Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
تثبیت قیمت مواد اولیه برای سرمایه گذاری و رشد صنعت ضروری است
 

تثبیت قیمت مواد اولیه برای سرمایه گذاری و رشد صنعت ضروری است

دوشنبه، 25 اردیبهشت 1396 | Article Rating

در سال‌های اخیر نوسان قیمت سنگ آهن و فولاد  مشکلات زیادی را برای صنعت گران ایجاد کرده است. از طرف دیگر این صنعت به دلیل بحران در اقتصاد دنیا هم با چالش‌های زیادی روبرو بود. حال ام دی نارندران مدیرعامل و مسوول بخش هند و کشورهای جنوب شرقی آسیای شرکت تاتا استیل مصاحبه ای با نشریه بیزینس استاندارد انجام داده است و در مورد چالشهای صنعت فولاد صحبت کرده است که خلاصه ای از این مصاحبه را در این بخش می‌بینید:

سوال:در سال‌های اخیر قیمت مواد اولیه صنعت فولاد نوسان زیادی داشته است و حتی درماه‌های اخیر هم ما شاهد افزایش و کاهش های ناگهانی در قیمت سنگ آهن بودیم. به نظر شما این نوسان‌ها چه تاثیری روی قیمت فولاد در بازار جهانی دارد؟

صنعت فولاد سازی در بیشتر کشورهای دنیا یک صنعت سرمایه بر است به این معنا که سرمایه برای توسعه این صنعت ضروری است. افزایش قیمت سنگ آهن و دیگر مواد اولیه تولید فولاد باعث می شود تا فشار هزینه روی این صنعت بیشتر شود و در نتیجه هزینه تولید رشد کند.در نتیجه سود نهایی حاصل از این صنعت سیر نزولی خواهد داشت و این مساله در درازمدت می تواند صنعت را تخریب کند. به نظر من نوسان های ناگهانی قیمت مواد اولیه به خصوص در جهت افزایش باعث می‌شود تا صنعت فولادسازی تخریب شود و باید با این مساله مقابله شود.

سوال: در سال‌های اخیر سرمایه گذاری در صنعت فولاد سازی کم بوده است‌. به نظر شما دلیل اصلی کم بودن سرمایه گذاری در این بخش چیست؟

زمانیکه هزینه مواد اولیه تولید در یک صنعت بالا است و صنعت در میان صنایع سرمایه بر قرار گرفته است، سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری نیاز به اطمینان خاطر در مورد قیمت‌ها و هزینه مواد اولیه دارند.به نظر من علاوه بر بحران های اقتصادی دنیا که باعث کاهش تقاضا برای فولاد در دنیا شده است، نوسان های قیمت مواد اولیه هم تاثیر زیادی روی این تصمیم گیری ها داشته است و تا زمانیکه ثباتی نسبی در بازار مواد اولیه صنعتی ایجاد نشود،نمی توانیم انتظار داشته باشیم که سرمایه گذاران در این بازار سرمایه گذاری کنند. از طرف دیگر باید در نظر داشت که صنعت فولادسازی هند بدون شک تا انتهای دهه جاری میلادی رشد مثبتی خواهد داشت ولی هنوز فضای مناسب برای عرضه این فراورده های فولادی ایجاد نشده است و این یک چالش بزرگ است.

سوال: به نظر شما صنعت فولاد سازی در کشور هند بیش از دیگر کشورها تحت تاثیر نوسان قیمت مواد اولیه نبود؟

نمی توان در حالت کلی گفت که صنعت فولاد هند تاثیر پذیر تر است یا صنعت فولاد دیگر کشورها ولی می توان این طور بیان کرد که صنعت فولاد هند نسبت به صنعت فولاد در کشور چین تاثیر پذیری بیشتری نسبت به نوسانات قیمت مواد اولیه دارد. صنعت فولاد چین از تکنولوژی بالاتر و مدرن‌تری برخوردار است. از طرف دیگر هند دارای معادن زغال سنگ و سنگ آهن زیادی است و می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد سازی را به راحتی بدست آورد و هزینه تامین این مواد برای چین بسیار پایین‌تر از دیگر کشورها است. بنابراین چالش‌های هند برای توسعه صنعت فولاد سازی بیش از کشوری مانند چین است ولی مطالعه عملکرد این صنعت در دنیا از سال 2010 میلادی تاکنون نشان می دهد که صنعت فولاد سازی در تمامی کشورهای دنیا با سرعتی کمتر از انتظار رشد کرده است و بازار این صنعت هم توان رشد خود را از دست داده است.

تصاویر
  • تثبیت قیمت مواد اولیه برای سرمایه گذاری و رشد صنعت ضروری است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها