Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تقاضا بر عرضه پيشي ميگيرد
 

تقاضا بر عرضه پيشي ميگيرد

یکشنبه، 17 اردیبهشت 1396 | Article Rating

پیش‌بینی قیمت فولاد بسیار پیچیده به‌نظر می‌رسد؛ زیرا قیمت آن به‌عنوان پرمصرف‌ترین فلز حال حاضر در صنایع مختلف، از عوامل متفاوتی همچون وضعیت عمومی اقتصاد جهان، قدرت دلار آمریکا، بلایای طبیعی و بسیاری موارد دیگر تاثیر می‌پذیرد.

علاوه بر موارد یاد شده، عمدتا عرضه و تقاضا در بازار این فلز از اثرگذارترین عامل در تعیین قیمت آن بوده است. با وجود خطاهایی که پیش‌بینی قیمت‌ها دارد و احتمالا با نوساناتی مواجه خواهد شد، بسیاری از فعلان بازار با توسل به پیش‌بینی‌های صورت گرفته مسیر فعالیت خود را تعیین می‌کنند.

همین امر سبب شده تا پیش‌بینی‌های بازار از مهم‌ترین ابزارهای در دست فعالان بازار باشد و همواره توجه ویژه‌ای به این مورد داشته باشند. قیمت فولاد در سال 2011 به اوج خود رسید. پس از آن در یک روند نزولی قرار گرفت و در سال 2016 به پایین‌ترین میزان خود رسید. قیمت فولاد در ماه‌های پایانی این سال در مسیر صعود مجدد قرار گرفت.                                         

 برای پیش‌بینی صحیح وضعیت این فلز در سال 2017، باید به عوامل اثرگذار در بازار توجه کافی کرد. بخش عمده‌ای از وضعیت بازار فولاد در سال 2017، به میزان تولید در چین گره خورده است.

تولید گسترده فولاد از سوی چین در سال‌های گذشته، موجب شد که با افزایش عرضه این محصول، قیمت آن روند نزولی را طی کند. علاوه بر آن، عرضه ارزان فولاد از سوی این کشور عامل دیگری در کاهش قیمت‌های سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

از آنجا که نیازهای زیرساختی چین در سال‌های اخیر کاهش یافته‌اند، متعاقبا به میزان تولید و قیمت فولاد چین لطماتی وارد شد. با افزایش اقدامات تعرفه‌ای از سوی سایر کشورها علیه محصولات فولادی ارزان قیمت چینی، مقامات چینی اعلام کردند که تولید فولاد را در این کشور تا سال 2020، بیش از 165 میلیون تن کاهش خواهند داد که یک کاهش نزدیک به 20 درصدی برای بزرگ‌ترین فولادساز جهان محسوب می‌شود.

باید خاطرنشان ساخت که چین در سال 2014، حدود 822 میلیون تن فولاد خام تولید می‌کرد. این حجم تولید در سال 2015 با حدود 3 درصد کاهش به 803 میلیون تن افت پیدا کرد. اگر این کشور، میزان تولید خود را با همین روند بکاهد، کاهش 20 درصدی تولید تا سال 2020 دور از انتظار نخواهد بود.

البته باید افزود که در این بازار، مواردی وجود دارند که تحلیلگران را به آینده امیدوار می‌کنند. برای نمونه پیش‌بینی می‌شود با بهبود کسب‌وکار و بخش ساخت‌وساز در ایالات متحده آمریکا (بنا به وعده‌های رئیس‌جمهور)، میزان تقاضا برای این فلز افزایش یابد. درمجموع پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا و عرضه فولاد تا سال 2020 به‌گونه‌ای پیش رود که تقاضا بر عرضه پیشی گیرد. این موضوع، موجبات رشد قیمت را در آینده فراهم می‌آورد.


تصاویر
  • تقاضا بر عرضه پيشي ميگيرد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها