Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
قراضه ها؛ عنصر پر افت و خیز در بازار فولاد ایران ‏
 

قراضه ها؛ عنصر پر افت و خیز در بازار فولاد ایران ‏

دوشنبه، 13 شهریور 1396 | Article Rating

آهن قراضه به ضایعات فولادی كم كربن گفته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته که قراضه تولید می‌شد و بازیافتی هم در کار نبود، این محصول فقط به کشورهای همسایه صادر می‌شد. اما پس از احداث واحدهای نوردسازی و ترغیب سرمایه‌گذاران به این سمت، صنعت فولاد بیشتر شاهد رشد سرمایه‌گذاری‌ها در نورد بوده تا آهن قراضه.

کارشناسان حوزه فولاد معتقدند در سال‌های گذشته به علت اینکه برخی از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود به تولید شمش روی آوردند و برای تامین نیاز خود به ارزان‌ترین سرمایه‌گذاری که استفاده از آهن قراضه بود، تشویق شدند. اما چنین رویکردی مستلزم این بود که کوره‌های کوچک فولاد راه‌اندازی شوند، به همین دلیل از حدود ۱۰ سال پیش داستان کمبود آهن قراضه شروع شد و کارخانه‌های دیگری هم که در زمینه آهن اسفنجی فعال بودند و نزدیک به ۱۵ درصد در تولید از آهن قراضه استفاده داشتند، سمت این نوع فلز رفتند و از آنجا بود که کسری آهن قراضه در ایران شکل گرفت و عرضه کم و تقاضای زیاد آن باعث واردات این نوع فلز شد.

آهن قراضه این روزها بیش از گذشته اهمیت خود را در صنایع فولادسازی کشور نشان داده، آیا زمان آن نرسیده که سیاست‌های منطقی برای جمع‌آوری و تولید آن بکار گرفت؟ آیا آخرین راه این است که برای فولادسازی و تامین نیاز آن به آهن قراضه به سراغ آهن اسفنجی رفت یا اینکه می‌توان با ارتقای کیفیت قراضه‌ها و افزایش حجم آن در داخل واحدهای فولادسازی را غنی کرد؟

قیمت قراضه فولادی در طول هفته‌های اخیر در روند صعودی قرار گرفته بود؛ اما تولیدکنندگان فولاد و مصرف‌کنندگان این محصول، قیمت‌های پیشنهادی بالا را نپذیرفتند. همین موضوع نیز موجب کاهش قیمت قراضه فولادی در بازار صادراتی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع طی هفته اخیر فراهم کرده است.

بازار قراضه فولادی صادراتی از سوی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) از رونق برخوردار نیست و قیمت آن روز به ‌روز تضعیف می‌شودمهم‌ترین عاملی که سبب کم شدن رونق این بازار شده را می‌توان به فشار از سوی مصرف‌کنندگان نسبت داد؛ به‌ویژه که واحدهای فولادسازی ترکیه از خرید قراضه‌های فولادی با قیمت بالا سر باز می‌زنند و حتی فشار خود را برای کاهش هرچه بیشتری قیمت‌ها افزایش می‌دهند. باید خاطرنشان ساخت که ترکیه جزء بزرگترین مصرف‌کنندگان قراضه در سطح دنیا به‌شمار می‌رود؛ بنابراین عملکرد آن اثرات چشم‌گیری بر بازارهای جهانی بر‌جای می‌گذارد.

تولیدکنندگان فولاد کره جنوبی نیز با رد قیمت‌های پیشنهادی از سوی تامین‌کنندگان منطقه سی.آی.اس، قدمی اثرگذار در تضعیف هرچه بیشتر این بازار ایفا کرده‌اند. گفتنی است که قیمت قراضه یاد شده در هفته‌های گذشته در یک روند صعودی قرار گرفته بود. با این حال عده‌ای از تجار این محصولات معتقد هستند این روند در آینده نزدیک تغییر خواهد کرد. عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که هنوز دلایل جدی برای افت قیمت‌ها وجود ندارد.

در هفته پایانی ماه آگوست اینطور نشان می دهد كه قیمت فوب هر تن قراضه در منطقه دریای آزوف و بندر روستوف در محدوده رنج قیمتی 296 تا 300 دلار به فروش رفت؛ بدین ترتیب می‌توان گفت که قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته آن افت 6 دلاری را تجربه کردند. (CIS) را از سوی کشورهای مستقل مشترک‌المنافع A3 قیمت فوب ضایعات فولادی کلاس

قیمت فوب قراضه کلاس A3 درمنطقه دریای سیاه و بندر نووروسیسکی نیز با قیمت 317 تا 320 دلار به فروش رفت؛ بنابراین می‌توان گفت که قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته، افت 7 دلاری داشتند. اما همین قراضه دردریای بالتیک و بندر سنت پترزبورگ با قیمت حداقل 333 و حداکثر 337 دلار در هر تن به فروش رسید .

در واقع می‌توان گفت که قیمت فوب این قراضه، در این ماطق تغییر چندانی نداشت. اما در شرایط کنونی، خریداران ترکیه که سهم عمده‌ای از خرید بازار را در اختیار دارند، به‌دلیل موجودی کافی قراضه در انبارها، عجله‌ای برای خرید از خود نشان نمی‌دهند و در نتیجه این بازار ثابت و حتی بدون تغییری باقی مانده است.

.در مورد قیمت فوب قراضه یاد شده در سایر مناطق جهان باید اذعان داشت که قیمت این محصول در دریای ژاپن، ولادیوستوک و بنادر ناخدکا با حداقل قیمت 315 تا حداکثر 320 دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت که نسبت به هفته پیش از آن افت 3 دلاری داشت. همچنین در منطقه اودسا، نیکولایف و بنادر خرسن نیز با قیمت حداقل 306 و حداکثر 312 دلار به‌ازای هر تن به فروش رفت که نسبت به یک هفته قبل افت 6 دلاری داشت

 

تصاویر
  • قراضه ها؛ عنصر پر افت و خیز در بازار فولاد ایران ‏
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها