Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
بهترین اتفاق فولاد، رونق صادرات بود
 

بهترین اتفاق فولاد، رونق صادرات بود

شنبه، 11 شهریور 1396 | Article Rating

بهترین اتفاق در فولاد، رونق صادرات بود

دکتر جعفر سرقینی، معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که کدام اقدام در حوزه صنایع معدنی به ویژه فولاد در دوره مسئولیت و تصدی شما، برایتان رضایت بخش بود، گفت: بهترین اتفاق که می توانست در فولاد اتفاق بیافتد راه افتادن صادرات بود.

وی توضیح داد: صادرات فولاد کشور در این مدت از حدود یک میلیون تن به ۵ میلیون تن رسید و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد.

کامل شدن زنجیره فولاد اتفاق خوب دیگری بود

سرقینی افزود: از طرف دیگر کامل شدن زنجیره فولاد اتفاق خوب دیگری بود که در این حوزه رخ داد. زنجیره فولاد تا پیش از این یک زنجیره نامتوازنی بود. سرقینی توضیح داد: تلاش شد تا ۵۴ میلیون تن به ظرفیت این زنجیره اضافه شود و این اتفاق رخ داد و امروز شاهدیم که زنجیره فولاد تقریبا متوازن شده است اگرچه این توازن هنوز به طور کامل برقرار نشده است.

معاون وزیر خاطر نشان کرد: این اقدامات ازجمله کارهای خوب و مثبتی بود که در زنجیره فولاد شاهد آن بودیم چراکه علاوه بر برقراری توازن، خودکفایی و افزایش ظرفیت در این بخش به وقوع پیوست. در بخش صادرات تلاش شد تا بازارهای هدف جدید شناسایی گردد و همین طور کیفیت محصولات ارتقا یابد و به سطح استانداردهای بین المللی برسد. علاوه بر این رشد تولید فولاد کشور سبب شده صادرات رونق خوبی بگیرد.

استقبال خوبی از پهنه ها شد

سرقینی ازجمله اقدامات مهم دیگر وزارت صمت طی ۴ سال اخیر را این گونه برشمرد: تلاش کردیم اکتشافات را در کشور توسعه دهیم و در این راستا ۴۰۰ محدوده پرپتانسیل شناسایی شدند که ارزش اکتشاف را داشته و از ریسک کمتر برخوردارند. در نتیجه در زمینه اکتشافات به هدف مورد نظر خود رسیدیم و استقبال خوبی از پهنه ها شد.

این مقام مسئول افزود: دومین هدفی که دنبال شد، حرکت به سمت فعالیت های معدنی بزرگ مقیاس است. درست است که معادن کوچک مقیاس برای اشتغال زایی خوب است و از آن حمایت می کنیم اما هدفمان هدایت فعالیت ها به سمت بزرگ مقیاس است.

وی خاطرنشان کرد: تجمیع واحدهای معدنی و صنعتی در دستور کار وزارت خانه بود هرچند که در زمینه واحدهای شن و ماسه موفق نبودیم و با مشکلاتی مواجه گشتیم.

فرآوری و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا مورد توجه قرار گرفت

وی با تاکید دوباره درباره اینکه یکی از مهمترین اقدامات وزارت تکمیل زنجیره فولاد بود اظهار داشت: بها دادن به فرآوری و صادرات محصول با ارزش افزوده بالا ازجمله اقدامات اساسی بوده که در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفت. درحالی که تا پیش از این فرآوری وجود نداشت و صادرات به صورت خام صورت می گرفت چراکه زنجیره ارزش مواد معدنی نظیر فولاد کامل نبود اما در سال قبل ۵۴ میلیون تن وارد زنجیره ارزش فولاد اضافه شد و خوشبختانه توازن به زنجیره فولاد بازگشت و در نتیجه این امر صادرات محصول با ارزش افزوده بالا افزایش یافت به طوری که سال قبل از ۱۸ میلیون تن سنگ آهن صادر شده نصف آن کنسانتره بوده است.

معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: ارتقا سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد و ایجاد شفافیت در امور نظیر طرح کاداستر و همین طور فراهم کردن مواد اولیه صنایع معدنی در داخل کشور به منظور جلوگیری از واردات ازجمله اقداماتی بود که وزارت خانه در این سال ها انجام داده است.

دکتر سرقینی در پایان با بیان اینکه قبلا هم گفته ام که هیچ کسی به شخصه کامل نیست، بنابراین من هم هرگز به عملکرد خودم در این دوره نمره ۱۰۰ نمی دهم.

تصاویر
  • بهترین اتفاق فولاد، رونق صادرات بود
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها