها محور شود.

وی درباره طرح جامع فولاد و تحقق 55 میلیون تن برای 1404 گفت: برنامه سند چشم‌انداز 55 میلیون تن ظرفیت فولاد است. براساس اطلاعاتی که وجود دارد، در تمام دنیا هم از همه ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود. به عنوان مثال چین 1 میلیارد و 130 میلیون تن ظرفیت دارد اما تنها 800 میلیون تن تولید فولاد دارد. اما بحث ما این است که برای دستیابی به ظرفیت 55 میلیون تن چه سرمایه‌گذاری‌هایی داریم، در حالی که این سرمایه‌گذاری‌ها باید بازدهی داشته باشند. اگر قرار است به این ظرفیت دست پیدا کرده اما تولید نکنیم، در نتیجه سرمایه‌گذاری ها با علامت سوال مواجه می‌شوند.

ابکاء افزود: در این رابطه فاصله‌ای بین مصرف داخلی و ظرفیت احداث وجود دارد. حتی ظرفیت احداث‌ها به هدف 1404 نمی‌رسد. اگر منابع مالی وجود داشته باشد به این ظرفیت دست پیدا می‌کنیم اما در آن زمان باید فضای خالی میان مصرف داخلی و ظرفیت‌سازی را پر کنیم. مدیریت در این رابطه به این صورت است که بخشی از این تولید باید صادر شود که اعداد مختلفی برای آن مطرح است. به عنوان مثال سند چشم‌انداز صادرات را 20میلیون تن اعلام می‌کنند اما ما 3 حالت را در نظر می‌گیریم. ابتدا آنکه پتانسیل صادراتی که حدود 7 میلیون تن است، دوم نسبت صادرات به تولید داخل ایران اندازه‌گیری شد که حدود 9 میلیون تن بود و سوم نسبت صادرات به تولید جهانی است که حدود 10 میلیون تن است. البته صادرات مستلزم یافتن بازارهای هدف است و باید بسترسازی صادراتی را انجام دهیم. بنادر یکی از بسترهای لازم برای صادرات است.

وی ادامه داد: در حال حاضر که 29 تا 30 میلیون تن ظرفیت‌سازی در صنعت فولاد شده است تنها 18 میلیون تن محصول تولید کرده‌ایم زیرا تولید بستگی به مصرف دارد. اگر تولید افزایش یابد محصول در انبار واحدهای تولیدی دپو و نمی‌توانند آنها را بفروشند. اگر مصرف داخلی فعلی و صادرات امسال که خیلی خوب را محاسبه کنیم باز هم ظرفیت خالی مشاهده می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک معتقد است: در حال حاضر تمام بحث‌ها این است که با انجام ظرفیت‌سازی‌ها در صنعت فولاد باید بخشی از محصول صادر شود. باید بازارهای هدف شناسایی شود و بسترسازی در صادرات انجام شود. دولت می‌تواند در این زمینه موثر باشد. روابط بین کشورها نیز در این زمینه موثر است. با این مسائل می‌توان فاصله بین ظرفیت و تولید را کاهش داد زیرا این ظرفیت‌ها سرمایه ملی است.

ابکاء درباره پروژه‌های فولاد تکنیک گفت: در سال 1395 یک گندله‌سازی با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سیرجان داشتیم که به صورت ‌EPC در آن کار می‌کردیم که راه‌اندازی و به تولید رسیده‌ است. همچنین در پروژه نورد با جهان فولاد سیرجان نصب و راه‌اندازی آن‌را در دست اجرا داشتیم که راه‌اندازی سرد آن به اتمام رسیده‌ است. امیدواریم احیای مستقیم پروژه نی‌ریز تا پایان سال جاری راه‌اندازی شود. همچنین فولادسازی نی‌ریز سال‌ها به دلیل منابع مالی متوقف بود اما به تازگی مشکل فاینانس آن حل شد و قرارداد آن نیز به اتمام رسید و از ابتدای سال آینده کار را در آن شروع خواهیم کرد. زمان اعلام شده به ما برای انجام این پروژه حدود 2 سال است. پروژه خط انتقال 7 کیلومتری در گل‌گهر نیز در دست اجرا است که انتقال محصول گندله به بیرون سایت را انجام می‌دهد. این پروژه نیز اوایل سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. در این میان برخی کارهای مشاوره‌ای نیز انجام گرفته است.

وی درباره پروژه نورد جهان فولاد سیرجان افزود: تمامی تجهیزات نصب کامل نصب و تست‌های سرد انجام شده است اما برای تست گرم باید شرکت خارجی (پیریت هند) حضور یافته و نرم‌افزارهای خود را نصب و سیستم اتوماسیون را کامل چک کند. پس از این کار کوره گرم و تولید انجام می‌شود.

ابکاء تصریح کرد: در حال حاضر منتظر نصب نرم‌افزارها برای شروع تست گرم هستیم.

وی درباره صادرات خدمات فنی مهندسی به سایر کشورها نیز بیان کرد: ما با تعداد زیادی از شرکت‌های خارجی همکاری نزدیکی داریم اما با یک شرکت خارجی معتبر یک شرکت مشترک مهندسی را تشکیل و در ایران نیز آن‌را ثبت کرده‌ایم. 49 درصد سهام این شرکت برای طرف ایرانی و 51 درصد برای طرف خارجی است زیرا این شرکت دانش فنی را می‌آورد.

تصاویر
  • جوینت ونچر فولاد تکنیک با شرکت معتبر خارجی
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها