Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
شکایت از ایران به دلیل دامپینگ فولاد را باید جدی گرفت
 

شکایت از ایران به دلیل دامپینگ فولاد را باید جدی گرفت

ﺳﻪشنبه، 24 اسفند 1395 | Article Rating

 انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا پنج کشور برزیل، ایران، روسیه، صربستان و اوکراین را به دامپینگ فولاد صادراتی به این منطقه متهم کرده است؛ پرونده مربوط به این شکایات، اولین بار در تاریخ مردادماه سال جاری در کمیسیون اروپا مطرح شد و پس از آن در اواخر دی ماه به صورت رسمی ثبت شد؛ اما جزییات این شکایت و علت آن چیست و در چه تبعات احتمالی می تواند به دنبال داشته باشد؟ با بهادر احرامیان عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیرعامل فولاد یزد در این باره گفت و گو کرده ایم: 

آیا شکایت انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا از ایران جدی است؟

بله موضوع شکایت از ایران به دلیل دامپینگ فولاد را باید جدی گرفت؛ یک سری قواین مقررات و عرف ها هست که در تجارت بین اللملل رویه است و باید اجرایی شود و در صورتی که جدی گرفته نشوند برای کشورهایی که آن ها را به دامپینگ متهم می کنند، می تواند اثرات جدی به دنبال داشته باشد. 

اصلا ریشه شکایت از ایران و ادعای اینکه ایران و شرکت های ایرانی دست به دامیپنگ در حوزه فولاد می زنند، چیست؟

دلیل نحوه عوارضی است که ما روی صادرات مواد اولیه مان می گذاریم و منجر به کاهش قیمت آن ها در بازار داخلی می شود از سوی دیگر نگرانی اصلی اروپایی ها به برنامه های کشورمان برای افزایش تولید و صادرات فولاد بازمی گردد؛ اروپایی ها و همه کشورهایی که خودشان تولیدکننده فولاد هستند خبردارند که ما به دنبال توسعه صنعت فولاد و صادرات هستیم؛ چون صادرات ایران پیش از این عدد چشم گیری نبود در بازارهای جهانی خیلی حساسیتی نسبت به ما وجود نداشته ولی حالا چون صادرات فولاد ایران در حال افزایش است و کشورهای اروپایی هم خبر دارند که ایران برنامه های بلند مدت دارد؛ این شکایت را طرح کرده اند و فعالیت های ما را زیر ذره بین گذاشته اند و سعی دارند تا کوچک ترین تخلف را در نظر بگیرند و ورود به منطقه خاکستری در بحث های حمایت دولتی از صنایع فولاد و وابسته را جدی بگیرند و رصد کنند. آن چیزی هم که الان اعلام شده اتهامی است که مطرح کرده و خواستار رسیدگی آن شده اند.

این شکایت به چه نهادی شده است و چگونه بررسی می شود؟

از طرف انجمن تولیدکنندگان فولاد اروپا به بخشی که ناظر بر حوزه تجارت خارجی در اتحادیه اروپا است شکایت کرده اند.

خوب حالا ایران باید چه اقدامی انجام دهد، ایا باید پرونده ای تهیه کند و ارائه دهد، یعنی چیزی شبیه دادگاه است؟

دادگاه نمی شود گفت ولی خب یک نهادی وجود دارد که رسیدگی به پرونده را انجام می دهد و گزارشی که خواستار بررسی آن شده اند را تهیه می کند و در نهایت هم نظر رسمی که چیزی شبیه رای است را اعلام می کند. البته چون ما عضو سازمان تجارت جهانی نیستیم خیلی با سخت گیری بیشتری پرونده ما را بررسی خواهند کرد.

اگر ما را متخلف تشخیص بدهند که تبعاتی به همراه دارد؟

ممکن است محدودیت هایی برای صادرات ایران به داخل اتحادیه اروپا بگذارند یا اینکه عوارض و یا آنتی دامپینگ روی فولاد ایران در نظر بگیرند و این جدی است و به نظر من باید در زمان بررسی نمایندگانی از کشورمان برای توضیح بروند و در کنار این هم راهکارهای داخلی داشته باشد برای اینکه اصلا در معرض اتهام قرار نگیریم.

چه راهکارهایی؟

یکی از مواردی که آن ها اعلام کرده اند این است که قیمت سنگ آهن داخلی در ایران به دلیل وضع عوارض صادراتی پایین تر از قیمت های جهانی قرار گرفته و این خود می تواند به عنوان یک کمک ویژه به صنعت فولاد ایران محسوب شود و حالا برای رفع اتهام یک راه می تواند این باشد که عوارض صاداتی برداشته شود تا قیمت داخلی با قیمت های جهانی که اروپایی ها به آن دسترسی دارند برابری کند.

تصاویر
  • شکایت از ایران به دلیل دامپینگ فولاد را باید جدی گرفت
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها