Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 وضعیت احداث گندله‌سازی فولاد مبارکه در سنگان
 

وضعیت احداث گندله‌سازی فولاد مبارکه در سنگان

یکشنبه، 08 اسفند 1395 | Article Rating

مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان معتقد است: حل مشکل آب در منطقه سنگان با توجه به عدم  تصمیم گیری در وزارت نیرو، هنوز در هاله ای از ابهام قراردارد. وی موضوع ظرفیت ریلی کشور و همچنین میزان ظرفیت برداشت از معادن سنگان را از دیگر موارد قابل تأمل در زمان بهره برداری برشمرد.

سیدمحسن میرمحمدی گفت‌وگویی انجام داده که به شرح زیر است:

لطفا درباره پروژه فولاد مبارکه در منطقه سنگان توضیح دهید؟

اقدامات برای شروع پروژه گندله سازی در این منطقه از سال 91 آغاز شد اما در 2 سال اول این پروژه با مشکلات تحریم، تأمین قطعات و عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی مواجه بود. در نتیجه میزان حرکتی که باید پروژه در 1 تا 2 سال ابتدایی خود می‌داشت کاهش یافت. عملاً پروژه 5 میلیون تنی گندله سازی از ابتدای سال 93 وارد فاز اجرایی شد. پیشرفت پروژه طی دو سال گذشته وضعیت بسیار مطلوبی داشته و علیرغم رکود حاکم در وضعیت فولاد در سنوات گذشته فولاد مبارکه رسالت در جهت اتمام این پروژه ملی به نحو مطلوب انجام داده است.

لیکن انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراحل پایانی پروژه، حمایت بیشتری را در خصوص تأمین برق موقت از محل پست موجود متعلق به ایمیدرو و همچنین فروش کنسانتره‌های تولید شده به این شرکت جهت ایجاد ارزش افزوده بیشتر در کشور اقدام کند، متاسفانه تاکنون نه از پست مذکوربرقی تحویل این پروژه شده و نه کنسانتره‌های موجود متعلق به اپال به این شرکت فروخته شده است.

در بخش آب نیز شاهد حمایت منطقه‌ای نبودیم، علیرغم خرید حجمی آب به میزان 30 لیتر و اجرای خط انتقال، امروز زمزمه‌هایی از منطقه به گوش می‌رسد که دوستان در خصوص استفاده حق موقت از آب این چاه را نیز برای ما با مشکلاتی مواجه کرده‌اند.

این در حالی است که فولاد مبارکه استخدام خود را با رویکرد بومی‌گرایی انجام داده و بیش از 85 درصد نیروهای متخصص کارشناس، دیپلم و فوق دیپلم را صرفا از منطقه خواف و سنگان با توجه به تأکید جناب دکتر سبحانی مدیرعامل محترم فولاد مبارکه مبنی بر استفاده از ظرفیت های منطقه، اقدام به جذب کرده است.

حال انتظار داریم با توجه به نگاه توسعه‌ای ما به منطقه، مدیران استانی و محلی نیز حمایت لازم را از این صنعت داشته باشد.

برنامه شما برای سال آینده چیست؟

سال آینده برنامه تولید مطلوبی برای تامین گندله کشور پیش‌بینی شده است. امیدواریم از اواخر سال، عملیات روشن کردن کوره‌ها با از بین رفتن محدودیت مصرف گاز در کشور محقق شود. حمایت فولاد مبارکه در این مورد بسیار ویژه بوده در حالی که این پروژه در منطقه دوردست قرار داشت اما مانند توسعه‌های داخل فنس مبارکه از آن حمایت شده. خوشبختانه تا به امروز کلیه نصب‌های تجهیزات نیز به دقت انجام شده است. امیدواریم با این روند و براساس برنامه زمانبندی به‌زودی وارد فاز بهره‌برداری شویم.

پروژه کنسانتره‌سازی در چه وضعیتی وجود دارد؟

تأمین تجهیزات بخش خارجی وضعیت مطلوبی داشته و پیشرفت آن مناسب است. در حال حاظر پروژه پیشرفت 41 درصدی داشته و بخش اعظم مهندسی انجام شده است. بخش داخلی نیز وضعیت مطلوبی دارد. البته با توجه به اهمیت پروژه مذکور به عنوان نیاز جدی در گندله‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرا به نحوی تدوین شده که تا پایان سال96 وضعیت پروژه به نقطه بهره‌برداری برسد. از نظر تأمین نقدینگی نیز فولاد مبارکه بیشترین پشتیبانی را در پرداخت صورت وضعیت‌های پیمانکاران در برنامه خود قرار داده و علیرغم اینکه صندوق توسعه ملی در سه سال گذشته با وجود ارائه کلیه اسناد و مدارک لازم اقدام به تخصیص ارز نکرده است، لیکن جهت رفع مشکل تأمین خارج، توافق مناسبی با طرف خارجی صورت گرفته که تا زمان گشایش ارزی، ساخت و ارسال تجهیزات بدون هیچ وقفه‌ای صورت گیرد.

تصاویر
  •  وضعیت احداث گندله‌سازی فولاد مبارکه در سنگان
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها