Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
مجموع سرمایه جذب شده در صنعت فولاد ایران چقدر است؟
 

مجموع سرمایه جذب شده در صنعت فولاد ایران چقدر است؟

یکشنبه، 15 اسفند 1395 | Article Rating

یکی از ضعف‌های صنعت فولاد ایران در سال‌های گذشته، کمبود سرمایه‌گذاری بود که باعث شد تا زیر ساخت‌های صنعت توسعه پیدا نکند و ظرفیت‌های تولیدی تازه‌ای ایجاد نشود. ضعف رشد صنعت فولاد ایران در شرایطی اتفاق افتاد که نه تنها این صنعت برای اقتصاد ایران اهمیت زیادی دارد بلکه تامین کننده ماده اولیه مورد نیاز در صنایع کلیدی دیگر از جمله صنعت ساختمان و خودروسازی است. کمبود عرضه فولاد یا کیفیت پایین فولاد تولیدی نه تنها می‌تواند روی هزینه تمام شده است این صنایع تاثیر منفی بگذارد بلکه می‌تواند فرصت رشد این صنایع را هم کمتر کند.

در جریان تحریم های اقتصادی ایران نتوانست سرمایه لازم برای توسعه صنعت فولاد و ارتقای کیفی محصولاتش را فراهم کند و به همین دليل صنعت فولاد آسیب زیادی متحمل شد. اما بعد از امضا شدن توافق هسته ای ورود سرمایه ها به این صنعت افزايش يافت و تولید فولاد و فراورده های فولادی رشد کرد. اما سوال این جاست که آیا صنعت فولاد ایران توانسته است تمامی سرمایه مورد نیاز خود را جذب کند؟ آیا ایران می تواند در بازار جهانی فولاد نقش قدرتمندی داشته باشد؟

بررسی ها نشان می دهد به دلیل موانع بانکی تمامی سرمایه های مورد نیاز در این صنعت جذب نشده است. آمارهای ارایه شده توسط وزارت صنعت ایران نشان می‌دهد این کشور نیاز به جذب 3434.9 میلیون یورو سرمایه در بخش تولید فولاد خام دارد که تاکنون تنها 1838.1 میلیون یورو از این سرمایه جذب شده است. طبق این گزارش سرمایه مورد نیاز برای صنعت فولاد در چهار بخش جذب شده است که این چهار بخش عبارتند از فولاد خام، آهن اسفنجی، پلت و در نهایت کنسانتره سنگ آهن. سرمایه مورد نیاز در بخش تولید پلت در ایران کمتر از دیگر بخش‌ها است و بخش اعظم سرمایه مورد نیاز در این بخش حاصل شده است. این در حالیست که سهم سرمایه جذب شده در بخش کنسانتره سنگ آهن نسبت به سرمایه مورد نیاز در این بخش کمتر از 35 درصد است و در میان چهار دسته فولادی اعلام شده کمترین سهم سرمایه جذب شده به سرمایه مورد نیاز را به خود اختصاص داده است.

سرمایه مورد نیاز در بخش تولید آهن اسفنجی در ایران برابر با 2253.9 میلیون یورو اعلام شد در حالیکه تنها 1183.5 میلیون یورو از این سرمایه در بخش تولید آهن اسفنجی جذب شده است. این سرمایه 52 درصد از کل سرمایه مورد نیاز در این بخش است. در صورتی که مابقی سرمایه مورد نیاز در این بخش تا انتهای سال 2020 میلادی وارد این صنعت شود، حجم تولید و توان صادرات فولاد و فرآورده‌های فولادی ایران افزایش چشمگیری خواهد یافت و جایگاه این کشور در عرصه بین المللی ارتقا پیدا می‌کند.

در بخش تولید پلت ایران نیاز به جذب 1346.2 میلیون یورو سرمایه دارد که تاکنون 1042.3 میلیون یورو از این سرمایه را جذب کرده است و حدود 300 میلیون یورو دیگر سرمایه باید وارد این بخش شود. ایران توانسته است 77 درصد از سرمایه مورد نیاز بخش تولید پلت را جذب کند و ما بقی این سرمایه ظرف دو سال آینده وارد صنعت می شود.

در بخش تولید کنسانتره سنگ آهن هم ایران نیاز به 1763.7 میلیوم یورو سرمایه دارد که تنها 599.9 میلیون یورو از این سرمایه را از سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذب کرده است. سرمایه جذب شده در این بخش معادل 34 درصد از سرمایه مورد نیاز برای آن است. این بخش از صنعت فولاد کمترین سهم از سرمایه مورد نیاز خود را جذب کرده است و به همین دلیل پتانسیل پایین تری برای رشد دارد.

در حالت کلی ایران نیاز به جذب 8798.7 میلیون یورو سرمایه در چهار بخش معرفی شده از صنعت فولاد دارد در حالیکه هم اکنون تنها 53 درصد از این سرمایه یعنی 4663.8 میلیون یورو از آن را جذب کرده است و تا رسیدن به هدف نهایی یعنی جذب سرمایه مورد نیاز خود راه درازی دارد.

تصاویر
  • مجموع سرمایه جذب شده در صنعت فولاد ایران چقدر است؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها