Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
زنجیره فولاد کردستان یک گام به پیش
 

زنجیره فولاد کردستان یک گام به پیش

چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1396 | Article Rating

گام دیگری برای اجرایی شدن »احداث زنجیره فولاد کردستان« برداشته شد وبا معرفی مجری طرح، دولت تدبیر وامید عملاً به اجرای این طرح در کردستان نزدیک شدیم.

چهارشنبه‌شب گذشته مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو برای محمدرضا احمدی مدیرعامل سابق شرکت طلای زر شوران تکاب حکم زد و او را به‌عنوان مجری مأمور احداث زنجیره فولاد در استان کردستان کرد. با این انتصاب احداث زنجیره فولاد کردستان یک گام دیگر به‌پیش رفت و انتظار می‌رود این طرح امسال اجرایی شود.
مسئولان و تیم مشاور فنی پروژه زنجیره فولاد کردستان پیش‌تر تحقیقات میدانی مکان‌سنجی زنجیره فولاد کردستان را به انجام رسانده‌اند.

در سال های اخیر جلوگیری از خام فروشی و فرآوری سنگ‌آهن کردستان یکی از دغدغه‌های مردم و دولت بوده است.

زنجیره فولاد کردستان شامل شش واحد تولیدی است که قرار است سنگ‌آهن معادن سنگ‌آهن کردستان را فرآوری کند.

کارخانه‌های تولید کنسانتره سنگ‌آهن، گندله‌سازی، احیای مستقیم، فولادسازی، آهک سازی و واحد نورد و آهن گرم ورق واحدهای پیش‌بینی‌شده برای ایجاد زنجیره فولاد کردستان است که قرار است ظرف مدت سه تا چهار سال آینده با سرمایه‌گذاری سه هزار و هشت صد میلیارد تومان در کردستان احداث شود.

ایجاد زنجیره فولاد در کردستان ازجمله تلاش‌های بود که مسئولان ارشد اقتصادی کردستان توانستند در سفر آبان ماه سال 93 وزیر صنعت، معدن و تجارت را متقاعد کردند که برای توسعه کردستان نسبت به ایجاد صنایع مادر تخصصی ازجمله ایجاد زنجیره فولاد کردستان کنند.

اجرای این پروژه در 550 هکتار و در دو منطقه استان پیش‌بینی‌شده ومی تواند برای دو هزار و 300 نفر به‌صورت مستقیم ایجاد اشتغال کند.

به گفته محجوب مدیر تیم مطالعاتی پروژه در شرکت مهندسین مشاور فولاد تکنیک، زنجیره فولاد کردستان زنجیره کامل است یعنی از سنگ‌آهن تا محصول نهایی.

او تأیید کرد که مطالعات اقتصادی پروژه پایان‌یافته و بازار این محصول و نیز میزان سرمایه‌گذاری آن‌که سه هزار و هشت صد میلیارد تومان است، ارزیابی‌شده است. او گفت کردستان به جهت معادن سنگ‌آهن با عیار مناسب از استان‌های اولویت‌دار تولید فولاد در کشور است اما ازنظر این کارشناس مکان‌سنجی این پروژه بسیار اهمیت دارد.
*شرق کردستان محل احداث زنجیره فولاد کردستان
کارشناسانی که زنجیره فولاد کردستان را مطالعه کرده‌اند عموماً به راین عقیده‌اند که بهترین مکان‌های اجرای این پروژه شرق کردستان است و به همین جهت آنها در روزهای حضور در کردستان تحقیقات میدانی وسیعی را در شرق استان به انجام رسانند که بتوانند محل مناسب اجرای این پروژه را مکان‌یابی کنند. بر اساس برآوردهای کارشناسی معادن کشف‌شده کردستان ازلحاظ میزان ذخیره سنگ‌آهن، استان چهارم کشور است.

به گفته مهدی مرادی معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان این میزان بیش از 90 میلیون تن است.

شهرک بیجار، گلالی قروه، ظفر آباد دیواندره، سراب بیجار، میمون آباد قروه، افکند بیجار، صاحب سقز و قوله گوره سقز ازجمله معادن کنونی سنگ‌آهن کردستان هستند.

تصاویر
  • زنجیره فولاد کردستان یک گام به پیش
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها