Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
سال گذشته ترکیه 15 میلیون تن فولاد صادر کرد
 

سال گذشته ترکیه 15 میلیون تن فولاد صادر کرد

شنبه، 27 خرداد 1396 | Article Rating

صنعت فولاد یکی از شاخص‌های اثرگذار رشد اقتصادی ترکیه طی سال‌های اخیر محسوب می‌شود. در سال‌های گذشته، همواره ترکیه در زمره 10 کشور برتر تولید فولاد دنیا به‌شمار رفته است. این در حالی است که نزدیک به نیمی از کل فولاد تولید شده در ترکیه، به بازارهای جهانی صادر می‌شود.

ترکیه در سال گذشته با تولید 33.2 میلیون تن فولاد خام، در جایگاه هشتم از نظر حجم تولید فولاد در جهان قرار گرفت. این در حالی است که سهم عمده‌ای از تولیدات این کشور به سایر نقاط دنیا صادر می‌شوند.

ترکیه در جایگاه نهم بزرگترین صادرکنندگان فولاد جهان قرار دارد. نمودار 1 میزان صادرات کل محصولات فولادی ترکیه را طی سال‌های 2009 تا 2016 نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار پیداست، حجم صادرات فولاد و محصولات فولادی از این کشور در سال 2016، معادل 15 میلیون تن برآورد شده است. این حجم صادرات نسبت به سال 2015 که حدود 14.8 میلیون تن گزارش شده بود، 1.4 درصد افزایش را نشان می‌دهد. براساس داده‌های موجود می‌توان گفت صادرات ترکیه در ارتباط با این محصولات، معادل 3 درصد کل حجم بازار و تبادلات بین‌المللی جهان است. همچنین بنا به آمارهای تجارت جهانی، میزان صادرات فولاد از این کشور، تقریبا یک هفتم حجم صادرات بزرگ‌ترین صادرکننده فولاد، یعنی چین است.

 

گفتنی است که عمده صادرات ترکیه به مقصد 10 کشور انجام می‌شود؛ به این ترتیب که این 10 کشور بیش از 60 درصد از حجم بازار خارجی فولاد ترکیه را تشکیل می‌دهند. نمودار 2 سهم کشورهای مختلف از بازار خارجی فولا ترکیه را در سال 2016 نشان می‌دهد. همان‌طور که در نمودار 2 پیداست، ایالات متحده را باید بزرگترین مقصد محصولات فولادی ترکیه دانست؛ چرا که حدود 15 درصد از محصولات یاد شده به این کشور صادر می‌شود. مصر و امارات متحده عربی نیز به‌ترتیب با واردات 9 و 8 درصد از کل حجم فولاد صادراتی ترکیه، در جایگاه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. فلسطیم اشغالی، عراق، یمن ایتالیا، رومانی، انگلیس و اسپانیا نیز در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

همچنین باید عنوان کرد که حجم صادرات فولاد ترکیه در بین 6 مورد از 10 کشور یاد شده در سال 2016 نسبت به سال 2015، افزایش یافته است. حجم صادرات فولاد ترکیه به یمن از سال 2015 تا 2016 بیش از 98 درصد بیشتر شده است. کشورهای اسپانیا، فلسطین اشغالی و ایتالیا نیز به‌ترتیب هرکدام 79، 37 و 15 درصد افزایش را از واردات فولاد ترکیه در سال گذشته تجربه کردند. گفتنی است که حجم صادرات ترکیه به ایالات متحده، امارات متحده عربی، انگلیس و عراق نیز کاهش یافت. در این بین، عراق و امارات بیشترین افت را در واردات فولاد ترکیه داشتند؛ به این صورت که میزان افت آن‌ها به ترتیب حدود 23.4 و 13.9 درصد گزارش شد.

باید خاطرنشان ساخت که صنعت فولاد این کشور تماما در اختیار بخش خصوصی قرار دارد. بزرگترین فولادساز این کشور گروه اردمیر نام دارد. این واحد با تولید نزدیک به 9 میلیون تن، در رده اول تولیدکنندگان فولاد ترکیه قرار دارد. محصولات تولید شده در این شرکت را می‌توان در رده محصولات تخت، لوله و مفتول جای داد. شرکت‌های ICDAS و Habaş نیز در رده‌های بعدی تولید قرار دارند.

تصاویر
  • سال گذشته ترکیه 15 میلیون تن فولاد صادر کرد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها