Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فولاد ايران كي از ركود خارج مي شود؟
 

فولاد ايران كي از ركود خارج مي شود؟

دوشنبه، 22 خرداد 1396 | Article Rating

تقاضای فولاد در ایران در سال‌های اخیر کاهش یافته است که دلیل آن رکود اقتصادی و رکود فعالیت‌های صنعتی است. به همین دلیل است که فولادسازان ایران رونق صادرات را کلید موفقیت صنعت فولاد می‌دانند.

طی شش سال گذشته مصرف فولاد در ایران روند کاهشی داشته است که دلیل آن را می توان شرایط اقتصادی کشور و رکود فعالیت‌های ساختمانی و صنعتی ذکر کرد. به گزارش اتحادیه جهانی فولاد در سال گذشته سرانه مصرف فولاد در ایران برابر با 238.7 کیلوگرم بود که نسبت به سرانه سال 2010 میلادی 15 درصد کمتر و نسبت به سرانه سال 2012 میلادی 31.8 کیلوگرم کمتر بوده است. البته در سال 2013 میلادی سرانه مصرف فولاد در ایران اندکی رشد کرد ولی به تدریج روند کاهشی به خود گرفت و بحران در بازار مسکن این کشور سبب شد تا دوباره سرانه مصرف فولاد در کشور تنزل یابد. در سال گذشته 19.1 میلیون تن فولاد در بازار ایران مصرف شده بود که نسبت به سال 2011 میلادی 9.5 درصد کاهش داشته است. در سال 2011 میزان مصرف فولاد درلاین کشور آسیایی برابر با 21.1 میلیون تن بود.

اما با توجه به سرمایه گذاری زیادی که ایران در جهت افزایش توان تولید فولاد انجام می دهد و تلاشی که برای بیشتر شدن سهمش در بازار جهانی انجام می دهد، کاهش تقاضا در بازار داخلی یک مشکل بزرگ برای فولادسازان محسوب می شود. مشکلی که به دلیل رکود بازار مسکن ایجاد شده است. رکودی که به گفته مسولان صنعت ساختمان در ایران طولانی ترین رکود تاریخ معاصر ایران است و بیش از 5 سال در کشور رخنه کرده است. حال سوال این است که این رکود تا کی ادامه پیدا می کند و آیا می توان امیدی به بهبود تقاضای فولاد در بازار داخلی ایران داشت در شرایطی که نه تنها بخش ساختمان در ایران بلکه کل اقتصاد درگیر رکود اقتصادی است؟

در پاسخ به این سوال کارشناسان مختلفی نظر داده‌اند. اغلب این کارشناسان بر این باور هستند تا زمانیکه بخش ساختمان در ایران از رکود خارج نشود و پیمانکاران صنعتی توان افزایش سطح فعالیت‌های اقتصادی خود را نداشته باشند و بدهی پیمانکاران بخش صنعت و ساختمان پرداخت نشود نمی‌توان انتظار داشت که صنعت فولادسازی وارد دوره رونق شود مگر اینکه بازارهای جایگزین بازار داخلی را بیابد و بتواند محصولاتش را در این بازارها به فروش برساند.به همین دلیل است که در سالهای اخیر ایران برای صادرات فولاد مشتاق تر از قبل شده است. البته در سال‌های گذشته هم ایران برای صادرات فولاد مذاکرات زیادی را انجام داده بود ولی از آنجا که توان تولید در کشور پایین بود این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید.

هم اکنون ایران توان بالایی برای تولید فولاد دارد و ظرفیت تولید فولاد در ایران با سرعت زیادی افزایش پیدا کرده است و در صورتی که مانعی در این مسیر ایجاد مشود ایران خواهد توانست قبل از سال 2025 میلادی به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی برسد. ولی سرعت رشد تولید در این سال‌ها کمتر از سرعت رشد ظرفیت تولیدی بوده است ولی با بازاریابی موفق در اضافه شدن بازارهای صادراتی جدید یا افزایش تقاضای بین المللی برای محصولات ایران توان تولید هم بیشتر می شود. در این شرایط است که می‌توان به رونق صنعت فولاد در ایران امیدوار بود و پایان یافتن این سال‌های سرد و سخت اقتصادی برای فعالان صنعت فولاد را به چشم دید.


تصاویر
  • فولاد ايران كي از ركود خارج مي شود؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها