Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
دستور وزير نفت براي حمايت از ساخت داخلي ورق هاي API
 

دستور وزير نفت براي حمايت از ساخت داخلي ورق هاي API

یکشنبه، 31 اردیبهشت 1396 | Article Rating

مديرعامل شرکت فولاد اکسين خوزستان از دستور وزير نفت براي حمايت از ساخت داخلي ورق هاي API محيط هاي  ترش نفت و گاز خبر داد.

عبدالرضا محمودپور اظهار کرد: فعاليت اين شرکت با هدف توليد ورق هاي عريض فولادي مورد استفاده در ساخت لوله هاي انتقال نفت، گاز و فرآورده هاي نفتي و ساخت مخازن ذخيره نفت و فرآورده هاي نفتي از سال ۱۳۸۷ آغاز شد و به تدريج طي سال هاي گذشته، توسعه يافته و به توليد واقعي خود رسيده است. وي با بيان اينکه در سال ۱۳۹۴ بيشترين ميزان توليد حجمي شرکت فولاد اکسين خوزستان با بيش از ۸۰۰ هزار تن به ثبت رسيد، افزود: سال گذشته توانستيم در مجموع توليدي ۶۴۰ هزار تني داشته باشيم. 

مديرعامل شرکت فولاد اکسين خوزستان با بيان اينکه کاربرد ورق هاي عريض فولادي عمدتا در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي براي ساخت لوله هاي انتقال مواد نفتي، گاز و براي ساخت مخازن است، اظهار کرد: به دليل کيفيت بالاي ورق هاي فولادي توليد اين شرکت، اين ورق ها در ساخت بدنه هاي کشتي نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.
مديرعامل فولاد اکسين با بيان اينکه هدف اصلي ساخت اين شرکت، توليد ورق هايي بوده که بتوانند براي ساخت لوله هاي API براي محيط هاي ترش و شيرين در طرح هاي نفتي و گازي مورد استفاده قرار گيرند، گفت: ۵۰ درصد از ظرفيت بخش توليد کارخانه را براي توليد اين نوع از ورق ها که توليد آنها بسيار استراتژيک و راهبردي است قرار داديم اما به مدار توليد آوردن تمام اين ظرفيت به دليل عدم حمايت محقق نشد. 

محمودپور از دستيابي متخصصان ايراني به تکنولوژي طراحي و توليد ورق هاي API محيط هاي ترش خبر داد و گفت: قبل از اين در منطقه خاورميانه چند شرکت انگشت شمار به توليد اين نوع ورق ها ورود کرده بودند، اما در ايران توان طراحي و توليد اين نوع ورق ها براي محيط هاي ترش وجود نداشت تا اينکه با ورود متخصصان فولاد اکسين و انجام اقدامات گسترده پژوهشي، فني و مهندسي موفق به داخلي سازي اين تکنولوژي شديم و با امضاي قراردادي براي تامين ۴۰ هزار تن ورق API محيط هاي ترش با شرکت مناطق نفت خيز جنوب، در سال گذشته موفق شديم ۵ هزار تن از اين قرارداد را توليد کرده و تحويل دهيم.

وي با بيان اينکه براي نخستين بار در کشور به توليد انبوه ورق هاي API محيط هاي ترش رسيديم، تصريح کرد: کيفيت بالاي ورق هاي توليدي نشان داد که در صورت حمايت شرکت هاي زيرمجموعه وزارت نفت از توليد اين نوع ورق ها در کشور، مي توانيم بخش زيادي از نياز داخلي را تامين کنيم. مديرعامل فولاد اکسين با اشاره به اينکه اکنون نياز داخلي به ورق هاي API محيط هاي ترش به صورت واردات از ديگر کشورها تامين مي شود، گفت: در صورتي که از توليد داخلي در اين بخش حمايت شود، در هر تن توليد اين ورق ها نسبت به واردات آن، صرفه جويي ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلاري خواهيم داشت. وي ادامه داد: طرح هاي مهمي در بخش نفت و گاز کشور در حال اجرا است، انتقال نفت کوره به جاسک با طول ۱۱۰۰ کيلومتر يکي از اين طرح ها است که بستر مناسبي براي فعال شدن بخش توليد داخل ورق هاي فولادي مورد استفاده در لوله هاي انتقال است.

محمودپور با تاکيد بر اينکه ميزان نياز سالانه کشور به ورق هاي API محيط هاي ترش و شيرين بستگي به ميزان طرح هاي در حال اجرا دارد، افزود: براي سال جاري با توجه به طرح هاي متعددي که در صنعت نفت و گاز کشور در حال انجام است، به ۷۰۰ هزار تن ورق API محيط هاي ترش و شيرين نياز است که از اين ميزان، هيچ سهمي به ساخت داخل داده نشده است. وي ادامه داد: با توجه به اينکه حدود دو ماه از سال ۹۶ گذشته، اگر همين امروز حمايت هاي دولتي از ساخت داخلي اين نوع ورق ها آغاز شود، مي توانيم با فعال کردن ظرفيت هاي توليد داخل، بيش از ۵۰ درصد از اين ۷۰۰ هزار تن نياز سال ۹۶ کشور را به ورق هاي API محيط هاي ترش و شيرين يعني حدود ۴۰۰ هزار تن را در داخل کشور توليد کنيم. در صورت حمايت و فعال شدن ظرفيت هاي نصب شده توليد در اين بخش، علاوه بر صرفه جويي هاي قابل توجه در خروج ارز از کشور، اشتغال زايي مستقيم و غيرمستقيم قابل توجهي در اين صنعت شکل مي گيرد و گردش مالي آن در اعتلاي رونق اقتصادي کشور موثر خواهد بود.

محمودپور با اشاره به ديدار وزير نفت با مديران فولاد اکسين گفت: وزير نفت وقت خوبي را در اختيار ما قرار داد و پس از آنکه توضيحات ما را در زمينه توانمندي هاي ساخت داخل شنيد، دستور صريح داد که براي حمايت و فعال شدن ظرفيت هاي ساخت داخل در اين بخش اقدام شود. وي اظهار اميدواري کرد: با اين دستور وزير نفت، شاهد قرارگيري نام فولاد اکسين خوزستان در وندورليست هاي کوتاه شرکت هاي زيرمجموعه وزارت نفت باشيم، چرا که تا امروز فقط نام اين شرکت در وندورليست هاي بلند بود. 

مديرعامل شرکت فولاد اکسين خوزستان گفت: در صورتي که از ظرفيت هاي ايجاد شده در بخش توليد ورق هاي API محيط هاي ترش و شيرين حمايت شود و اين ظرفيت ها فعال شوند، مي توانيم طي سال هاي آينده به ظرفيت اسمي توليد ورق هاي فولادي کارخانه فولاد اکسين خوزستان که ۱۰۵۰ تن در سال است، برسيم و پس از تامين صد در صدي نياز داخل در اين بخش و توقف واردات ورق هاي API محيط هاي ترش و شيرين، به بازارهاي صادراتي ورود کنيم.

تصاویر
  • دستور وزير نفت براي حمايت از ساخت داخلي ورق هاي API
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها