Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فولاد مبارکه مرز 6 میلیون و 100 هزار تن را در فروش پشت سر می گذارد
 

فولاد مبارکه مرز 6 میلیون و 100 هزار تن را در فروش پشت سر می گذارد

یکشنبه، 22 اسفند 1395 | Article Rating

محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان به رکوردهای فروش و برنامه های صادراتی فولاد مبارکه پرداخت و دغدغه های خود درباره برنامه ها و استراتژی های صادراتی را بیان کرد و گفت: پیش بینی می شود فولاد مبارکه امسال مرز 6 میلیون و 100 هزار تن را در فروش پشت سر بگذارد.

محمود اکبری، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه اصفهان با بیان رکورد جدید در فروش فولاد مبارکه گفت: برای نخستین بار است که فروش فولاد مبارکه از مرز ۶ میلیون تن عبور می کند و این مسئله نقطه قوتی برای شرکت، اشتغال و مصرف کنندگان محسوب می شود.

وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال هم توانستیم ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تن فروش داشته باشیم و چنانچه با همین نرخ رو به جلو برویم به جهت پیش فروش محصولات، قطعا عدد ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن محقق می شود. وی توضیح داد: با راه اندازی خط ریخته گری شماره ۵ فولاد مبارکه، از این میزان ۴۰۰ هزار تن اسلب است و مابقی، محصولات نهایی است.

اکبری عواملی که سبب ثبت این رکورد شد را این گونه برشمرد: یکی از دلایل، طرح های توسعه ای بود که در مجموعه راه اندازی شد. علاوه براین موانع گلوگاه های بخش تولید تا حدودی مرتفع گردید که عامل دیگری بر تحقق این هدف بود. همچنین برقراری توازن در تولید اسلب و نورد گرم و نیز فعالیت هایی بر روی ارتقای بهره وری تولید از دیگر عوامل این رکورد بوده است.

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه ادامه داد: در سال جاری بخش عمده تولیدات فولاد مبارکه به محصولات با ضخامت های کم اختصاص یافت و با این احتساب این مسئله، تولیدمان به این میزان رسیده درغیر این صورت تولیدات شرکت بیش از این میزان افزایش می یافت.

اکبری خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه مطابق با نیاز بازار تولید می کند و چون بخش عمده فروش به ضخامت های نازک و به صنف های مختلف در بازار داخل اختصاص یافته در نتیجه به سمت تولید این محصولات روی آوردیم.

فولاد مبارکه موفق به افزایش ۳۰درصدی عرضه به بازار داخل شد

معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه در پاسخ به این سوال که آیا موافق کاهش صادرات برای تامین نیاز داخل هستید گفت: صادرات یک اصل و ضرورت است و باید در کنار بازار داخل به آن توجه داشت. نمی توان گفت که فروش صرفا در بازار داخل باشد و صادراتی صورت نگیرد. صادرات در فولاد مبارکه همواره یک استراتژی بوده است و به طور متوسط حدود ۲۰ درصد از تولیدات فولاد مبارکه در طول تاریخ فعالیت این شرکت، سهم صادرات بوده است. منتها در شرایطی که نیاز بازار داخل پر رنگ تر شده سعی شده تا تعدیلی در صادرات ایجاد گردد و در سال جاری با اولویت تامین نیاز داخل این اتفاق افتاد و در ۱۰ ماهه سال جاری ۳۰ درصد بیش تر از سال قبل، عرضه در بازار داخل داشتیم و همین نرخ تا پایان سال ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است افزایش یابد.

وی موضوعات مطرح شده درباره کاهش صادرات محصولات فولادی به منظور تامین نیاز صنایع پایین دستی را غیر معقول خواند و ادامه داد: این مسئله و درخواست های این چنینی مبنای کارشناسی ندارد چون هیچ تصویری از تولید، صادرات و فعالیت صنایع پایین دستی وجود ندارد و تنها اطلاعاتی که موجود است بخش واردات محصولات فولادی و میزان تولیدات داخلی است که مبنای صحبت درمورد نیاز صنایع پایین دستی است. آمار و ارقام صادراتی نشان می دهد صنایع پایین دستی سهم قابل توجهی در بازار صادراتی ندارند و یکی از بن بست هایی که در صنایع پایین دستی با آن مواجه هستیم همین عدم توجه به صادرات است. اگر توجه به صادرات می شد نباید ظرفیت های ایجاد شده بلا استفاده باقی می ماند.

باید بتوانیم مطابق استانداردها و نیاز جهانی تولید کنیم

اکبری در خصوص افزایش حضور در بازارهای صادراتی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در صادرات وجود دارد این است که باید بتوانیم مطابق با استانداردهای مصرف در دنیا، تولید کنیم و اگر امروز بخشی از محصولات فولادی صادر می شود قطعا توانسته استانداردهای مصرف در بازارهای هدف را کسب کند. در بحث محصولات نهایی هم در ابتدا باید بتوانیم مطابق نیاز جهانی تولید کنیم و سپس بازارهای هدف را تعریف کرده و در آن حضور پیدا کنیم که متاسفانه در این بخش فعال نیستیم. بنابراین برخی درخواست ها که اشاره شد مبنای علمی ندارد و اگر قرار است بر روی این موضوع کار شود باید کل زنجیره، بازارهای هدف و عملکرد گذشته و در نهایت طرح و برنامه آینده را دید.

وی این را نیز خاطرنشان کرد که ضمن بررسی موارد مذکور، باید نگاهی هم به کشورهای دیگر داشت چون هیچ کجای جهان این چنین نیست که کلیه فعالیت های گذشته را فدای امروز کنند. مسئولان هم به این موضوع آگاه هستند.

تعرفه های مناسب برای سرمایه گذار ایجاد انگیزه می کند

اکبری در خاتمه به مسئله تعرفه های واردات هم پرداخت و اظهار داشت: تعرفه حوزه تصمیم گیری وزارت صنعت، معدن و تجارت است که با توجه به تولید داخل، نیاز داخل، شرایط بازار و انگیزه ای که باید برای سرمایه گذار ایجاد شود مطرح می گردد. با توجه به برنامه ریزهای صورت گرفته در فولاد برای افزایش ظرفیت نیازمند سرمایه گذاری گسترده ایم پس دولت می داند برای جذب سرمایه گذار نیاز به ایجاد انگیزه دارد. چندین سال بود که بازار فولاد تعرفه ای را به خود ندیده بود و بازار فولاد چه در صادرات و چه واردات بازار بازی بود اما تعرفه های واردات از سال ۹۴ با نگاه حمایتی در مقابل هجمه محصولات چینی و ایجاد تصویر درستی به سرمایه گذاران در خصوص فولاد در افق ۱۴۰۴ و دیوار حمایتی برای آن ها مطرح شده است. اکبری در آخر به این نکته هم تأکید کرد که عدد تعرفه واردات در ایران در مقابل سایر کشورها حتی آنهایی که تولیدکننده نیستند، حداقل است.

تصاویر
  • فولاد مبارکه مرز 6 میلیون و 100 هزار تن را در فروش پشت سر می گذارد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها