Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
65 درصد از صادرات فولاد ایران انواع محصولات فولاد خام بود
 

65 درصد از صادرات فولاد ایران انواع محصولات فولاد خام بود

یکشنبه، 15 اسفند 1395 | Article Rating

در سالی که گذشت، با برداشته شدن برخی تحریم های بین المللی، راه برای صادرات کشور تا حدی باز گردیده و ایران را از یک وارد کننده صرف به صادر کننده کامل تبدیل کرده است.

ایران از جمله کشورهایی است که جزو صادرکنندگان ورق گرم فولادی است و اکنون نیز در فهرست کشورهای مورد بررسی اتحادیه اروپا قرار گرفته است. با این وجود برخی از کارشناسان فولادی معتقدند که ایران را نمی‌توان به دامپینگ متهم کرد بلکه به دلیل اینکه کارخانه‌های فولادی در ایران به نیروی‌انسانی و انرژی ارزان‌قیمت دسترسی دارند محصولات فولادی خود را با قیمت تمام‌شده کمتری نسبت به سایر کشورها تولید کرده و این امر منجر به حساسیت اتحادیه اروپا شده است. 

آمارها نشان می‌دهد در 10 ماه سال جاری، حجم صادرات فولاد خام نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از دو برابر افزایش داشت که اين نشان دهنده افزايش صادرات ما و کسب سهم بيشتر از بازار خارجی است.  در کل 19 درصد از محصولات فولادی نیمه‌تمام کشور و 11 درصد از محصولات فولادی تمام شده در 10 ماه نخست امسال صادر شد.

 صادرات 110 درصدی فولاد خام

بر اساس جدیدترین آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در 10 ماه اول سال جاری 15 میلیون و 405 هزار تن فولاد خام و 15 میلیون و 3 هزار تن محصولات تمام شده فولادی در ایران تولید شد که در این بین ایران موفق شد تا 4 میلیون و 426 هزار تن انواع محصولات فولادی شامل یک میلیون و 582 هزار تن از محصولات تمام شده و 2 میلیون و 844 هزار تن فولاد خام صادر کند. این در حالی است که ایران در مدت مشابه سال قبل، یک میلیون و 796 هزار تن محصولات فولادی و یک میلیون و 355 هزار تن فولاد خام صادر کرده بود. بر این اساس، صادارت فولاد خام ایران رشد چشمگیر 110 درصدی را تجربه کرد، در صورتی که صادرات محصولات فولادی با 12 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه بود. این در حالی است که در این مدت 2 میلیون و 458 هزار تن انواع محصولات فولادی و 186 هزار تن فولاد خام به کشور وارد شد.



 



حدود 65 درصد از صادرات فولاد ایران به انواع محصولات فولاد خام شامل اسلب، بیلت و بلوم تعلق دارد. در بین محصولات تمام شده صنعت فولاد کشور، محصولات به‌دست آمده از فرآیند نورد گرم اصلی‌ترین محصول تمام شده صادارتی بود و پس از آن میلگرد و تیرآهن در ردیف مهم‌ترین محصولات فولادی صادارتی ایران قرار دارند. در یک بررسی کلی حدود 65 درصد کل صادرات فولاد ایران به فولاد خام و 23 درصد نیز به ورق‌های گرم اختصاص دارد. در سال ۹۴ میزان صادرات فولاد ایران 3 میلیون و 151 هزار  تن بود و از این میزان 43 درصد مربوط به محصولات تخت بود که بر اساس آمار مرکز تجارت جهانی، محصولات فولادی تخت ایران عمدتا به کشورهای اروپایی همچون ایتالیا، پرتغال، آلمان و در منطقه خاورمیانه نیز به عمان، قطر و اردن صادر شد. در بخش بیلت نیز صادرات به کشورهایی همچون گرجستان صورت گرفته بود.

تصاویر
  • 65 درصد از صادرات فولاد ایران انواع محصولات فولاد خام بود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها