Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازارهای صادراتی تولید را افزایش داد
 

بازارهای صادراتی تولید را افزایش داد

دوشنبه، 09 مرداد 1396 | Article Rating

میزان تولید فولاد خام کشور در ۲ ماه نخست سال ۹۶، به میزان ۱۲درصد رشد یافته است.


در این مدت نزدیک به یک‌سوم تولیدات، به خارج کشور صادر شده است. به گزارش انجمن فولاد ایران، شرکت‌های فولادساز کشور در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال، ۳میلیون و ۵۲۶هزار تن فولاد خام تولید کردند. 

این رقم در مدت مشابه سال ۹۵ به میزان ۳میلیون و ۱۵۳هزار تن بود. از این میزان، ۲میلیون و ۷۴۰هزار تن به‌وسیله «بخش خصوصی‌شده» و ۷۸۶ هزار تن به‌وسیله «بخش خصوصی» تولید شده است.علاوه بر این در فروردین و اردیبهشت، ۳ میلیون و ۲۴۹ هزار تن انواع محصولات فولادی (تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش‌دار و غیره) در کشور تولید شد که در مقایسه با میزان تولید مدت مشابه سال ۹۵ (۲میلیون و ۸۲۳ هزار تن)، حاکی از رشد ۱۵درصدی است. از آمار یادشده، یک میلیون و ۹۳۶هزار تن از سوی «بخش خصوصی‌شده» و یک میلیون و ۳۱۳هزار تن به‌وسیله «بخش خصوصی» تولید شده است.


سهم دولتی‌ها کمتر نشده
درباره افزایش سهم بخش تولیدکنندگان خصوصی سیدرضا شهرستانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد عنوان کرد: البته در این مقایسه سهم تولیدکنندگان دولتی‌ها کمتر نشده است. در سال گذشته به دلیل مشکلات کمبود نقدینگی و نبود هیچ‌گونه بازاری برنامه تولیدکنندگان دولتی بیشتر بر حجم تولید و صادرات متکی بود. شهرستانی در ادامه تاکید کرد: اما تولیدکنندگان بخش خصوصی شرایط نقدینگی و بازار را در نظر می‌گیرند و براساس برنامه‌ریزی پیش می‌روند.وی در ادامه با اشاره به اتفاق‌هایی که در امسال افتاده است، عنوان کرد: امسال به این علت که نرخ جهانی بیلت افزایش پیدا کرد و بسیاری از شرکت‌ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی برای صادرات آماده‌تر بودند باعث شد افزایش تولید نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند. بنابراین از نظر بازار داخلی تقاضا افزایش پیدا نکرده است. شهرستانی همچنین افزود: اما از سوی دیگر، تقاضا از سوی بازارهای خارجی افزایش یافته و این موضوع سبب شده تولیدکنندگان چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی بتوانند بازارهای خارج از کشور را به‌خوبی پوشش دهند. 

وی در ادامه توضیح داد: موضوع این است که تولیدکننده‌ای بزرگ مانند چین تولیدات خود را ۵۰ میلیون تن در بخش میلگردهای بی‌کیفیت کاهش داده و این امر سبب شده، نرخ بیلت و میلگرد برای نخستین‌بار بالاتر از نرخ تختال برود. این افزایش تقاضا برای بیلت سبب افزایش قیمت‌ها شد و به‌دنبال خود سبب ایجاد بازاری برای تولیدکنندگان داخلی برای صادرات شد. این امر نیز به نوبه خود سبب افزایش توان تولیدکنندگان بخش خصوصی در داخل شده است.


با آمار کوتاه‌مدت نمی‌توان قضاوت کرد
همچنین درباره افزایش میزان تولید بخش خصوصی در دو ماه نخست سال ۹۶ حسام ادیب، فعال بخش خصوصی در حوزه فولاد اظهار کرد: صنعت فولاد برخلاف برخی صنایع، امکان افزایش دلخواه و لحظه‌ای میزان تولید را ندارد، بنابراین نرخ رشد یا افزایش میزان تولید، بستگی به ظرفیت‌سازی‌های سال‌های گذشته، طی کردن منحنی یادگیری (Learning Curve) و ثبات زیرساخت‌ها دارد. بنابراین افزایش تولید در ۲ ماه ابتدای سال به صورت ضروری به تصمیم‌ها یا برنامه‌های کوتاه‌مدت بخش خصوصی ارتباط ندارد و این افزایش، معلول تصمیم‌ها و اقدام‌های گذشته است. ادیب در ادامه توضیح داد: راه‌اندازی برخی واحدهای به نسبت بزرگ منجر به جابه‌جایی نسبت‌ها و آمار در یک دوره زمانی می‌شود، اما این راه‌اندازی‌ها در آینده نیز وجود دارد، بنابراین نمی‌توان به‌طور مشخص از افزایش شاخص‌های رشد بخش خصوصی حرف زد، چراکه با راه‌اندازی یک واحد تولیدی دیگر به وسیله بخش دولتی نسبت شاخص‌ها تغییر می‌کند. 

یعنی نمی‌توان با در نظر گرفتن آمار دوره‌های کوتاه‌مدت نسبت به یک روند بلندمدت قضاوت کرد.وی همچنین خاطرنشان کرد: در آماری که به‌صورت رسمی منتشر می‌شود، میزان تولید بخشی از صنعت که به‌صورت غیررسمی اقدام به خرید و فروش قراضه و شمش و میلگرد می‌کنند، در نظر گرفته می‌شود. اما مقادیر تولیدی که به‌صورت غیررسمی خرید و فروش می‌شوند، به تمامی به بخش خصوصی تعلق دارد و مقدار آن با توجه به سختگیری‌های مالیاتی در سال‌های اخیر رو به کاهش، اما همچنان قابل توجه است.وی با اشاره به تولیداتی که در آمار در نظر گرفته نمی‌شود، عنوان کرد: میزان تولید فولادسازان با کوره‌های القایی در آمار رسمی به‌طور معمول منعکس نمی‌شود، درحالی‌که این بخش نیز حدود ۱۵ تا ۲۰درصد فولاد خام کشور را به‌صورت رسمی و غیررسمی تولید می‌کند.این فعال بخش خصوصی با تاکید بر این موضوع که برای قضاوت کردن افزایش تولیدات بخش خصوصی نیاز به بازه بلندمدت‌تری است، گفت: اگر به یک روند کلی‌تر در بازه زمانی بلندمدت‌تر نگاه کنیم، این موضوع که سهم بخش خصوصی در تولید فولاد خام و محصولات نهایی رو به افزایش بوده است، مشخص می‌شود. اما بخش خصوصی تلاش می‌کند با امکانات خود، هر چه بیشتر در تولید فولاد کشور سهم داشته باشد.

تصاویر
  • بازارهای صادراتی تولید را افزایش داد
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها