Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بازار فولاد ایران ساز خود را می‌زند
 

بازار فولاد ایران ساز خود را می‌زند

دوشنبه، 30 مرداد 1396 | Article Rating

با وجود اینکه قیمت آهن و مواد معدنی در دنیا طی هفته‌های اخیر با سرعت بالایی رشد کرده است ولی بازار آهن ایران نتوانسته است از این تغیيرات مثبت قیمتی منتفع شود و از رکودی که  در سال‌های اخیر با آن دست به گریبان بوده است خارج شود. در بازار جهانی پیشی گرفتن تقاضا برعرضه و سیاست‌های چین مبنی بر کاهش تولید و صادرات باعث شده است تا قیمت سنگ آهن و فراورده‌های فولادی رشد کند. از طرف دیگر قیمت سنگ آهن در چین به دلیل سیاست‌های معدنی در این کشور رشد کرده است و این مساله خود باعث رشد قیمت فولاد شده است.

اما به نظر می رسد بازار فولاد ایران عملکردی متفاوت از بازار جهانی داشته باشد و در شرایطی که قیمت فولاد در بازار دنیا رشد می کند، قیمت در بازار ایران افزایش چشمگیری پیدا نکرده باشد. دلیل این عدم همراهی بازار ایران با بازار دنیا را می توان در رکورد دانست که سال‌هاست در اقتصاد ایران رخنه کرده است و به تدریج می تواند باعث تضعیف عملکرد بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شود.

 دلیل اصلی رکود بازار فولاد در ایران رکودی است که در بازار مسکن رخنه کرده است. بازار مسکن ایران در سال‌های اخیر شاهد رکودی عمیق و طولانی بود و گفته می‌شود طولانی ترین رکود در بازار مسکن ایران در این دوره مشاهده شده است و حتی یش بینی می شود این رکود تا انتهای سال جاری یا سال بعد هم ادامه داشته باشد. از آنجا که فولاد یکی از مواد اولیه بسیار مهم درصنعت ساختمان است، رکود بازار مسکن باعث شده است تا بازار فولاد هم وارد رکود شود و تقاضا برای آن در بخشهای زیر ساختی و ساختمانی کم شود.

رشد قیمت مواد اولیه باعث افزایش صادرات شد

رشد قیمت فولاد و مواد اولیه باعث نشد تا تقاضا در داخل رشد کند ولی موجب شد تا شرکت‌های ایرانی برای کسب منفعت بیشتر به صادرات روی بیاورند. در ماه‌های اخیر صادرات فولاد و فراورده‌های فولادی از کارخانه‌های ایران با سرعت زیادی افزایش یافت و باعث شد تا کارخانه های این کشور به عنوان صادرکنندگان بزرگ خاورمیانه معرفی شوند. از طرف دیگر افزایش قیمت فولاد و فراورده‌های فولادی در ایران باعث شد تا هزینه واردات فولاد تخت به کشورهم رشد کند و این رشد قیمت فولاد تخت وارداتی زمینه را برای افزایش هزینه صنایع مصرف کننده فولاد فراهم کرد. اما در نتیجه کار تاثیر زیادی ایجاد نشد زیرا بازارهایی که سال‌ها راکد بود همچنان رکودش ادامه پیدا کرد.

پیش بینی قیمت در بازار ایران

متال بولتن در گزارش خود متوسط قیمت برای هر تن کویل های نورد سرد وارد شده به ایران  را در هفته سوم ماه اوت سال جاری بین ۵۴۸ تا ۵۸۱ دلار اعلام کرد در حالیکه متوسط قیمت هر تن کویل نورد سرد در هفته دوم همین ماه برابر با ۵۵۲ دلار بوده است. واردات کویل های نورد سرد به ایران در ماه‌های اخیر مشمول ۲۰ درصد هزینه گمرکی برای وارد شدن به ایران و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که باعث می شود تا  قیمت تمام شده این محصولات در بازار ایران  افزایش یابد.

 به هر حال وضعیت بازار ایران بسیار پیچیده است زیرا هم مسائل اقتصادی داخلی کشور روی این بازار تاثیر دارد و هم بازار جهانی زمینه را برای  تغییرات بزرگ در بازار فراهم می کند.

تصاویر
  • بازار فولاد ایران ساز خود را می‌زند
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها