Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
موج مثبت یا پيام خروج فولاد از ركود؟
 

موج مثبت یا پيام خروج فولاد از ركود؟

ﺳﻪشنبه، 10 مرداد 1396 | Article Rating

روند افزایشی اخیر قیمت های فولاد در بازار داخل از دو جنبه داخلی و خارجی قابل بررسی است. اگرچه از لحاظ تقاضا در بازار داخل شاهد تغییر محسوسی نبوده‌ایم اما در بازارهای بین المللی اتفاقاتی سبب نوسانات قیمت ها شده است. چین ۵۰ میلیون تن از تولیدات کم کیفیت مقاطع طویل را در سال جاری کم کرده است و این کاهش سبب شد بهای میلگرد برای اولین بار بالاتر از قیمت ورق شود. همچنین مصرف فولاد در بازار چین افزایش داشته و حتی روند کاهشی متصور نیست چراکه تولید ورق و محصولات تخت افزایشی بوده است.

کاری که فولادسازان چینی انجام داده‌اند کنترل بهای سنگ‌آهن به جهت افزایش موجودی انبارها و بنادرشان بوده و در نتیجه با این سیاست بخش فولادسازی آنها بهبود یافته و به نظر نمی‌رسد دیگر تمایلی به کاهش داشته باشند.

بررسی عملکرد معادن در حال بهره‌برداری سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ نشان می‌دهد تعداد معادن درحال بهره‌برداری با ۱۴۱ مورد کاهش، ۲/۶درصد افت داشت. اما گزارش‌های عملکرد ۳ماهه ابتدای سال ۹۶ بیشتر شرکت‌های فولادی، فلزات اساسی و معدنی نیز مثبت بوده است، به طوری که عمده این شرکت‌ها موفق به تقسیم سود بین سهامداران شدند. فعالان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند، گزارش‌های ۶ماهه این شرکت‌ها نیز متناسب و متاثر از سیاست‌های دولت دوازدهم، مثبت و همراه با سودآوری ارزیابی شده و اقبال بازار به این سهم‌ها بیشتر می‌شود.


گزارش هاي مثبتي با مضمون خروج از ركود

گزارش‌های مثبتی که درباره بیشتر صنایع شاخص‌ساز منتشر شده است نشان می‌دهد شرکت‌ها به‌تدریج در حال خروج از رکود هستند و روند صعودی پیدا کرده و نسبت به ۳ماه نخست سال گذشته وضعیت فروش و سودآوری بهبود خوبی یافته است. همه این عوامل باعث شده انتظارهای آتی بازار بالا رود و همین افزایش انتظار از آینده بازار، باعث شده اتفاق‌های مثبتی در روند معاملات بازار در۱۰روز اخیر را شاهد باشیم.

به نظر می‌رسد با توجه به رشد نرخ فلزات، محصولات فولادی و سایر کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، همچنان این رشد ادامه‌دار باشد. بیشتر گزارش‌های سه‌ماهه یا تعدیل مثبت داشته یا مثبت بوده و یا با رشد همراه بوده است. اگر بعد از گزارش‌های ۶ماهه وضعیت معاملات سهام همچنان مثبت باشد، بنابراین می‌توان انتظار داشت تا پایان سال ۹۶ بازاری مثبت و آرام داشته باشیم.

به طور قطع سهام شرکت‌های معدنی و فولادی به دلیل اینکه شرکت‌ها ظرفیت‌های بسیار بالا و خوبی دارند یکی از سهم‌های مورد توجه در ماه‌های آینده خواهند بود. از سوی دیگر بازار انتظار دارد نرخ دلار تقویت شده و به سمت ۴هزار تومان رشد پیدا کند. به نظر می‌رسد تمام پارامترهای سیاسی و اقتصادی که درحال‌حاضر مشاهده می‌شود، در زمینه رشد بازار باشد.

به دلیل افزایش نرخ محصولات شرکت‌های سنگ‌آهنی از یک سو و اتفاق‌های مثبت در معدن چادرملو و گل‌گهر مبنی‌بر چانه‌زنی با شرکت‌های فولادی برسر فرمول‌گذاری نرخ فروش و افزایش آن و رشد نرخ در بازارهای جهانی، می‌توان چشم‌انداز بهتری برای شرکت‌های سنگ‌آهنی متصور شد چنانچه گزارش‌های ۳ماه این شرکت‌ها نیز مثبت بوده است. در میان مدت، عملکرد ۶ ماهه این صنعت، گزارش‌های مثبتی داشته و شرکت‌های تولیدکننده روی هم رفته رشد خوبی خواهند داشت.

 

تصاویر
  • موج مثبت یا پيام خروج فولاد از ركود؟
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها