Background Color:
 
Background Pattern:
Reset
جستجو
اخبار
چند سطر درباره همه مشكلات صنعت فولاد ایران
 

چند سطر درباره همه مشكلات صنعت فولاد ایران

یکشنبه، 21 آبان 1396 | Article Rating

بازار فولاد ایران در سال های اخیر درگیر چند چالش اساسی است که به نظر می رسد رفع این چالش ها حتی با تغییر دولت، اجرای برجام و سیاست های اقتصادی متفاوتی که در سال های اخیر در پیش گرفته شد امکان پذیر نبوده است؛ برنامه هایی همچون سیاست های اصلاح فضای کسب و کار، خروج از رکود، سیاست های رقابت پذیری، تسهیلات دهی به بنگاه ها و... همگی سیاست هایی بودند که در خلال سال های اخیر در پیش گرفته شدند؛ اما به دلیل رکود در بخش واقعی اقتصاد از جمله بخش ساختمان و رکود پروژه های عمرانی و عدم استفاده از تكنولو‍ژی های روز این سیاست ها نتوانستند به رونق بخش فولاد کشور منتهی شوند.

در همین رابطه عباس آرگون كارشناس بازار فولاد معتقد است: در بخش فولاد چالش‌های زیادی وجود دارد که نیاز به یک برنامه منسجم و ‏مدون است. در صنعت فولاد باید تلاش برای ارزش افزوده بیشتر باشد تا سود ‏بیشتری نصیب کشور شود.‏

این كارشناس بازار فولاد با بیان اینکه عدم تکنولوژی روز یکی از مشکلات صنعت فولاد است افزود: تکنولوژی که امروزه در صنعت فولاد استفاده می شود از تکنولوژی روز دنیا عقب تر است و مقیاس تولید فولاد کشور نسب به دنیا مقیاسی کوچک است ولی هزینه های سربار این بخش بالا است.

وی افزود: با همه هزینه های زیاد این بخش، بهره وری در بخش انرژی و تولید فولاد پایین است و همه این مشکلات قیمت تمام شده محصولات تولیدی فولاد را افزایش داده تا واردات فولاد از توجیح برخوردار شود.

آرگون با بیان اینکه به دلیل پایین بودن نرخ سنگ آهن، قیمت تمام شده فولاد پایین است اظهار داشت: در سال گذشته صادرات فولاد رشد خوبی داشته است اما بهتر است تلاش بر این باشد تا این آمار صادرات محصولات نهایی باشد نه صادرات محصولات میانی فولاد.

مدیر عامل شرکت توسعه و تجارت فراگیر فولاد خوزستان خاطر نشان ساخت: اگر قرار باشد صادرکنندگان سنگ آهن را با قیمت‌های جهانی دریافت کنند، در فرآیند تولید قطعا بهای تمام شده افزایش خواهد داشت و صادرکنندگان رقابت در بازارهای جهانی را از دست خواهند داد.

وی عدم تنوع در محصولات فولادی را مشکل دیگر دانست و افزود: در محصولات فولادی تنوع وجود ندارد و عمده تولید در محصولات ساختمانی است و با توجه به رکودی که در این بخش وجود دارد، توزیع فولاد هم دارای مشکلات متعددی شده است.

آرگون خاطر نشان ساخت: بالا بودن نرخ تامین مالی در کشور به مشکلات صنعت فولاد افزوده است و باید با برنامه‌ریزی‌های صحیح به سمتی حرکت شود که مصرف سرانه فولاد کشور افزایش پیدا کند و به کشورهای پیشرفته نزدیک شود.

وی نرخ ارز را از دیگر مشکلات صنعت فولاد برشمرد و گفت: در بخش صادرات علاوه بر همه مشکلات با مشکل نرخ ارز هم مواجه هستیم و با توجه به اینکه نرخ ارز هم ثابت است اما بخش فولاد برای رقابت در بازارهای جهانی با مشکل روبرو است. در صادرات باید نرخ ارز متناسب با نرخ تورم تعدیل شود تا امکان رقابت در بازارهای جهانی امکان پذیر باشد.

این كارشناس بازار فولاد اظهار داشت:  برای رونق بازار فولاد باید مجموعه اقداماتی از قبیل، کاهش هزینه های مالی، افزایش بهره وری، کاهش قیمت تمام شده و نرخ ارز صورت گیرد تا صنعت فولاد بتواند قدرت رقابت در بازارهای دنیا را پیدا کند.

تصاویر
  • چند سطر درباره همه مشكلات صنعت فولاد ایران
ثبت امتیاز
اشتراک گذاری
نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

آخرین خبرها