Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
فرصتی بزرگ برای صادرات ورق های فولادی ایران
 

فرصتی بزرگ برای صادرات ورق های فولادی ایران

یکشنبه، 22 مرداد 1396 | Article Rating

در پی قوانین آنتی دامپینگ اتحادیه اروپا علیه چینی ها،مصرف کنندگان ورق گالوانیزه به دنبال کشورهای جایگزین هستند. اتحادیه اروپا گام دیگری برای محافظت از تولیدکنندگان داخلی فولاد خود برداشته و تعرفه های جدید آنتی دامپینگ را در زمینه تجارت و واردات فولادهای مقاوم در برابر خوردگی از چین صادر کرد. این مسئله می تواند فرصت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی به شمار آید چراکه اروپایی ها در بازار آسیا نیز به دنبال صادرکنندگانی هستند که بیشترین جذابیت را برای آنها فراهم آورد.


فعالان بازار بر این باورند که این تصمیم منجر به تغییر در ساختار تامین کنندگان و واردکنندگان و حتی نوع محصولات به اتحادیه اروپا خواهد شد.

براساس گزارش کمیسیون اروپا، بسته به عرضه کننده محصولات، تعرفه ۱۷.۲ درصدی تا ۲۸.۵ درصدی تعیین شده است.

فعالان بازار مطمئنند که تعرفه های تحمیل شده جدید مانع عرضه ورق گالوانیزه چین به بازار اتحادیه اروپا خواهد شد. با این حال تجار می گویند، بازار داخلی چین در حال حاضر گرم است و قیمت های صادراتی آنها حتی قبل از قوانین آنتی دامپینگ جذابیتی برای صادرکنندگان نداشت.

با این وجود درصورت عدم حضور چین، حجم کل واردات به شدت کاهش خواهد یافت و سایر صادرکنندگان به سرعت این خلا را پر خواهند کرد.

یوروفر با وجود استقبال از تصمیم اخیر کمیسیون اتحادیه اروپا، هشدار داده، حتی باوجود آنکه دامپینگ چین کاهش داشته اما حجم فولاد رسیده به مرزهای اتحادیه اروپا افزایشی بوده است.

این اتحادیه اعلام کرده، واردات محصولات نهایی فولاد در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ به اوج رسیده و رقم ۲.۲ میلیون تن را ثبت کرده است چون دیگر کشورهای صادرکننده جایگزین محصولات چینی شده اند و حتی از آن نیز پیشی گرفته اند.

از زمان آغاز تحقیقات، مصرف کنندگان اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای محصولات چینی بودند و خرید خود را از سایر منابع آسیایی، و به ویژه هند، تایوان و کره جنوبی افزایش داده اند. حتی شاهد معاملاتی از سوی طرف های تایوانی و هندی و گاهی اوقات کره ای و ترکیه ای هستیم.

براساس آمار یوروفر، در طول ماه های ژانویه تا می ۲۰۱۷ هند صادرات فولاد پوشش دار خود را نسبت به مدت مشابه سال قبل به کشورهای اتحادیه اروپا بیش از دو برابر افزایش داده و به ۴۷۰ هزار تن رساند.

حمل از کره جنوبی و تایوان نیز بالا بوده و به ترتیب ۴۴۷ هزار تن و ۱۲۲ هزار تن در طول دوره ۵ ماهه ثبت شده است.

با وجود تغییر منابع عرضه اما مصرف کنندگان اتحادیه اروپا و تامین کنندگان چینی به دنبال راهی برای اجتناب از پرداخت تعرفه هستند. برخی فعالان می گویند، در این شرایط بخشی از ورق گالوانیزه وارداتی از چین به سمت اتحادیه اروپا با ورق های روغنی که هنوز تحقیقات این اتحادیه آنها را در بر نمی گیرد و شامل نمی شود، جایگزین می گردد. کاری که به تازگی هر چند که در احجام کم اتفاق افتاده اما شستن ورق گالوانیزه روغنی برای برخی شرکت های اتحادیه اروپا مقرون به صرفه نیست. حتی کشورهایی نظیر انگلیس در واردات بسیار محتاطانه عمل می کند و درباره این مسئله با شک و تردید سخن می گوید.

گفتنی است تحقیقات اتحادیه اروپا پیرامون دامپینگ محصولات فولادی در تاریخ ۹ دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شده بود و شامل بررسی دوره ای از اول اکتبر ۲۰۱۵ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶ می باشد. در نهایت در ۲۵ اکتبر ۲۰۱۶ توسط یوروفر و به نمایندگی از هشت تولیدکننده فولادهای مقاوم در برابر خوردگی اتحادیه اروپا مطرح شد. این ۸ تولیدکننده بیش از ۵۳ درصد از کل تولید فولاد مقاوم در برابر خوردگی اتحادیه اروپا را تولید می کردند.

انتظار می رود تعرفه نهایی در تاریخ ۶ مارس ۲۰۱۸ اعلام شود.

طبق گزارش یوروفر، در طول ماه های ژانویه تا می ۲۰۱۷ چین ۱.۵ میلیون تن محصولات پوشش دار را به اتحادیه اروپا صادر کرد که ۴۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

تصاویر
  • فرصتی بزرگ برای صادرات ورق های فولادی ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها