Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
واردات به رغم مازاد تولید
 

واردات به رغم مازاد تولید

ﺳﻪشنبه، 15 فروردین 1396 | Article Rating

صنعت فولاد ایران یکی از استراتژیک ترین صنایع تولیدی کشورمان است که ارزش افزوده بسیار فراوانی برای کشور به ارمغان می آورد. از سوی دیگر این صنعت اشتغالزایی فراوانی را نیز در خود به وجود آورده است. اما چند سالی است که با توجه به رکودی که به صورت کلی بر اقتصاد کشور حکمفرما است، صنعت فولاد نیز از این بابت دچار زیان‌هایی شده است، حال برای بررسی وضعیت صنعت و بازار فولاد کشور به سراغ سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران رفتیم و وی در گفتگویی آخرین وضعیت صنعت فولاد ایران و جهان را تشریح کرده است.

درحال حاضر وضعیت فولاد در سطح بین الملل با توجه به اینکه تولید در وضعیت مازاد است، به چه سمت و سویی در حرکت است؟

در حال حاضر تولید فولاد در جهان مازاد است، که این موضوع موجب شده، قیمت فولاد در بازارهای بین المللی با افت مواجه شود و از سوی دیگر با توجه به میزان تولیدی که چین دارد، این موضوع در کاهش قیمت ها در سطح جهانی بسیار تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر آمریکا نیز برای مبارزه با چین تعرفه واردات فولاد را بسیار افزایش داده که این موضوع در قیمت های جهانی نیز تاثیر داشته است.

اگر از اوضاع صنعت فولاد در سطح جهان عبور کنیم، به وضعیت این صنعت در داخل می رسیم، با توجه به رکودی که بر اقتصاد کشور حاکم است، وضعیت صنعت فولاد در این اوضاع و احوال چگونه است؟

با توجه به اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور در رکود بسر می برد و بسیاری از فعالیت های اقتصادی نیز رونق چندانی ندارد، بازار فولاد نیز به تبعیت از این موضوع با رکود مواجه شده است. از سوی دیگر هنوز نقل و انتقالات مالی و بانکی نیز به روال سابق و قبل از تحریم ها بازنگشته است، در چنین فضایی خارجی ها حاضر نمی شوند برای سرمایه‌گذاری بلند مدت وارد صنایع کشور شوند، باید در این زمینه خارجی ها یک نوع اطمینان خاطری برایشان ایجاد شود تا برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های تولیدی پیشقدم شوند.

میزان تولید و مصرف فولاد نسبت به شش سال گذشته چه تغییری پیدا کرده، آیا میزان تولید در داخل با افزایش مواجه شده است؟

در شش سال گذشته میزان مصرف فولاد کشور بیش از 24 میلیون تن بود، از این 24 میلیون تن،14میلیون تن از طریق شرکت های داخلی تامین صورت می گرفت و 10 میلیون تن دیگر از طریق واردات تامین می‌شد. اما امروزه با توجه به رکودی که بر فعالیت های اقتصادی در کشورمان حکفرما است، میزان مصرف فولاد در کشور به 16 میلیون تن در سال کاهش یافته است، اما میزان تولید به 17 میلیون تن در سال افزایش پیداکرده و به بیان دیگر در حال حاضر در کشور تولید فولاد به صورت مازاد است و تولید بر نیاز فزونی یافته است.

با توجه به مازادی که در تولید وجود دارد، آیا امکان صادرات برای مازاد تولید وجود دارد؟

بله،این مازاد زمینه را برای صادرات فراهم کرده است، بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال جاری بالغ بر 50 میلیون تن فولاد به خارج از کشور صادر خواهد شد و در مقابل نیز 3.5 تا 4 میلیون تن واردات فولاد صورت خواهد گرفت.

عمده بازارهاي صادراتی فولاد ایران چه کشورهايی را شامل می شود؟

عمده بازارهای صادراتی فولاد ایران کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، این کشورها فولاد وارداتی از ایران را به عنوان مواد اولیه به کار می برند. این در حالی است که کشورهای عراق و افغانستان از دیگر بازارهای صادراتی فولاد ایران به شمار می روند.

آیا به غیر از کشورهای آسیایی، فولاد تولیدی ایران رهسپار کشورهای قاره های دیگر نیز می شود؟

بله، بخش کوچکی از فولاد تولیدی کشورمان نیز به کشورهای برزیل و کانادا صادر می شود.

 

تصاویر
  • واردات به رغم مازاد تولید
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها