Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
ثبت 530 هزار تن معامله فولادی در اردیبهشت ماه سال جاری
 

ثبت 530 هزار تن معامله فولادی در اردیبهشت ماه سال جاری

ﺳﻪشنبه، 16 خرداد 1396 | Article Rating

فولاد صنعتي مادر تلقي مي‌شود به اين دليل كه رونق آن سبب رونق در بخش‌هاي مهم ديگر صنعتي مي شود. اين صنعت كه مسير رو به رشدي را طي مي‌كند در دو ماه نخست امسال نيز موفق عمل كرده است.

صنعت فولاد کشور طی 2 ماه گذشته توانست 800 هزار تن معامله را ثبت کند که بیش از 530 هزار تن آن مربوط به اردیبهشت ماه بود و طی این ماه، شاهد رشد 200 هزار تنی معاملات در مقایسه با فروردین بودیم.با بررسي روند توليد كشور در سال‌هاي اخير متوجه مي شويم بازار فولاد راه رونق را باز یافته است.

در عین حال حضور شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد نیز باعث می‌شود تا توازن میان عرضه و تقاضای این فلز در کشور برقرار شود. ضمن اینکه با عرضه فولاد در بورس کالا، در صورتی که تقاضایی در مورد آن رخ ندهد، محصول مازاد تشخیص داده می‌شود و تولیدکننده مجاز به صادرات آن است.

در اردیبهشت ماه سال 1396، بیش از 260 هزار تن محصول فولادی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 536 هزار تن تقاضا وجود داشت و تولیدکنندگان توانستند 535 هزار تن محصول را به فروش برسانند.

در اردیبهشت ماه، حاکمیت با محصولات تخت بود که ورق گرم بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص داد. به‌طوری که بیش از 200 هزار تن ورق گرم معامله شد. پس از ورق گرم، ورق سرد نیز حدود 96 هزار تن معامله شد. تختال هم دیگر محصولی بود که به میزان 93 هزار تن مورد معامله قرار گرفت. ورق‌های گالوانیزه و قلع‌اندود به‌ترتیب حدود 11 و 7 هزار تن معامله شدند و بدین ترتیب، حدود 400 هزار تن از معاملات فولاد را محصولات تخت به خود اختصاص دادند.

محصولات طویل نیز در بورس کالا بیش از 130 هزار تن معامله شدند که در این میان سبد میلگرد و تیرآهن با 66 هزار تن، بیشترین معاملات را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، شمش بلوم به میزان 38 هزار تن معامله شد.

ضمن اینکه دیگر محصولات مانند ناودانی، میلگرد مخلوط، میلگرد سبک و تیرآهن متوسط نیز مورد معامله قرار گرفتند.

در اينجا مي توانيم نگاهي به روند سال پيش هم داشته باشيم. محصولات فولادي در سال 95 در اكثر موارد با روند افزايشي همراه بود. تولید کلیه مواد و کالاهای مربوط به فولاد خام، آهن آلات و محصولات فولادی در بخش خصوصی به جز ورق روغنی با افزايش روبه رو بود.

بیشترین رشد تولید در بین کلیه محصولات فولادی متعلق به ورق گرم در بخش خصوصی بوده است و این در حالیست که بیشترین روند کاهشی برای تولید صنعت فولاد کشور مربوط به سایر محصولات فولادی نظیر، نبشی، ناودانی، سپری و سایر محصولات در بخش خصوصی است.

در ارديبهشت سال 96 در بين شرکت هاي توليدكننده، فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده فولاد در بورس کالا بود. این شرکت بیش از 350 هزار تن از محصولات خود را که محصولات تخت بود در بورس کالا معامله کرد. در اين شرايط ورق گرم و ورق سرد بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند و پس از آن نیز تختال بود که بیش از سایر محصولات مبارکه معامله شد.

پس از شرکت فولاد مبارکه، شرکت ذوب آهن اصفهان نیز توانست بیش از 85 هزار تن از معاملات ماهانه محصولات فولادی را انجام دهد. این شرکت تنها به عرضه محصولات طویل پرداخت و بیشترین حجم معاملات این شرکت به سبد میلگرد و تیرآهن اختصاص داشت.

دیگر محصولات ذوب آهن، میلگرد سبک، ناودانی و میلگرد متوسط بود. شرکت فولاد خوزستان نیز 72 هزار تن محصول فولادی را معامله کرد که شامل شمش بلوم و تختال بود. این شرکت بیش از 33 هزار تن تختال و 39 هزار تن شمش بلوم را در بورس کالا به فروش رساند. شرکت فولاد هرمزگان نیز دیگر شرکتی بود که توانست 20 هزار تن تختال را از طریق عرضه به‌صورت مچیگ مورد معامله قرار دهد.

در عین حال کمترین عرضه و تقاضا به شرکت فولاد آذربایجان تعلق داشت که این شرکت با وجود عرضه 880 تن انواع میلگرد در بورس کالا، تنها توانست 440 تن از آن را به فروش برساند.

تصاویر
  • ثبت 530 هزار تن معامله فولادی در اردیبهشت ماه سال جاری
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها