Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
عراق بازاری بالقوه و مهم برای صادر کنندگان فولاد
 

عراق بازاری بالقوه و مهم برای صادر کنندگان فولاد

یکشنبه، 31 اردیبهشت 1396 | Article Rating

عراق بخش اعظم فولاد مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند زیرا سال‌ها درگیری و جنگ در این کشور باعث شده است تا سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت فولاد این کشور سرمایه‌گذاری نکنند و توان تولید این صنعت در عراق پایین باشد.

عراق یکی از کشورهای همسایه ایران است که سال‌ها درگیر جنگ بوده است. این کشور به دلیل درگیری‌های داخلی و خارجی طولانی زیر ساخت‌های بسیار ضعیفی دارد و صنایع در این کشور رشد چندانی نکرده است. یکی از صنایع کلیدی در عراق که در این کشور بارها اقدام به راه اندازی آن شد ولی به دلیل درگیری نظامی یا بمب گذاری بین نیروهای مخالف داخلی تخریب شد، صنعت فولاد سازی است. در سال‌های اخیر بارها اخباری در مورد تمایل این کشور برای سرمایه‌گذاری و تلاش برای افزایش توان تولید عراق منتشر شده است و نتیجه این تلاش‌های پیگيری هم تولید 1.25 میلیون تن فولاد در سال 2012 میلادی در این کشور بود. ولی با وجود سرمایه‌گذاری زیادی که در این بازار انجام شد تولید فولاد تداوم نداشت و بحران های امنیتی صنعت فولادسازی را تخریب کرد. اما با وجود اینکه صنعت فولاد سازی در کشور از بین رفته است، نیاز این کشور برای  فولاد همچنان به قوت خود باقی است و عراق این نیاز را از طریق واردات تامین می کند. طبق آمارهای رسمی منتشر شده توسط دولت عراق در سال 2015 میلادی 2.878میلیون تن فولاد آماده و نیمه آماده وارد عراق شده است. این در حالیست که واردات فولاد به این کشور در سال‌های 2012 و 2013 میلادی به ترتیب برابر با 4.028 و 4.48 میلیون تن بود. در مورد دلیل کاهش واردات سخنان زیادی مطرح می‌شود از جمله اینکه سرمایه‌گذاری درپروژه‌های زیرساختی در این کشور در سال های اخیر تنزل یافته است و سرمایه‌گذاران خارجی در عراق کمتر شده‌اند. طبق آمارهای رسمی عراق اصلی‌ترین محصولات وارداتی به این کشور را فراورده‌های طویل فولادی تشکیل می‌دهد و فراورده‌های فولادی تخت سهم کمی در واردات دارد. در سال 2012 میلادی 2.61 میلیون تن فراورده‌های فولادی طویل و313 هزار تن فراورده‌های فولادی تخت وارد عراق شد و در سال 215 میلادی واردات فراورده‌های طویل برابر با 1.62 و فراورده های تخت 478 هزار تن بوده است.

در همین بازه زمانی ما شاهد افزایش واردات انواع لوله به عراق بودیم و واردات لوله ها هم در طول زمان رشد داشت.بررسی ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری زیاد این کشور در صنعت نفت و تلاش برای افزایش توان تولید و صادرات زمینه را برای رشد تقاضا برای انواع لوله‌های فولادی فراهم کرده است. این لوله‌ها اغلب در واحدهای صنعتی و برای انتقال نفت و میعانات گازی استفاده می‌شود‌. آمارهای رسمی دولت عراق نشان می‌دهد در سال 2012 میلادی 1.051 میلیون تن فراورده‌های لوله‌ای فولادی وارد عراق شد در حالیکه واردات این فراورده در سال‌های 2013 و 2014 و 2015 به ترتیب برابر با 1.093میلیون تن،670 هزار تن و 778 هزار تن بوده است.

عراق بازاری بالقوه و مهم برای صادر کنندگان فولاد است و می‌تواند فرصت‌های اقتصادی زیادی را نصیب فولادسازان ایران بکند. رابطه سیاسی خوب ایران و عراق در طی سال‌های اخیر در کنار نزدیکی جغرافیایی دو کشور نیز از مزایای دیگری است که می‌تواند بستر رشد صادرات ایران به عراق را فراهم کند. سایت استیل نیوز نوشت: نزدیکی جغرافیایی یکی از مزایای مهم در عرصه تجارت است زیرا هزینه حمل کالاها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود تا قیمت تمام شده کالا در بازار مصرف کمتر شود‌. در این فضا قدرت رقابت تولید کنندگانی که هزینه حمل کمتری برای صادر کردن محصولاتشان به بازار هدف می‌دهند بیشتر از دیگر تولید کنندگان است و اگر کیفیت را نیز به سطح بهینه برسانند می‌توانند بازارهای بزرگی را به خود اختصاص دهند.





تصاویر
  • عراق بازاری بالقوه و مهم برای صادر کنندگان فولاد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها