Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
شناسایی فرصت‌های صادراتی کلید رشد صنعت فولاد است
 

شناسایی فرصت‌های صادراتی کلید رشد صنعت فولاد است

دوشنبه، 25 اردیبهشت 1396 | Article Rating

برای اینکه ایران توان صادرات فولاد یا فراورده های فولادی داشته باشد باید بر دو مشکل بزرگ فایق آید. ‏اول اینکه ایران باید بتواند سرمایه های خارجی و داخلی را در این صنعت جذب کند. دوم ایران باید ‏بازارهایی برای صادرات محصولاتش بیابد و بر مبنای نیاز بازارهای هدف و البته توان تولید خود در مورد ‏افزایش ظرفیت تولید تصمیم گیری کند‎.‎

در سال‌های اخیر بحث بر سر تولید صادرات محور مطرح شده است زیرا با افزایش صادرات هم می‌توان صنعت کشور را به بازارهای خارجی معرفی کرد و هم می‌توان درآمدزایی برای کشور ایجاد کرد. اما برای اینکه ایران توان صادرات فولاد یا فراورده های فولادی داشته باشد باید بر دو مشکل بزرگ فایق آید. اول اینکه ایران باید بتواند سرمایه های خارجی و داخلی را در این صنعت جذب کند و این مهم میسر نیست مگر اینکه اقتصاد ایران شرایط با ثبات و آرامی داشته باشدو سرمایه گذاران هم به امنیت سرمایه‌گذاری خود اطمینان داشته باشند و هم در مورد سودآوری این فعالیت سرمایه گذاری به یقین نسبی رسیده باشند. از طرف دیگر ایران باید بازارهایی برای صادرات محصولاتش بیابد و بر مبنای نیاز بازارهای هدف و البته توان تولید خود در مورد افزایش ظرفیت تولید تصمیم گیری کند. به عنوان مثال ممکن است ایران بتواند محصولاتش را به يك کشور دور در قاره امریکای جنوبی صادر کند ولی به دلیل هزینه بالای حمل قیمت تمام شده محصول در این بازار بیشتر از متوسط قیمت در بازار جهانی می‌شود و این برای ایران صرفه اقتصادی ندارد ولی اگر با دیپلماسی اقتصادی هدفمند ایران بتواند توان صادراتش را به کشورهای همسایه افزایش دهد دیگر با فشار ناشی از افزایش هزینه‌ها روبرو نخواهد بود و این مساله می‌تواند فرصت زیادی برای رشد صنعت فولاد سازی کشور فراهم کند.

بازار ترکیه اهمیت زیادی دارد

ترکیه کشور همسایه ایران است که به دلیل سرمایه‌گذاری زیادی که در توسعه زیرساخت‌های صنعتی انجام داده است تقاضا برای فولاد در این کشور بسیار زیاد است. ترکیه در سال‌های اخیر یکی از واردکنندگان آهن قراضه در دنیا بوده است ولی امکان جایگزین کردن واردات آهن قراضه با آهن اسفنجی را دارد و در صورتیکه مذاکراتی با این کشور انجام شود و فرصت‌های تجاری دو جانبه بررسی شود، این کشور می‌تواند بازاری بالقوه برای محصولات صادراتی ایران شود. ایران هم فرصت و زیرساخت لازم برای تولید آهن اسفنجی را دارد اگرچه تاکنون سرمایه های لازم برای توسعه این صنعت به اندازه کافی جذب نشده است ولی در صورتیکه بازاری بالقوه برای این محصول شناسایی شود سرمایه‌گذاری هدفمندی هم در جهت توسعه این صنعت در ایران انجام می‌شود و ایران می‌تواند فرصت رشد بالاتری در این عرصه داشته باشد. ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در دنیا است و در سال گذشته با تجربه رشد 10.1 درصدی تولید توانست 16.01 میلیون تن آهن اسفنجی را وارد بازار مصرف کند.

سرمایه های جدید مورد نیاز است

ایران در نظر دارد تا سال 1404 ظرفیت تولید خود را به 55 میلیون تن برساند که برای رسیدن به این هدف سرمایه‌های خارجی زیادی را جذب کرده است. ولی هنوز نیاز ایران به جذب سرمایه‌های خارجی پایان نیافته است. این کشور نیاز دارد سرمايه لازم برای جذب 11 میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در هر سال، سرمایه مورد نیاز برای تولید 6 میلیون تن پلت های سنگ آهن  و 12.5 میلیون تن آهن اسفنجی را  جذب کند. در صورت جذب این سرمایه‌ها تا سال 1404 این کشور می‌تواند ظرفیت صادرات فولاد را به 20 میلیون تن در هر سال برساند که 11 میلیون تن در هر سال را فراورده های فولادی تخت و 6.5 میلیون تن در سال را فراورده های فولادی طویل و در نهایت 2.5 میلیون تن را فراورده های نیمه آماده فولاد تشکیل خواهد داد.

 

تصاویر
  • شناسایی فرصت‌های صادراتی کلید رشد صنعت فولاد است
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها