Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
 

احتمال عقب نشینی قیمت سنگ‌آهن به کمتر از ۵۰ دلار

چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1396 | Article Rating

طبق پیش‌بینی یک بانک استرالیایی که صحیح‌ترین پیش‌بینی قیمت را داشته است، سنگ آهن تحت تاثیر افزایش عرضه در سال میلادی آینده به پایین ۵۰۰ دلار در هر تن عقب‌نشینی خواهد کرد.

به گفته جاستین اسمیرک، اقتصاددان ارشد وستپک، متوسط قیمت این ماده خام فولادسازی در سه ماهه سوم به ۶۲ دلار و در سه ماهه پایانی به ۵۹ دلار بالغ می‌شود و در سال ۲۰۱۸ به رکورد پایین ۴۱ دلار سقوط می‌کند. طبق آمار بلومبرگ، وستپک بانکینگ در پیش‌بینی قیمت در سه ماهه نخست سال میلادی جاری در رتبه نخست قرار گرفت.

سنگ آهن هفته گذشته که سرمایه‌گذاران به ارزیابی وضعیت اقتصادی چین از جمله تولید فولاد این کشور در برابر دورنمای عرضه رو به رشد پرداختند، به پایین‌ترین حد در شش ماه گذشته سقوط کرد.

معدنکاران بزرگ سنگ آهن شامل شرکت واله برزیل ظرفیت تولیدشان را افزایش داده و فروش دریابرد را بالا برده اند در حالیکه همزمان تولید معدنکاران در چین احیا شده و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه‌ای در عرضه سنگ آهن چینی وجود داشته است.

اسمیرک در مصاحبه با بلومبرگ گفت: همچنان که میزان عرضه افزایش یافته و قیمت‌ها عقب‌نشینی می‌کنند، معامله‌گران به فروش ذخایرشان اقدام می‌کنند؛ در نتیجه قیمت‌ها در روند نزولی قرار می‌گیرند.

طبق گزارش متال بولتن، پس از پایان یک هفته متلاطم سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد برای تحویل فوری در بندر کینگدائو روز جمعه ۴.۴ درصد افزایش یافت و به ۶۸.۲۲ دلار در هر تن رسید. قیمت این کالا که در ماه فوریه به رکورد ۹۴.۸۶ دلار صعود کرده بود، در سه ماهه نخست به طور متوسط ۸۶ دلار و در سه ماهه جاری به ۷۲ دلار بالغ شد.

بهای معاملات سنگ آهن در بازارهای دالیان و سنگاپور روز دوشنبه کاهش پیدا کرد. دورنمای بانک وستپک که پیش‌بینی کننده برتر برای فلزات پایه نیز بوده است برخلاف پیش‌بینی گروه بانکی "استرالیا اند نیوزلند" است که قیمت‌ سنگ آهن در سال میلادی جاری را بین ۷۰ تا ۸۰ دلار پیش‌بینی کرده است.

سایر بانک‌ها هم نسبت به دورنمای قیمت سنگ آهن بدبین هستند از جمله بارکلیز که روز دوشنبه اعلام کرد اگرچه قیمت سنگ آهن ممکن است در کوتاه‌مدت بهبود پیدا کند، اما در سه ماهه چهارم با وخامت عوامل بنیادین، به ۵۰ دلار افت خواهد کرد.

گلدمن ساش کاهش اخیر قیمت سنگ‌ آهن را به کاهش حاشیه سود فولاد و حرکت معامله‌گرانی نسبت داده که به دلیل آغاز افت قیمت‌ها ناچار شده‌اند به فروش ذخایرشان اقدام کنند. این بانک در اوایل ماه جاری نسبت به کاهش قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال میلادی جاری هشدار داد.

یکی از دلایل عنوان شده از سوی کسانی که دورنمای ضعیف‌تری برای قیمت سنگ آهن متصور هستند، احتمال افزایش عرضه از سوی معادن در چین و سایر کشورهاست.

طبق آمار رسمی، تولید معدنکاران چین ۱۶ درصد در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرد. شرکت واله در برزیل با آغاز صادرات از مجتمع S۱۱D چهارده میلیارد دلاری خود، تولید بالایی برای سه ماهه نخست ثبت کرد.

قیمت‌های فولاد در چین رو به کاهش بوده و قیمت ورق فولادی گرم نورد برای تحویل فوری امسال حدود ۲۰ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر نشانه‌هایی از کاهش موجودی سنگ آهن در بنادر چین مشاهده می‌شود. طبق گزارش شانگهای استیل هوم، ذخایر سنگ آهن در بنادر چین پس از این‌که در ۲۴ مارس به رکورد ۱۳۲.۵ میلیون تن رسید به مدت چهار هفته کاهش داشته است.

ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها