Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چشم انداز مثبت رشد تقاضای فولاد در 2018 ‏
 

چشم انداز مثبت رشد تقاضای فولاد در 2018 ‏

چهارشنبه، 03 آبان 1396 | Article Rating

بالاخره بعد از سال‌ها بحران در صنعت فولاد دنیا و افت تقاضا برای این کالا که زمینه را برای افت درآمد و سودآوری فولادسازها فراهم کرده بود، اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در گزارش اخیر خود اعلام کرد صنعت فولاد دنیا از سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد رشد تقاضا خواهد بود و به همین دلیل قیمت این فلز ارزشمند و فراورده های آن در دنیا رشد می کند. طبق این گزارش در سال ۲۰۱۷ میلادی تقاضای فولاد در دنیا برابر با ۱۶۲۲ میلیون تن خواهد بود در حالیکه در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان تقاضای فولاد در جهان به مرز ۱۶۴۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

در این گزارش آمده است:  در سال جاری و سال آینده، ریسک‌های سیاسی زیادی بر رشد اقتصادی دنیا سایه خواهد افکند. یکی از این ریسک‌ها احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در کشور امریکا و تداوم این روند افزایش تا رسیدن نرخ بهره به مرز سلامت است که می تواند زمینه ساز افزایش تورم شود. از طرف دیگر انتخابات در کشورهای مختلف اروپایی، تاثیر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، انتظار افزایش قیمت نفت به دلیل تنش در خاورمیانه و احتمال خروج امریکا از توافق هسته ای ایران و غرب و در نهایت تنش‌هایی که به دلیل حضور ترامپ در کاخ سفید و سیاست‌های غیرقابل پیش بینی او در بازارهای مالی و صنعتی دنیا ایجاد می‌شود، از مهمترین ریسک‌های سیاسی سال‌های پیش رو است. اما با توجه به برآوردهای انجام شده، صنعت فولاد دنیا تحت تاثیر این تنش‌ها قرار نمی گیرد. یک دلیل مهم برای عدم تاثیر پذیری بازار فولاد از بحران‌های سیاسی، وضعیت چین و سیاست‌های تولیدی و مصرفی در این کشور است. چین بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد در بازار جهانی است و با توجه به سرمایه گذاری‌های کلان دولتی در بخش‌های زیرساختی چین انتظار می رود در سال آتی تقاضای فولاد در این کشور رشد کند. همین مساله باعث ایجاد تغییر مثبت در بازار فولاد می شود.

چین مصرف کننده ۴۵ درصد از فولاد مصرفی دنیا است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۸ میلادی میزان مصرف این کشور با افزایش ۳ درصدی همراه باشد. البته تقاضا در دیگر کشورهای دنیا هم در سال جاری و سال آینده رشد خواهد کرد. طبق برآوردهای موجود در سال ۲۰۱۷ میلادی تقاضای فولاد در دنیا بدون در نظر گرفتن چین ۲.۶ درصد رشد می کند و به ۸۵۶ میلیون تن می‌رسد و در سال ۲۰۱۸ با رشد ۳ درصدی از مرز ۸۸۲ میلیون تن می گذرد و این معنای تحرکی بزرگ در بازار فولاد است.

 

اما دلیل رشد تقاضای فولاد در دیگر کشورهای دنیا چیست؟ مطالعات نشان می دهد رشد اقتصادی دنیا و خروج اقتصاد از رکود عامل اصلی این تحول است. طبق گزارش صندوق بین المللی پول در سال ۲۰۱۶ میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی دنیا با سرعت ۳ درصد رشد کرد و در سال ۲۰۱۷ به مرز ۳.۳ درصد رسید. انتظار می رود  در سال بعد اقتصاد دنیا با سرعت ۳.۶ درصد رشد کند و این رشد اقتصادی با افزایش سرمایه گذاری در بخش‌های زیرساختی و ساختمانی و توسعه صنعتی در کشورهای در حال توسعه از قبیل چین و هند همراه است.

تصاویر
  • چشم انداز مثبت رشد تقاضای فولاد در 2018 ‏
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها