Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تلاش ترکیه برای حضور بيشتر در بازار فولاد ایران
 

تلاش ترکیه برای حضور بيشتر در بازار فولاد ایران

ﺳﻪشنبه، 29 فروردین 1396 | Article Rating

ایران و ترکیه برای افزایش سطح همکاری در بخش صادرات و سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد مذاکرات گسترده‌ای را انجام داده اند. ترکیه درصدد است سهم خود در بازار فولاد ایران را افزایش دهد.

ایران و ترکیه از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در خاورمیانه هستند. این در کشور در سال‌های اخیر سرمایه گذاری زیادی در جهت توسعه این صنعت انجام دادند که نتیجه آن را می‌توان در افزایش توان تولید در این کشورها دانست. حال به نظر می رسد این دو کشور در جهت افزایش همکاری در صنعت فولاد ابراز تمایل کردند و گام‌هایی در جهت تقویت این همکاری برداشته اند. پیش بینی می‌شود مصرف فولاد در ترکیه در سال‌های آتی افزایش یابد که دلیل آن را می توان  توسعه صنایع مصرف کننده فولاد در ترکیه دانست.

نامیک اکیندی رییس اتحادیه صادرکنندگان فولاد ترکیه می‌گوید: به نظر من ترکیه و ایران فرصت‌های زیادی برای همکاری دارند. هر دو کشور  تجربیات زیادی در صنعت فولاد سازی دارند و نیازهای یکدیگر را می توانند پاسخ دهند. بنابراین همکاری دو کشور هم در زمینه سرمایه گذاری مشترک و هم در زمینه تجارت می تواند بسیار سودآور باشد و برای هر دو طرف منفعت به همراه داشته باشد. هم اکنون ۶۰ درصد  از صادرات فولاد ترکیه به ایران را ریل‌‌ها و پروفیل‌ها تشکیل می‌دهند. از آنجا که توسعه شبکه ریلی ایران تا سال ۲۰۲۱ میلادی یک اولویت مهم دولتی است، تقاضا برای ریل‌های تولید ترکیه در بازار ایران هر روز بیشتر می‌شود و ترکیه هم می‌‌‌تواند سهم بزرگتری از بازار فولاد ایران را به خود اختصاص دهد.

 

سابقه همکاری ایران و ترکیه

 

در سال ۲۰۱۶ ، ترکیه ۱۲۸ هزار تن فرآورده های فولادی به ایران صادر کرد که نسبت به سال قبل از ان ۲۴ درصد رشد کرد. در این سال ترکیه پنجمین صادر کننده فولاد به ایران بود. در این سال صادرات فولاد از ایران به ترکیه به ۲۱۰ هزار تن رسید ولی میزان صادرات ایران به ترکیه نسبت به سال قبل از آن ۱۰ برابر شده بود. ایران بعد از برداشته شدن تحریم ها تلاش کرد تا هم از طریق جذب سرمایه‌های خارجی و هم از طریق ایجاد فرصت‌های تجاری و همکاری‌های اقتصادی با کشورهای دیگر به خصوص کشورهای همسایه زمینه را برای تبدیل شدن به یک قطب مهم صنعت فولاد فراهم کند. ایران که پیش از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی تنها به کشورهای خاورمیانه و شمال افریقا فولاد صادر می‌کرده است، هم اکنون در حال صادرات فولاد به کشورهای خاوردور است. با ادامه این روند طی سال‌های آینده این کشور می‌تواند جایگاه بزرگی در بازار فولاد خاوردور بدست آورد. همانطور که در این ماه‌ها ایران حجم صادرات خود به اروپا را افزایش داد و به یکی از بزرگترین تامین کنندگان فراورده‌های فولادی به اروپا تبدیل شده است. نرخ رشد صادرات فولاد ایران به اروپا در یک سال اخیر به اندازه‌ای بوده است که اتحادیه فولادسازان اروپا ابراز نگرانی کرده‌اند و اعلام کردند در صورتیکه صادرات ایران به اروپا با همین نرخ ادامه داشته باشد، تقاضا برای تولیدات اروپا کاهش چشمگیری پیدا می کند.

در ده ماه منتهی به ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، صادرات فولاد ایران ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد. در این بازه زمانی ایران ۴.۴ میلیون تن فولاد صادر کرد. انتظار می‌رود در سال جاری میلادی هم ایران صادرات خود را افزایش دهد و در این سال سهم اعظم فولاد صادراتی به کشورهای خاوردور و اروپا فرستاده شود.


 

تصاویر
  • تلاش ترکیه برای حضور بيشتر در بازار فولاد ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها