Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
هدف‌گذاری صادرات ۸میلیون تنی فولاد برای سال ۹۶‏
 

هدف‌گذاری صادرات ۸میلیون تنی فولاد برای سال ۹۶‏

شنبه، 06 خرداد 1396 | Article Rating

سه‌شنبه گذشته، کارخانه طراحی و تولید ماشین‌آلات صنعتی به‌ویژه ماشین‌آلات مورد نیاز کارخانه‌های فولادی با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و دیگر معاونان وی همچون مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و جعفر سرقینی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت شروع به کار کرد.

بدون شک حضور دنیلی و ساخت چنین کارخانه‌ای در ایران را می‌توان یک اتفاق خوب برای صنایع معدنی به ویژه صنعت فولاد دانست.معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه آیین بهره‌برداری از کارخانه تولید قطعات فولادی شرکت تولیدی خدماتی پارس فولادجم (دنیلی)، درباره این کارخانه گفت: این کارخانه به ساخت تجهیزات مورد نیاز کارخانه‌های فولادی و سایر کارخانه‌های صنایع معدنی کمک خواهد کرد. جعفر سرقینی در ادامه افزود: امیدوار هستیم با ساخت این ماشین‌آلات در کشور نرخ پروژه‌ها ارزان‌تر شود و روند اجرایی طرح‌ها تسریع پیدا کند زیرا دیگر نیازی به واردات برخی تجهیزات نیست درنتیجه این موضوع باعث می‌شود طول اجرای پروژه‌ها کمتر شود. ساخت این کارخانه باعث می‌شود صنعت فولاد آسان‌تر از گذشته بتواند تجهیزات مورد نیاز خود را از داخل کشور تامین کند. بی‌تردید این موضوع و توسعه فعالیت‌های بین‌المللی که منجر به ساخت کارخانه‌های مشترک در داخل کشور می‌شود، صنعت فولاد را به هدف تولید ۵۵میلیون تن در سال ۱۴۰۴ نزدیک می‌کند. در همین زمینه، میزان تولید فولاد در سال ۹۶ بیش از ۲۰میلیون تن پیش‌بینی شده اما سرقینی قول تولید ۲۵میلیون تنی را داده است. وی درباره هدف‌گذاری این رقم برای امسال، تصریح کرد: ما امیدوار هستیم تا پایان سال به تولید۲۵میلیون تنی فولاد دست پیدا کنیم. البته ظرفیت‌های موجود بالاتر از این رقم است. به گفته سرقینی، از۲۵میلیون تن فولادی که تا پایان سال تولید می‌شود حداقل ۸میلیون تن برای صادرات برنامه‌ریزی شده است. در واقع ۱۷ میلیون تن فولاد تولید شده از این میزان به مصرف داخلی خواهد رسید و ۸میلیون تن آن باید صادر شود. درحالی تولید ۲۵میلیون تن فولاد تا پایان امسال پیش‌بینی می‌شود که بازار مسکن و پروژه‌های عمرانی همچنان در خواب زمستانی به سر می‌برند.

در نتیجه باید برای این میزان تولید بازار مصرفی ایجاد شود. معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره این موضوع، اظهار کرد: امیدوار هستیم امسال در فعالیت‌ها به ویژه فعالیت‌های ساختمانی حرکت‌هایی انجام شود اما ما تنها چشم به فعالیت‌های ساختمانی و پروژه‌های عمرانی ندوخته‌ایم. صنعت روز به روز در حال رشد است به طوری که سال گذشته درباره فولادی که برای صنایع استفاده می‌شود - همچون ورقی که در فولاد مبارکه تولید می‌شود - در عمل تکلیف کردیم که صادرات خود را کاهش دهد و نیاز صنایع داخلی را تامین کند. سرقینی در ادامه همچنین تصریح کرد: خوشبختانه صنایع را در کنار ساختمان داریم در نتیجه تنها امید ما به ساختمان نیست. صنایع موجود در کشور، خود مصرف‌کننده فولاد هستند. با توجه به قرارگیری در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری فرصت خوبی بود تا نظر معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را درباره انتظارات از دولت دوازدهم جویا شویم. سرقینی درباره انتظار بخش معدن و صنایع معدنی از دولت دوازدهم نیز گفت: انتظار ما این است که حمایت از سوی دولت باشد تا اقدامات زیربنایی مانند اکتشافات را به ثمر برسانیم.

بومی‌سازی در صنعت فولاد

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان نیز در حاشیه این آیین درباره بهره‌برداری از این کارخانه، گفت: احداث کارخانه‌ها و بنگاه‌های طراحی و ساخت (یعنی شرکت‌هایی که در زمینه‌هایی همچون مهندسی برای تجهیزات صنایع معدنی در ایران با سرمایه‌گذاری مشترک شکل بگیرند) آینده خوبی خواهند داشت. اسدالله فرشاد اظهار کرد: پیش‌بینی بنده این است که با توجه به پیشینه طولانی حضور دنیلی به‌عنوان یک شریک در صنایع آهن و فولاد ایران و شناختی که از صنایع دارند، آینده خوب و مطمئنی در این زمینه داشته باشیم.

به‌ویژه آنکه تجربه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در کشورهایی مثل هند، چین و تایلند نشان داده که بخش‌های آسیایی می‌توانند بازار خوبی باشند. وی ادامه داد: ظرفیت ملی از نظر برخورداری از دانش فنی و مهندسی در سال‌های طولانی در عرصه طراحی و ساخت تجهیزات آهن و فولاد کار کرده و این یک تجربه و دانش غیرقابل تردید است. در استان خوزستان، صنایع آهن و فولاد، گروه ملی صنعت فولاد ایران، مجموعه فولاد ذوب‌آهن و فولاد مبارکه و فولاد آلیاژی ایران در استان یزد، از ظرفیت‌های خوبی است که در ایران ساخته شده و در مسیر توسعه قرار دارند و با حضورشان به دلیل ظرفیت غیرقابل تبدیل ایران می‌تواند بومی‌سازی ساخت صنایع آهن و فولاد را رقم زند. فرشاد افزود: این موضوع نشان می‌دهد که در بخش احیا مستقیم بیش از ۸۵درصد تجهیزات مکانیکال و در بخش طراحی و مهندسی ۱۰۰درصد تجهیزات بومی است. این موضوع در بخش اتوماسیون نیز قابل مشاهده است. به گفته وی، بومی‌سازی برای این صنعت شکل گرفته است. در بخش فولادسازی با حضور دنیلی می‌توان برای بومی‌سازی فولادسازی و نورد گام‌های خوبی برداشت.


تصاویر
  • هدف‌گذاری صادرات ۸میلیون تنی فولاد برای سال ۹۶‏
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها